Bár mi kifejezetten szerettük a Days Gone hangulatát, a szakmát eléggé megosztotta a Bend Studio zombis túlélőjátéka. A "Sony: The Video Game" formula kicsit megfáradt már 2019-re, és sokan úgy vélték, a játék nem nem elég különleges, egyszerűen nem ad annyit, amennyit egy PlayStation-exkluzív címtől elvár az ember.
Ez pedig rányomta a bélyegét az eladásokra is, és bár nem lett anyagi bukás, a Metacritic-en és a kasszáknál is ez a AAA PS-exkluzív teljesített a leggyengébben, így a kiadónál úgy döntöttek, a csapat foglalkozzon inkább valami mással, a Days Gone folytatását pedig felejtsék el. Ez persze sok rajongónak nem tetszik, mostanra 113 ezren írták alá a második részt követelő petíciót, de ennek aligha lesz eredménye.
Ha második részt nem is kapunk, sok korábbi exkluzívhoz hasonlóan a Days Gone is átrobogott a tévékről a monitorokra, így immár a PC-s játékosok is szembenézhetnek a freakerek több száz fős hordáival. A játékmenet, a hangulat és a mechanikák persze nem változtak, így ebben a tesztben nem is ezekre fogunk koncentrálni, de bátran olvassátok el Paca belemenős tesztjét, amit még a PS4-es változat megjelenésekor írt.
Minden részletre figyeltek
A játékot futtató PC-ben egy Ryzen 7 1700x processzor, 32 GB DDR4 RAM és egy RTX 3070 található, ád természetesen SSD-re húzta le a Steam a Days Gone 64 gigáját. Már az első indításkor egy nagyon kellemes meglepetés fogadott, a fejlesztők ugyanis a menü fölött sem siklottak át. Nagyon bosszantó tud lenni, amikor egy percet sem szánnak arra, hogy egér-billentyűzetre optimalizáljanak, és a legfurcsább gombkombinációkkal tudunk csak lépkedni a fülek között.
Itt egyáltalán nem ez a helyzet, egy jól átlátható, könnyen navigálható menüvel van dolgunk, ami ha nem is a legrészletesebb, amit grafikai opciók terén valaha láttunk, minden fontos beállítás megtalálható benne. Emellett testreszabhatjuk az érzékenységet, a kontrolleres irányítást, és persze van egy csomó kisegítő lehetőség is.
Szintén csillagos ötös jár azért, hogy ha játék közben nyitjuk meg a grafikai beállításokat, akkor az nem takarja ki teljesen a képet, vagyis ha megváltoztatjuk a felbontást, a fényhatásokat vagy a látótávolságot, akkor azonnal látható a különbség a háttérben kirenderelt képkockán, így eldönthetjük, mi az, ami kevésbé zavaró.
Ilyenkor szintén látszik egy statisztika, ahol a GPU kihasználtságát, a frame rate-et és a frame time-ot is látjuk, így teljesen egyértelmű, mi mennyire terheli a videokártyát, miből érdemes visszavenni, hogy nyerjük pár képkockát úgy, hogy ne nagyon zuhanjon be a képminőség.
Ez az igazi next-gen
A Days Gone januárban megkapta a PS5-ös patch-et, aminek köszönhetően immár 60 fpssel lövöldözhetjük a zombikat, javult valamennyit a grafika, illetve bekerült a dinamikus 4K. A látvány azonban még az új generációs konzolon is elmarad attól, amire a PC képes. Nincs olyan preset, ami megfelelne a PS5-nek, konzolon egyes opcióknál egész máshová került a hangsúly.
A fényhatásoknál például a PC-s high beállításoknak feleltethető meg a PlayStation 5-ös változat, de a Master Race tagjai egy 10-15%-os teljesítménycsökkenésért cserébe feljebb is mehetnek, hogy realisztikusabb fény-árnyék hatásokat érjenek el. Ezzel szemben egyes konzolos textúrák részletessége még a PC-s Low beállítást sem éri el, vagyis a különböző használati és tereptágyak jóval élesebbek, részletesebbek lettek.
És ha már az élességről beszélünk, itt végre alap a natív 4K, míg konzolon be kellett érnünk a PS4 Pro checkerboard felskálázásával és a PS5-ös változat dinamikus felbontásával. Ez nagyon meglátszik az élsimításon, legyen szó akár átvezetőkről, akár Deacon motorjáról, amikor közelről megvizsgáljuk.
Szintén nem elhanyagolható a töltési idők közti különbség, amire PC-s játékosként mindig rácsodálkozom, amikor leülök egy konzol elé. Bár mindkét új generációs konzolba SSD-t raktak a mérnökök, egy mentett állás betöltése így is több mint fél percig tart, míg PC-n alig 10 másodperc után már játszhatunk is. A különbség nagyon érezhető az átvezetők esetén is, hiszen PC-n gyakorlatilag nincs töltőképernyő.
Azért ez sem tökéletes
A PC-sek emellett olyan extráknak is örülhetnek, mint az ultrawide monitorok támogatása, az állítható FOV, vagy a korlátlan frame rate, két sokat emlegetett feature azonban kimaradt. Az egyik ilyen a ray tracing, ami talán nem akkora probléma, egyébként se lehet olyan videokártyát venni emberi áron, ami számolgatná nekünk a 300 freaker kopasz fején megtörő napsugarak szögét. A másik a DLSS, ami már csak azért is furcsa, mert a tavaly nyáron PC-re terjeszkedő Death Stranding is támogatta a funkciót.
A Days Gone technikai hibáktól szinte teljesen mentesen költözött át PC-re, az egyetlen zavaró bug a játékmenet időszakos lelassulása, ami különösen motorozás közben észrevehető, de a fejlesztők már dolgoznak a hiba elhárításán. A tesztgépen 1440p-ben legmagasabb beállítások mellett is simán 100 körüli fps-t kaptunk, néhány dolgot lejjebb csavarva pedig 4K-ban is tartotta a játék a 60 fps-t, még akkor is, amikor Challenge módban 150-200 freaker szaladt felénk. Csak remélni tudjuk, hogy a Sony megtartja a jó szokását, és ha csak később is, de átköltözteti az exkluzívjait PC-re, és legalább ennyi energiát fektetnek majd abba, hogy a port minden igényt kielégítsen.