Több kiváló játék került már a kezeink közé kifejezetten hosszú korai hozzáférésben töltött idő után is - elég például a Kerbal Space Program, vagy a Prison Architect példáját felhozni. De sajnos több olyan eset akad, amikor akár sok évvel az első megjelenés után sem kaptuk még kézhez a kész játékot. Az év végének közeledtével ezeket a régóta húzódó projekteket vesszük sorra, reménykedve abban, hogy jövőre változik a helyzet.
Ark: Survival Evolved
Early Accessben elérhető: 2015. június 3. óta
Ahogy azt sejthetitek, több, a néhány évvel ezelőtti trendeket meglovagoló sandbox túlélőjáték lesz a listában, amik közül talán az Ark: Survival Evolved készítői ügyeltek arra a legjobban, hogy játszható verziókat tegyenek le a játékosaik elé. A Studio Wildcard ezzel együtt sikeresen magára haragította a rajongóit egy fizetős DLC kiadásával, aminek a léte kevésbé lesz zavaró, ha egyszer megjelenik a teljes változat.
Erre PS4-en már sor került, Xbox One-ra és PC-re pedig 2017 tavaszán várható a jelenlegi ütemterv szerint. A friss felhasználói értékelések láttán az optimalizáció mellett nem árt majd, ha a csapat kezd valamit a publikus multiplayerrel is, amiben hatalmas, szervezett csapatok szerverről szerverre tudnak közlekedni és mindent és mindenkit legyalulnak, aki az útjukba kerül. Ha pedig ezzel végeztek, vár még rájuk két spinoff, a Survival of the Fittest és az Ark Park befejezése is.
H1Z1
Early Accessben elérhető: 2015. január 15. óta
A Daybreak idén méretes feladatot vállalt magára és egy újabb játék fejlesztését bevállalva kettéválasztotta a H1Z1-et. A Just Survive mellett a Battle Royale/Éhezők viadala stílusú King of the Killt is elindították, sokak szerint pedig azóta csak erre a módra és főleg a fizetős kozmetikai cuccokra koncentráltak a készítők. Tovább rontja a helyzetet, hogy a tervek szerint szeptember 20-án ez utóbbi végleges változatának meg is kellett volna jelennie, azóta viszont határozatlan ideig el lett halasztva. Majd talán jövőre.
Besiege
Early Accessben elérhető: 2015. január 28. óta
Ugyan az ostromgépeket szimuláló Besiege idén nem készült el, a rajongók jól elvannak vele, a készítők pedig még nem futottak ki az eredetileg kitűzött két éves korai hozzáférési periódusból (bár csak nagyjából egy hónapjuk van). A friss értékelések nem igazán utalnak nagyobb problémákra és nemrég (november elején) új pályák is érkeztek, úgyhogy látszólag nincs nagy gáz a fejlesztéssel, de sajnos a végleges megjelenésről továbbra sincs érdemleges infó.
The Long Dark
Early Accessben elérhető: 2014. szeptember 22. óta
A Hinterland és a The Long Dark szintén nem sokszor szerepelt idén a hírekben, de a rajongók ettől egyáltalán nem szomorúak. A zombimentes, egyjátékos túlélőjáték folyamatosan bővül, a készítőknek viszont a H1Z1-hez hasonlóan itt is két nagyobb feladat között kell megosztaniuk a figyelmüket. A sandbox mellett ugyanis a nagyban különböző sztorimódot is hegesztik, az 1.0-ás változat kiadását pedig ez utóbbi állapotához kötik. Az ünnepek előtt kiadott posztjukban azt ígérték, 2017 fontos év lesz a The Long Dark történetében, ami elég jól hangzik a nyugisabb túlélőjátékok rajongóinak.
Gang Beasts
Early Accessben elérhető: 2014. augusztus 29. óta
Ugyan a Gang Beasts nem tűnik rendkívül bonyolult játéknak, több mint két éve valahogy nem sikerült megjelennie. A Boneloaf pedig nem kizárt, hogy jobban járt volna egy korábbi változat véglegesítésével, ugyanis a néhány napja kiadott 0.5-ös béta több játékost is kiakasztott. A még mindig nem éppen tökéletes online multiplayer mellett alaposan átalakították az irányítást és a fizikát is a készítők, amivel sokaknál kihúzták a gyufát, úgyhogy lesz mit helyrehozni jövőre.
