Hirdetés

Élet a Dark Souls után - a legjobb soulslike játékok

|

Összeszedtük a soulslike műfaj legjobb olyan címeit, amelyeket nem a FromSoftware-nek köszönhettünk.

Hirdetés

Hamarosan megjelenik a FromSoftware munkásságának legújabb, hatalmas várakozással övezett gyümölcse, az Elden Ring, ami a Demon's Souls által elkezdett, majd a Dark Souls széria által világhírűvé tett zsánert viszi tovább (ne feledkezzünk el persze a Sekiro: Shadows Die Twice című mellékágról sem, ami ugyancsak zseniálisan sikerült). 

Ugyanakkor nem a FromSoftware csapata az egyetlen olyan gárda, amelyik emlékezeteset alkotott az általuk magasra emelt műfajban. Ebben a toplistában éppen ezért olyan soulslike címeket gyűjtöttünk össze, amiket más stúdióknak köszönhettünk, és amikbe bőven érdemes belekóstolni akár az Elden Ring megjelenését várva, akár annak végigjátszása után.

Fontos megjegyezni, hogy a játékok betűrendben követik egymást, külön rangsort nem állítottunk fel közöttük. Ha pedig ti is hozzátennétek bármit a listához, a kommentek között örömmel veszünk minden ajánlatot!

Hirdetés

Ashen

Kiadó: Annapurna Interactive
Fejlesztő: A44
Platformok: PC, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch

Az Annapurna Interactive ritkán lő mellé, a szabályt erősítő kivétel pedig szerencsére nem az Ashen lett. Az Ashen ugyanis pontosan azt bizonyítja, hogy lehetséges a céltalan másolás helyett tudatosan és okosan átvenni bizonyos mechanikákat, emellett pedig van még bőven elegendő tér az újításra, az egyedi ötletekre is. Már csak az Absolvert idéző látványvilága is különlegessé teszi a játékot, az pedig egyszerűen zseniális, ahogy a fénnyel, egészen pontosan annak hiányával játszottak az alkotók - ha nincs épp az adott helyszínen természetesen fény, muszáj elővenni lámpásunkat.

Legkülönlegesebb jellemvonása viszont mindenképp a szinte folyamatos, passzív kooperatív játékmenet. Azért passzív, mert mindig mellettünk lesz egy NPC, akiről sosem tudhatjuk, hogy az MI irányítja, vagy tényleg egy játékos csatlakozott hozzánk. Átmenet nélkül dolgozik a rendszer a háttérben, észre sem fogjuk venni az elején, ha egy valós személy csatlakozott hozzánk, mert épp ugyanott járt a világban, mint mi. Ez annak is köszönhető, hogy az adott játékos automatikusan magára fogja ölteni egy általunk már ismert NPC küllemét. 

Code Vein

Kiadó: Bandai Namco Entertainment
Fejlesztő: Bandai Namco Studios
Platformok: PC, PlayStation 4, Xbox One

Anime hatású látványvilága legalább annyi embert fog elrettenteni a Code Veintől, mint ahányan épp ezért kapják fel a fejüket, de mindkét csoportnak üzenjük: nem csak külleme miatt érdemes a figyelmetekre Hiroshi Yoshimura játéka. Sőt, a vámpírrajongók is örülhetnek, mivel ezt a vonalat is sikerült becsempészni a posztapokaliptikus, sci-fivel vegyített fantasy alapok mellé. 

A Code Vein nem a kezdő soulslike-játékosok barátja, nagyon sok apróságra kell benne egyszerre figyelni, és nem árt, ha az ember gyorsan tud váltogatni eltérő karakterosztályok és teljesen különböző fegyvertípusok között. Párosban szép az élet, így a megpróbáltatásokat egy cimboránkkal vagy az MI-által vezérelt társunkkal gyűrhetjük le. Mi inkább az előbbi megoldást javasoljuk nektek. 

Hellpoint

Kiadó: tinyBuild
Fejlesztő: Cradle Games
Platformok: PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch, Google Stadia

Kár szépíteni, a most felsorolásra kerülő címek közül a Hellpoint talán a leggyengébb, de így sem szerettük volna kihagyni a Cradle Games játékát annak egyedi atmoszférája és világa miatt. Ha kedvelitek a futurisztikus horrort és nem áll tőletek távol H.R. Giger munkássága, akkor elképzelhető, hogy nálatok pont be fog találni a Hellpoint, melyben az Irid Novo nevű űrállomáson kell rendet tennünk.

