Az a helyzet, hogy a Destiny 2 már azzal megvett, hogy létezik. A Destiny egy brutálisan erős keretre felhúzott zavarbaejtően közepes játék volt, amiről nagyon hamar kiderült, hogy hozzáértő kezek minden idők egyik legerősebb FPS franchise-ját tudnák ráépíteni. A folytatásból még csak egy semmitmondó CGI került ki, de már igazából meg sem próbálom rejteni az erekciómat. Félelmeim azért persze vannak.
Egy valamit tisztázzunk. A Bungie egy iszonyatosan tehetséges csapat. Ha nem is tudod, hogy milyen jelentőséggel bírt a Halo a konzolos FPS-ek szempontjából vagy nem játszottál annyit a Destinyvel, hogy lásd a legzseniálisabb részeit, higgy nekem. Oké? Oké. Ettől függetlenül a Destinyn érződött, hogy ekkora projekten még nem dolgoztak a fejlesztők és az is biztos szokatlan volt egy kicsit, hogy az Activision nem egészen úgy bánik a stúdióival, mint mondjuk a Microsoft. Ó. Ezt az ajtót inkább most ne nyissuk ki.
A lényeg, hogy a Destiny nem lett tökéletes. Mondjuk inkább úgy, hogy a benne rejlő potenciál 60%-át sikerült kikapargatni, viszont már ennyi is elég volt, hogy a kapcsolatomra leselkedő - nagyon is valóságos - veszélyekre fittyet hányva toljak bele... nos, maradjunk annyiban, hogy sok órát. Ez persze betudható a saját igénytelenségemnek is, mert a játékidőnek úgy a fele volt csak közepesen indokolt, de én jobban szeretem azt mondani, hogy fasza volt a gameplay és tetszett a világ. Mert tényleg az volt. Nehéz ezt szóban átadni, ha nem játszottál vele. A Destiny az a fajta játék, amiről hiába nézel videót, az nem adja vissza, hogy mennyire tökéletes is az irányítása, még egy olyan egérre görbülő ujjú ember számára is, mint amilyen én vagyok, vagy mennyire hibátlan egy raid, esetleg, hogy mennyire parádés a pályadizájn. De ezt csak akkor érzed, ha játszol. Hoznám én a pornós hasonlatot, de szerintem értitek. Nem irigylem a Bungie-t, mert a Destiny 2-nél nagyon magasan van a léc és azok, akik még nálam is több órát pakoltak bele a játékba egy meglehetősen precíz kivánságlistával a kezükben várják a leleplezést.
Kezdjük is az egyértelművel.
Szelektálj ügyesen
De legalábbis jobban, mint a nagymamám, Isten nyugosztalja szegényt. Ez a fantasztikus asszony soha az életében nem dobott ki semmit, ami lényegében azt jelentette, hogy egy polcon az Éva magazin teljes sorozata mellett ott pihen három nem működő rádió és a virágos porcelán, amit még a királynőnek is csak fintorogva venne elő. Értem én, hogy... de azért na. A Bungie-nak nagyon egyértelműen látnia kell, hogy mi az, ami jól működött a Destinyben és mindenképpen át kell menteni a folytatásba, és mi az, aminek mennie kell a levesbe. Tudom, hogy így ez egy nagyon tág, de nem egy olyan folytatást láttunk már, ahol a fejlesztők újra fel akarták találni a kereket, és egyébként teljesen jól működő játékmechanizmusokat bombáztak szét. A zenének, a végtelenül intelligens pálya- és küldetésdizájnnak például maradnia kell. Vagy épp ellenkezőleg, teljesen felesleges elemeket emeltek át a folytatásba, pusztán azért, mert ez már a sorozat védjegye. Figyelsz, Assassin's Creed toronyfoglalós fájdalom?!
