A Dragon Age-sorozat rajongóinak valószínűleg nem újdonság, hogy a széria játékai stílusban, hangulatban, sőt néha filozófiában is merőben különböznek egymástól. De most kiderült, hogy ennek talán nemcsak kreatív, hanem vállalati okai is voltak. David Gaider, a Dragon Age világának szülőatyja és fő írója a széria kezdetétől egészen 2016-ig, nemrég egy meglepően őszinte bejegyzésben osztotta meg, hogy az EA sosem tudott igazán mit kezdeni a fantasy RPG-vel - és szíve szerint már a kezdetektől a sci-fi testvérsorozat, a Mass Effect felé húzott.
While I was at BioWare, EA *always* preferred Mass Effect, straight up Their Marketing team liked it more. It was modern. It had action. They never quite knew what to do with DA, and whenever DA outperformed ME, ME got the excuses. If you ask me, it was always just shy of the axe since DA Origins.
— David Gaider (@davidgaider.bsky.social) 2025. április 14. 9:11
[image or embed]
"Amíg a BioWare-nél voltam, az EA mindig a Mass Effectet preferálta, egyértelműen"
- írja Gaider.
"A marketingcsapatuk jobban szerette. Modern volt. Akciódús."
A Dragon Age ezzel szemben sosem illett tökéletesen az üzleti sablonba: túl komor, túl rétegelt, túlzottan kevéssé "trendkövető" volt. És bár időnként túlteljesítette a Mass Effectet, az EA inkább megmagyarázta a különbséget, mintsem elfogadta volna a fantasy játék sikerét. Gaider szerint a széria már az Origins óta folyamatosan a megszűnés határán egyensúlyozott.
Ez sok mindent megmagyaráz. Például azt is, miért lett minden Dragon Age játék annyira más. A rajongók kérdéseire válaszolva Gaider elismeri, hogy a stílusbeli ingadozások részben abból fakadtak, hogy a fejlesztőcsapat túlérzékenyen reagált a kritikákra - akár belülről, akár a közönségtől érkeztek.
"A BioWare hajlamos volt a túlkompenzálásra. A visszajelzéseket megfogadtuk… de sokszor túlzottan is."
- írja. Mindez kiegészült az EA stratégiai beavatkozásaival. A kiadó hatása minden döntésben jelen volt, és ha nem is nyíltan, de folyamatosan éreztette: a Mass Effect a kedvenc gyerek. Gaider szavaiból az is kiviláglik, hogy az EA üzleti logikája sokszor nem vette figyelembe a közönség igényeit, inkább próbálta formálni azokat. Az idei év elején például, mikor a Dragon Age: The Veilguard állítólagos piac alatti teljesítménye miatt az EA csalódottságának adott hangot, Gaider odaszúrt: talán ideje lenne inkább Larian példáját követni, utalva a Baldur's Gate 3 sikerére és a szerepjátékos közönség valós, mérhető igényeire.
Ez a történet nem csupán egy visszatekintés egy szeretett sorozat hullámzó múltjára, hanem egy tanulságos esettanulmány is arról, hogyan feszülhet egymásnak kreatív vízió és vállalati logika. A Dragon Age úgy tűnik, mindig csak egy hajszálra volt attól, hogy eltűnjön a süllyesztőben. És mégis, valahogy mindig visszatért. Talán mert a fantasy még mindig nem halt ki. Csak újra és újra túl kell élnie a marketingértekezleteket.