Kevés értelmetlenebb dolog létezik a világon a platformháborúnál, de ez nem gátolja meg a Homo Sapiens Sapiens számos példányát abban, hogy istenként imádjon egy plasztikdobozt, illetve annak gyártóját, és mindennek elhordja azt, aki nem osztja a véleményét ebben a kérdésben, és inkább egy másik plasztikdoboznak szorít helyet az életében. És persze az is ellenségnek számít, aki nem akar térfelet választani, hanem inkább zavartalanul játszana mindennel.
Tehát aki eléri a fanboyságnak ezeket a mélységeit, azt nagy valószínűséggel kizárólag az érzelmei vezérlik, máskülönben el tudná fogadni, hogy egy adott játék az ő választott platformjára nem jelenik meg (az exkluzivitás csak addig jó, amíg annak ő a haszonélvezője). Sőt, akár még azt is képes lenne feldolgozni, hogy a szóban forgó alkotás nemhogy nem játszhatatlan, hanem szórakoztató. Ám mivel ez az út számára nem járható, maradnak a degradáló közösségi-médiás posztok, a lepontozás, és azok betámadása, akik dicsérni merészelik.
Az utóbbira is kitérünk rögvest a frissen megjelent Starfield kapcsán, de essünk túl előbb a pontszámokon. A Steamen e pillanatban 23 718 értékelés született, amelyek 81 százaléka pozitív. Az arány idővel felfelé vagy lefelé is elmozdulhat, ám jelenleg Valve piacterén alkalmazott mérce szerint nagyon pozitív a Bethesda sci-fi RPG-jének megítélése. Ehhez hasonló a szaksajtó véleménye is, a PC-s változat 57 kritika után 87 ponton áll a Metacriticen, míg az Xbox Series X|S-re megjelent változat ugyanitt 86 pontig jutott 59 kritika alapján.
A felhasználói értékelések ettől azonban jelentős mértékben eltérnek, PC-n 5.4, Xboxon 6.1 ponton áll a Starfield a lehetséges 10-ből, s miközben a szigorúbb pontszámok egy része minden kétséget kizáróan jogos csalódás eredménye (nem mindenki azért zabos, mert a Microsoft felvásárolta a Bethesda anyavállalatát, ezzel megfosztva őket a PS5-ös változattól) , a nagyon rossz értékelések kiugróan magas aránya már egyértelműen review bombingról árulkodik. Ezt nyilván megpróbálja 10-es értékelésekkel ellensúlyozni a fanboyok másik csoportja, ugyanaz a társaság, amelyik fordított esetben a legalacsonyabb pontszámot osztogatná. És ez így megy minden egyes exkluzív cím megjelenésekor: review bombing, a másik plasztikdobozra megjelent alkotás szidalmazása, valamint azoké, akik élvezik a játékot.
Ennek a rajongói mentalitásnak a megnyilvánulása az a jelenség is, hogy támadások kereszttüzébe kerültek a Sonyhoz köthető tartalomgyártók. Ilyen Alanah Pearce, a Santa Monica Studiónál íróként alkalmazott ausztrál youtuber, akit egyesek szerint ki kellene rúgni, amiért a Starfieldet népszerűsítette (értsd: játszott vele, még tetszett is neki, és hajlandó volt 7 órát rászánni, hogy elrepüljön egészen a Plútóig). A God of War Ragnarökön íróként dolgozó Pearce videóban reagált a történtekre, melyben rávilágított arra, hogy az egész platformháborúsdi nem több egy pohárban zajló viharnál, az iparágban azon a szinten ahol ők vannak, senkit sem érdekel az ilyesmi. Az ellenségeskedés csupán a játékosok egészen kis szeletének fontos. Még azt is elmesélte, hogy a stúdió kreatív vezetőjével, Cory Barloggal megosztották egymással a Starfieldben szerzett élményeiket.
Hozzá hasonlóan David Jaffe, a eredeti God of War ma már youtuberként aktív direktora is megkapta a magáét, amiért a Starfieldet élete legjobb játékélményei közé sorolta, egyenesen azzal vádolták meg, hogy a Microsoft lefizette. Pearce-szel ellentétben ő cseppet sem fogta vissza magát, amikor kiosztotta az úgynevezett "rajongót".
Bitch, I’d love to get paid to shill Gamepass and starfield. But why pay me when I do it for free? Also, I think Xbox has a brilliant vision but so far don’t seem to have the exec team to pull it off. Is SF the anomaly or the start? Who knows.
— David Jaffe (@davidscottjaffe) September 7, 2023
Also: go suck a bag of severed… https://t.co/r75bL2VV2M