The Forest
Early Accessben elérhető: 2014. május 30. óta
Néhány héttel ezelőttig bajban lettem volna, ha belátható idő alatt szerettem volna kideríteni, mit is csináltak a The Forest készítői idén, de nem azért, mert lustálkodtak az Endnight Gamesnél. Rengeteg apró hotfix jött ki minden nagyobb frissítés után, amik közül decemberben egy igen fontos landolt. A készítők nemrég beépítették a játék sztorijának végét, de nem csak ezért záporoznak a pozitív rajongói értékelések a horrorjátékra. Ennek ellenére a megjelenés idejéről nincs tudomásunk.
DayZ
Early Accessben elérhető: 2013. december 16. óta
A DayZ fejlesztőinek helyében sem valószínű, hogy szívesen lennék, ugyanis a fejlesztés állapotáról szóló írásaik és nyilatkozataik közül nem sok éri el az átlag gamer ingerküszöbét. Így sokan elkönyvelték magukban, hogy ez a játék bizony már soha nem készül el és külső szemlélőként nehéz a még mindig lelkes rajongóknak hinni, mikor az egyik nagy csinnadrattával beharangozott újdonság az volt nemrég, hogy már nem csak zombik, farkasok is üldözhetnek minket a játékban. Akik egyébként az élőholtakhoz hasonlóan sokszor falakon keresztül is közlekedhetnek. Ez pedig szép lassan azokat is kikészíti, akik több száz órán keresztül tolerálták már a félkész kód furcsaságait, ami nem túl jó kilátás 2017-re.
7 Days to Die
Early Accessben elérhető: 2013. december 13. óta
Konzolra ugyan már megjelent a 7 Days to Die, a zombis túlélés hordajellegét felelevenítő játék PC-n viszont még mindig az alfa állapotban jár - ugyan ebből a 16. változatnál (és a konzolos változat is messze volt a késztől). Erre viszont a vásárlók közül látszólag senki nem panaszkodik, a Fun Pimps ugyanis nem csak a vicces nevek választásában jár élen, hanem abban is, hogy folyamatos fejlesztésekkel jobbá tegyék a játékukat.
Rust
Early Accessben elérhető: 2013. december 11. óta
Ez már a harmadik szilveszter lesz, amikor nem jelenik meg Garry Newman túlélőjátéka. Ez annyira nem meglepő, hiszen a fejlesztők a játék digitális áruházi oldalán is azt írják, hogy még sokat változhat a koncepciója a fejlesztés során. A zombik 2014-es kivétele után tavaly néhány érdekes kísérletet láthattunk a véletlenszerű avatárok kapcsán, idén pedig egy látszólag megbukott XP-rendszerrel kísérletezett a csapat. Így a közösség tapasztalt tagjai is elsősorban azzal szórakoznak, hogy a kezdő játékosokat gyilkolásszák halomra. Ezek miatt talán nehezebb hinni a Rust 2017-es megjelenésében, mint néhány feljebb említett játék rajtjában.
Space Engineers
Early Accessben elérhető: 2013. október 23. óta
A craftolós sandbox játékokat nem kevés gépészkedéssel vegyítő Space Engineers is komoly mérföldkőhöz érkezett nemrég, ugyanis december 15-én hivatalosan béta állapotba lépett a játék. Ettől függetlenül a csapatot vezető Marek Rosa szerint érkeznek ugyan új tartalmak és a régieken is csiszolnak majd, de mostantól az optimalizálás és a stabilizálás kerül majd előtérbe. Ennek valószínűleg sokan örülnek majd, ugyanis az egyik leggyakoribb rajongói panasz az izmos PC-ken sem éppen kiemelkedő teljesítménnyel kapcsolatos. Úgyhogy ennél a projektnél talán kijelenthetjük, hogy látszik a fény az alagút végén.
+1: Star Citizen
Early Accessben elérhető: 2013. augusztus 29. óta
Ugyan az űrszimulátornak is akadnak a kiábrándult DayZ-fanokhoz hasonló pesszimista követői, a Chris Roberts csapatához hű játékosok sokkal lelkesebben tudnak nyilatkozni a szintén rendkívül ambiciózus projektről. Nem kis részben azért, mert a hangár 2013. nyári játszhatóvá válása óta több modul is megérkezett a Star Citizen beígért részeiből. Emellett nagyobb gaming rendezvényeken is elég jól képviseli magát a mögötte álló stúdió és még egy engine-váltást is levezényeltek nemrég. Az biztos, hogy a Squadron 42 sikeres megjelenése a fanyalgók közül is meggyőzne jó néhány gamert.