A játék méretei mindenképpen impozánsnak tekinthetők, ezt a hatalmas világot pedig bőségesen megtöltötték titkokkal és felfedeznivalókkal. Ha egyszer beránt benneteket a Hellpoint, akkor hosszú ideig nem fog elereszteni. Ragaszkodó típus, pont mint az űrállomás sötét zugaiban megbúvó rondaságok.

Lords of the Fallen

Kiadó: Bandai Namco Games / Square Enix
Fejlesztő: Deck13 Interactive / CI Games
Platformok: PC, PlayStation 4, Xbox One

A Dark Souls játékok sikere után a Lords of the Fallen volt az egyik első olyan versenyző, ami megpróbált okosan lépkedni az általuk kitaposott úton. Maradjunk annyiban, hogy ez nem jött össze tökéletesen, bőven akadnak a játéknak hibái, nem is túl hosszú, és semmiképp sem túl egyedi, de még így is van benne annyi potenciál, hogy figyelmet érdemeljen. Remek választás lehet például azoknak, akik csak most kezdenek el szorosabb kapcsolatot ápolni ezzel a műfajjal, mivel semmiképp sem tekinthető olyan nehéznek a Lords of the Fallen, mint listánk sok más szereplője. 

Folytatását, a Lords of the Fallen 2-t 2014-ben jelentették be, de még mindig nem akar elkészülni. A fejlesztést 2020-ban egy új csapat vette át, de azóta sem érkeztek biztató hírek a projekt kapcsán.

Mortal Shell

Kiadó: Playstack
Fejlesztő: Cold Symmetry
Platformok: PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S, Amazon Luna

A Mortal Shell annak ékes példája, hogy egy kis csapat is tud nagyot alkotni ebben a műfajban, ha van pár tényleg egyedi, saját ötletük, és ezek kivitelezésébe sem csúszik hiba. Karakterfejlesztése teljesen sajátos: nincsenek kasztok, nincs szintlépés, főhősünk azonban képes más kalandozók testébe belebújni. A megtalált tetemek (a mi szemünkben gazdatestek) jelentik lényegében a karakterosztályokat, közöttünk váltogathatunk. Ők eltérő alaptulajdonságokkal rendelkeznek, valamint különböző (főleg passzív) skilleket oldhatunk fel számukra.

Fegyverből sincs túl sok, összesen négyféle gyilokszerszám szerezhető meg (plusz egy nyílvető), de ez sem érződik gondnak, mert a Mortal Shell nem a mennyiséggel, hanem a minőséggel akarja elkápráztatni a játékost. Első halálunk alkalmával például nem harapunk véglegesen fűbe, kevés életerővel ugyan, de vissza tudunk mászni a gazdatestünkbe. Úgyszintén ötletes megoldás az úgynevezett "harden" képesség, ami a blokkolást váltja ki. Ezt használva karakterünk teste megkeményedik, amennyiben ekkor csapnak meg minket egy ormótlan karddal, akkor a teljes sebzést felfogjuk, ellenfelünk pedig ezzel párhuzamosan megtántorodik - így remek lehetőség nyílik egy ellentámadásra.

Nioh és Nioh 2

Kiadó: Sony Interactive Entertainment / Koei Tecmo
Fejlesztő: Team Ninja
Platformok: PC, PlayStation 4, PlayStation 5

Vitán felül áll véleményünk szerint, hogy jelenleg a FromSoftware felhozatala mellett a Nioh széria jelenti a soulslike műfaj csúcsát. A Team Ninja csapatának áldozatos munkája meghálálta magát, mindkét Nioh játékon érződnek a betonbiztos soulslike alapok, ugyanakkor saját mechanikákkal, egyedi ötletekkel is megörvendeztettek bennünket. A Nioh harcrendszere annyira kiváló és változatos, a játékban megszerezhető fegyverek annyira gyökeresen más stílust igényelnek, hogy ezt tényleg már egyetemi szinten kéne oktatni. 

