Viszonylag régen örvendtek igazán nagy népszerűségnek azok a játékok, amelyekben a célunk a különböző korszakokon és generációkon átívelő fejlesztések voltak. Persze a stílus kedvelői közül sokan továbbra is a Civilization sorozatot választanák a kategória királyának, de én szívesen emlékszem vissza azokra az időkre, amikor az Age of Emires egyes részeit vagy épp az Age of Mythology-t pörgettük a haverokkal.
Kőkorszaki szakik
A Madruga Works indie stúdió legújabb alkotásában is hasonló a játékosok célja. Egészen a kőkorszaktól indulva kell az először csak néhány főt számláló faluból egy olyan birodalmat építeni, amely több mint tízezer éven át, a vaskorig az adott földrész kiemelkedően fontos központja marad. A feladat már első pillantásra sem tűnik egyszerűnek, és ennek valóságtartalmát rögvest igazolva látjuk, amint elindítjuk a játékot. Birodalmunk létrehozása előtt a játék nyomatékosan rákérdez, hogy szeretnénk-e a tutorialon keresztül megismerni a Dawn of Man alapjait. Erősen ajánlott, ugyanis aki vakon próbál szerencsét, garantáltan elveszettnek érzi majd magát.
A fejlesztők részletes oktatómódot készítettek, amelynek segítségével fokozatosan magunkba szívhatjuk a játékkal kapcsolatos tudnivalókat, hogy a későbbiekben már rutinszerűen osszuk ki a feladatokat népünk tagjai között, és ne azon kelljen gondolkoznunk, melyik ikon mit jelent. Persze játék közben is elő lehet hívni a segítőfület, ahol részletesen olvashatunk az egyes játékelemekről, így a stílussal ismerkedők is viszonylag könnyen belerázódhatnak a játékmenetbe, és élvezhetik a Dawn of Man hangulatát. Alapvetően három különböző módban tehetjük próbára város- és kultúraépítő képességeinket. Először csak a Freeplay Continental Dawn című fejezete elérhető, viszont az idő előrehaladtával különböző mérföldköveket elérve több lehetőséget oldhatunk fel. A Freeplay-módon belül még két kampányt teljesíthetünk, de próbálkozhatunk a Challenge történetszálakkal is, amelyek négy különböző nehézségi fokozatot képviselnek. A kreatív módban pedig a kőkor és a vaskor kihívásaival nézhetünk szembe. Ha valaki már mindent teljesített, megpróbálkozhat a közösségi felületen megosztott küldetéssorozatokkal is. Minden játékmódban nekigyürkőzhetünk a Hardcore lehetőségnek, ez utóbbi során csak egyetlen mentést használhatunk, nem lehet szüneteltetni a játékot, az állatok agresszívabbak lesznek, illetve fosztogatók is gyakrabban próbálják bevenni a birodalom falait. Ezt tényleg csak az igazi fanatikusoknak ajánlom, elég kihívást tartogat a Dawn of Man az átlagos játékosok számára enélkül is.
Korszakalkotó túlélés
A játék annyiban nyújt többet egy átlagos városépítő stratégiánál, hogy készítői fontos szerepet szántak a túlélési elemeknek is. A fejlődés négy alappillére a vadászat, a gyűjtögetés, az építés és a harc. E tevékenységek optimalizálásával cseperedik a kis falu hatalmas birodalommá, illetve a különféle technológiák feltalálásával léphetünk újabb korokba. Az állat- és növényvilág igencsak változatos, az évszakok pedig befolyásolják egyes tevékenységek sikerességét. Nyáron könnyebb vadászni és gyűjtögetni, valamint több halat is lehet fogni. Ezzel szemben fel kell készülni a télre, mert lehetőségeink igencsak korlátozottak lesznek. Hasonlóképpen nem hagyható figyelmen kívül az emberi tényező, vagyis célszerű erős falakat felhúzni és felfegyverkezni a fosztogatók ellen.
Összességében a Dawn of Man rengeteg kihívást tartogató, kellően nehéz és összetett játék, amely a stílusra és a történelmi korszakokra fogékonyabbaknak rengeteg kellemes órát okozhat. Sajnos igazi történetek nem bontakoznak ki a kampányok során, és kötődés sem alakult ki az embereim és köztem, viszont így is szórakoztató a különböző kihívások teljesítése, valamint az egyre összetettebb városrendszer létrehozása.