Ha egy játéknál azt olvassuk, hogy procedurálisan generált pályákkal vagy tartalmakkal rendelkezik, akkor már a szemünk sem rebben, hiszen többek között olyan címek szoktattak minket hozzá ehhez a megoldáshoz, mint a Minecraft, a No Man's Sky, a Don't Starve, a Middle-earth: Shadow of Mordor vagy a Borderlands, ráadásul ez nagyban növeli az újrajátszhatóságot.
A mesterséges intelligencia térnyerésével azonban ez is sokkal nagyobb hangsúlyt kaphat: olyan nagyvállalatok vizsgálják a technológia lehetőségeit, mint az Electronic Arts, a Ubisoft, az Activision Blizzard és a Take-Two. A ChatGPT-hez hasonló chatbotok például elérhetnék, hogy a történet és a párbeszédek is véletlenszerűek legyenek minden alkalommal, amikor játszunk (ahogyan azt az Nvidia szemléltette is már az NPC-ken keresztül), de vajon ez működhetne a gyakorlatban? Felérnének a gépi szövegek azokhoz, amik a hús-vér munkatársak fantáziájából származnak?
A Dragon Age világát és történetét megalkotó David Gaider szerint a válasz határozottan az, hogy nem. Gaider már csak azért is tudja ezt, mert a BioWare kísérletezett vele, amíg még a stúdiónál dolgozott. A fejlesztő a Twitteren reagált a Guardian egyik cikkére, amely azt firtatta, hogy írhat-e a mesterséges intelligencia szuperintelligens videojátékos karaktereket:
"Á, igen. A procedurális tartalomgenerálás álma. Még a BioWare is több iteráción ment keresztül: »Mi lenne, ha nem kellene minden beszélgetésnek személyre szabottnak lennie?«. Korlátlan játékidő, procedurális küldetések mellett procedurálisan létrehozott párbeszédekkel! A csapat minden egyes alkalommal hitt abban, hogy ez lehetséges. Hogy csak karnyújtásnyira van. És minden alkalommal felfedeztük, hogy még ha a sorokat emberi kéz írta is, miután összeállították őket, a végeredmény... erőtlen volt. Lélektelen."
Gaider szerint az MI létrehozhat valamit, ami úgy néz ki, mint egy küldetés, de az nem lesz jobb az olyan tipikus MMO-misszióknál, mint hogy "hozz 20 bogárfejet". A BioWare azonban egy olyan rendszerrel próbálkozott, amely az előre megírt sorok adatbázisára támaszkodott, ahelyett, hogy magát a szöveget generálná egy nyelvi modell segítségével, mint a ChatGPT. Kételkedik abban, hogy ez bármilyen különbséget jelentene, még akkor is, ha a technológia fejlődik: továbbra is csak lapos, érdektelen írásra számíthatunk a géptől. Ennek ellenére a játékipar nem adja fel:
"Az a tény, hogy ezek a fejlesztőcsapatok kudarcot vallanak, nem jelenti azt, hogy nem próbálkoznak. Látni fogjuk ennek az eredményét. Túl csábító számukra, hogy ne tegyék, különösen az MMO-kban és hasonlókban, ahol úgy érzik, hogy a játékosok amúgy sem a mély narratíváért vannak ott. Rengeteg erőfeszítést fognak erre pazarolni."
Gaider új projektje pedig nem is állhatna messzebb az aktuális témától, ugyanis az augusztus 3-án megjelenő Stray Gods egy szerepjátékos musical lesz, ahol interaktív dalok kíséretében merülhetünk majd el egy modern fantasy világban egy a múzsák erejét megkapó főhősnővel.
Ti mit gondoltok az elhangzottakról?