Exkluzív tartalom
Legyen az, hogy mondjuk nincs ilyen. Engem PS4 játékosként végtelenül felháborított, hogy voltak olyan tartalmak, amik Xbox One-on csak egy évvel később váltak elérhetővé. Ez nyilván szuperjó a Sonynak, mert a Destiny hivatalos konzolja lett a PlayStation 4-ből, viszont Xbox One-on nagyon komoly hátrányt jelentett és szép lassan megtizedelte a jogosan frusztrált játékosbázist. Ez a fajta exkluzivitás mindenkinek jó, csak a játékosoknak nem. A kiszivárgott plakáton már látható, hogy a Sony itt is valami kis előnnyel indul majd, de nem bánnám, ha ezúttal sikerülne ezt egy kicsit nagyvonalúbban kezelni, főleg úgy, hogy most már minden jel szerint a PC is beszáll a buliba. Én egyébként is úgy gondolom, hogy a platformok közötti szegmentáció az egyik legkárosabb dolog és alig várom azt a percet, amikor a játékostársadalom újra egy nagy családként sétálhat tova a naplementébe. Ez a pillanat nyilván nem a Destiny 2-vel fog elérkezni, de arra azért van esély, hogy a PC és az Xbox One között szabad lesz az átjárás.
A történet
Tudom, hogy ez elég furcsán hangzik, de a Destinynek parádés története volt. Csak épp nem a játékban. Valamilyen - feltehetően üzleti - okból a Bungie-nak elég komolyan meg kellett csonkítania a Destiny sztoriját a megjelenés előtt, és az ízesebb részleteket a senkit sem érdeklő Grimoire kártyákba rejtették. Tudjátok, azok a kisebb-nagyobb leírások, amikből egyet sem olvastatok el. A Destiny világa hatalmas és a legapróbb részletekig sikerült kidolgozni, úgyhogy örülnék, ha ebből sikerülne valamit átadni is. Ehhez természetesen szükség lesz egy történetre is, de az sem baj, ha sikerül olyan karaktereket behozni a képbe, akik képesek kihordani mindezt lábon. A "büszke vagyok rád, Guardian"-t ismételgető NPC erre nem lesz képes és jól megírt dialógusok nélkül tök mindegy, hogy Peter Dinklage vagy Nolan North szerint jött a holdról a varázsló. Meh.
A Destinyből eddig egy kicsit hiányzott a lélek, de már a folytatás első teasere is olyan könnyed lett, hogy van okunk reménykedni. Azt már tudjuk, hogy a Bungie nyomott egy hatalmas abortot az eddigi dolgokra, úgyhogy tiszta lappal, egy teljesen új sztorival megyünk tovább, ráadásul az a Luke Smith vezet majd minket, akinek egyébként a zseniális The Taken Kinget is köszönhetjük.
A PC verzió
Amikor a Destiny megjelent, sokan azt gondolták, hogy ez a játék biztosan jön majd PC-re is. Én is. Le is írtam. Nem jött. Könnyen lehet, hogy eleinte a Bungie és az Activision is úgy gondolta, hogy megcsinálják a portot, de aztán a Sony vagy a Microsoft (esetleg mindkettő) meggyőzte őket, hogy ez talán mégsem olyan jó ötlet. Ha értitek, mire gondolok.
Ha minden igaz, akkor a Destiny 2 viszont már lesz PC-n is. De nagyon nem mindegy, hogy hogyan. Abban nagyjából biztosak lehetünk, hogy a Sony felküldi majd az Uruk-hai harcost az Activisionhöz, hogy ha már mindenképpen lesz PC-s verzió, legalább egy kicsivel a konzolos megjelenés után adják ki. Ezt egyébként mostanában egyre többen csinálják, főleg utolsó pillanatos optimalizációra hivatkozva (mehh), de nagy fegyvertény lenne a kiadótól, ha minden platformon egyszerre jelenne meg. Az tény, hogy a PC-s verzióval a Bungie felpattan a szopórollerre (vagy bármelyik csapat, akinek kiadják), mert a Destinyben nagyjából minden olyan elem ott van, amibe mostanában csúnyán beletörik a fejlesztők kódja; folyamatosan online, rejtett töltőképernyős nagy nyitott terek, osztott világ, MMO-s elemek, brutálisan részletgazdag és ezért erőforrásigényes dizájn, PvP, hogy csak a slágereket említsem. Nagy falat lenne ez bárkinek, csodálkoznék, ha problémamentes volna ez a kanyar. Márpedig a PC-s port sikerének jelenleg az egyik legfontosabb tényezője az, hogy működik.