Mindehhez egy megnyerő, feudális japán körítés és némi mitológiai behatás társul. Egyedül az fog talán csak csalódni egy kicsit, aki sztori szintjén is olyan hibátlan végeredményre számít, mint amilyen a játékmenet és a látvány lett.

A GS YouTube csatornája csak rád vár!

Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.

Remnant: From the Ashes

Kiadó: Perfect World Entertainment
Fejlesztő: Gunfire Games
Platformok: PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S

David Adams játéka, a Remnant: From the Ashes olyan szempontból nem jött váratlanul, hogy már a Gunfire Games előző munkája, a Darksiders III is elkezdett magáévá tenni soulslike elemeket. Ugyan nem sikerült a műfaj legjobbjai közé felverekednie magát, de azért így is egészen tűrhető lett az elsősorban kooperatív élményre építő, disztópikus sci-fi világba helyezett Remnant: From the Ashes. A közelharcot csak a kisebb ellenfelekkel szemben érdemes a legtöbb esetben erőltetni, egyébként inkább shooternek tekinthető a játék. Ha ránk hallgattok, akkor a muníciót az igazán nagy rondaságokra fogjátok meghagyni. 

Nekünk egy jó fedezékrendszer eléggé hiányzott a játékból, de lehet, hogy ti egyáltalán nem akadtok majd fenn ezen. A játékélményen rengeteget dob az, ha nem egyedül, hanem barátokkal játszotok együtt, ez is fontos szempont lehet.

Salt and Sanctuary

Kiadó: Ska Studios
Fejlesztő: Ska Studios
Platformok: PC, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation Vita

Nem bírtuk ki, hogy legalább egy 2D-s perspektívát használó játék ne kerüljön fel a listánkra, ezt a helyet pedig a számos platformra megjelent Salt and Sanctuary követelte ki magának. A Ska Studios játékában nemcsak okosan és ötletesen emeltek át soulslike játékelemeket, hanem saját elképzelésekkel, egyedi megoldásokkal is bővítették a mixet, ezért pedig hatalmas dicséret jár. Kiemelendő, hogy a játékba került couch coop is, így könnyedén bevonhatók a kalandba a pajtások is.

Ha minden jól megy, akkor a folytatás, vagyis a Salt and Sacrifice idén fog megjelenni.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Respawn Entertainment
Platformok: PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S, Google Stadia

Első ránézésre furcsa lehet a Star Wars Jedi: Fallen Order szerepeltetése a listában, de az a helyzet, hogy a Respawn Entertainment játéka masszívan épít a soulslike alapvetésekre ugyanúgy, ahogy a metroidvania stílusra, elég csak arra gondolni, hogy meditációs pontokon pihenhetünk meg, ha viszont itt felgyógyultunk, akkor a kisebb ellenfelek is újra a helyükre kerülnek. Apró droid társunk, BD-1 gyógykapszulái is egy az egyben a Dark Souls flaskáit idézik, és a Fallen Order harcrendszere is a soulslike játékokéra, leginkább talán a Sekiroéra hajaz.

Fontos különbség azonban, hogy beállíthatjuk a nehézségi fokozatot, így a Fallen Order biztosan nem eredményez majd annyi tévé felé repülő kontrollert, mint a zsáner többi képviselője. 

The Surge és The Surge 2

Kiadó: Focus Home Interactive
Fejlesztő: Deck13 Interactive
Platformok: PC, PlayStation 4, Xbox One

A The Surge és annak folytatása már csak sci-fi környezete miatt is érdemes lehet az ember figyelmére, hiszen a soulslike címek zöme dark fantasy világokban kapott helyet. A csonkolásokra építő harcrendszer és lootolási mechanizmus igazi kuriózum, a Monster Hunter széria megoldásaira hasonlító craftrendszer pedig remekül passzol mindehhez. Talán történetmesélés terén akadnak gondok, de a vérgőzös darálás kárpótol mindezért. 

A második rész jobban sikerült, ezért elsősorban azt ajánljuk kipróbálásra, de a maximalisták simán pótolhatják az első epizódot is. A két játék sztorija között nincs komoly összefüggés, így akkor is érteni fogtok mindent, ha azonnal a The Surge 2-nek estek neki. 

Ti milyen soulslike címet tudnátok ajánlani azoknak, akik érdeklődnek a műfaj iránt? Írjátok meg kommentben!

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)