You're a Raider! Legendary!
A Destiny legerősebb pontja a Raid volt. Ez talán nem is kérdés. Ez a játék legnagyobb kihívása, az a pont, ahol a rengeteg grind végre kifizetődik, ahol minden a másodpercre kiszámolt csapatmunkán múlik. Kicsit olyan, mint egy átlagos szalagavató tánc. Az alkalomhoz csak félig-meddig illő, mérethelytelen ruhában próbálod tartani a ritmust a zenével és a melletted táncolókkal, miközben az első sorból a bátyád M&M-mel dobálja a homlokod. Csak a ruha a szar geared, a melletted táncoló egy elsőraides noob, a bátyád a boss, az M&M pedig egymillió robbanó lövedék.
A hibátlan pálya- és küldetésdizájn tette a raideket a Destiny legszebb élményévé, és feledtete el veled azt a párszáz órát, amit előtte a megfelelő gear monoton grindolásával töltöttél. Ezek a küldetések egy jó csapattal hihetetlenül élvezetesek voltak, de egy idő után még egy rossz Fireteammel is egy precízen koreografált mészárbaletté álltak össze. Olyan érzés volt érzés volt egy-egy raidet befejezni, mint ahogy mazur elmondása alapján a WoW-os raideket elképzeltem.
A lényeg, hogy több raid kell. Sőt, azt is megkockáztatom, hogy egyes raideknél érdemes lenne megemelni a játékosok számát 6-ról 8-ra vagy éppen 12-re. Ez már nyilván egy egészen másfajta küldetés lenne, hiszen 12 ember egy ilyen játékban kontrollálhatatlan tömegnek számít, viszont szerintem megfelelő változtatásokkal működne a koncepció.
A Grind
A vanilla Destiny egyik legnagyobb problémája az endgame üressége volt. Ha nem érdekelt a PvP, akkor lényegében a napi és heti küldetések után mentél és grindoltad az éppen aktuális loot cave-et. Amikor egy játékban az emberek arra kényszerülnek, hogy egy barlang előtt álljanak és lőjék az újraéledő ellenségeket, akkor tudod, hogy ott valami nincs rendben. A loot cave az új kontent hiányának és a végtelenül igazságtalan jutalmazási rendszernek a kétfejű zabigyereke volt és - bár én is órákat töltöttem vele - nagyon örülök, hogy már nincs közöttünk.
Kell a folyamatos új tartalom. A Destinyhez eleinte érkező tartalmi frissítések ritkásak voltak, de legalább szegényesek is. Nyilván a hardcore játékosok mindig sokkal gyorsabban zabálják fel az új tartalmat, mint ahogy azt egy fejlesztő ki tudja tolni, de a Destiny esetében még a casual réteg is többször pörgette végig a sztoriküldetéseket, mint az egészséges lenne. A Taken Kinggel és a Rise of Ironnal rengeteget javult a helyzet, a Bungie az előbbivel a biztos halál szájából rángatta ki a játékot, az utóbbi pedig végre el is kezdett történetet mesélni. A Destiny 2-vel sokkal ügyesebben kell beosztani az új tartalmat, folyamatosan, apránként csöpögtetni a kisebb-nagyobb frissítéseket, vagy esetleg a játékosok kezébe adni az eszközöket, amikkel maga a community állíthat elő új tartalmat.
Van még a fejemben pár(száz) dolog, amit szeretnék a Destiny 2-től. Például nagyon hálás lennék, ha Marty O'Donnell nélkül is olyan fantasztikus lenne a zene, mint amilyen az első részben volt. Örülnék, ha lenne egy kicsivel több kaszt, mélyebb RPG elemek és esetleg több exotic fegyver és gear. Egyértelműen kellene a dedikált szerverek és az átgondoltabban balanszolt PvP, de nyilván az sem lenne baj, ha a loot rendszert legalább részben sikerülne kivenni az RNJesus kezéből. Apróságok. Fontos apróságok.
Az a helyzet, hogy én soha nem rendelek elő játékot. De az biztos, hogy most meg fog remegni a kezem a gomb felett, mert a Destiny 2-nél minden adott ahhoz, hogy minden idők egyik legjobb shootere legyen. Meglátjuk.