Menjünk a pokolba
Nagy fába vágta a fejszéjét a Dead Space fejlesztÅ‘brigádja, amikor úgy döntöttek, hogy „monitorra viszik" Dante mester klasszikus művét. Az Isteni SzÃnjáték meghatározta az egész középkor szemléletét, már ami a poklot, és a túlvilági életet illeti. Az Redwood Shores pedig úgy döntött, ideje korszerű formában az ifjúság elé tárni Dante látomását. Kezdetnek a háromrészes mű elsÅ‘ felvonását prezentálják számunkra, ami már csak azért is jó ötlet, mert ha sikeres lesz a játék, adva van a folytatás lehetÅ‘sége. Kérdéses ugyan, hogy a harmadik részben, ami kötelezÅ‘ jelleggel a Paradicsommal foglalkozik majd, milyen játékmenetre számÃthatunk, de ne szaladjunk elÅ‘re. Érdekes módon, a Redwood Shores-os arcok nem egy kalandjátékot képzeltek el - pedig az sem lett volna rossz ötlet - hanem egy enyhén Diablo szerű hack'n'slash alkotással tervezik meglepni a nagyérdeműt. Aki olvasta az eredeti művet, az talán megmosolyogja a készÃtÅ‘k hitvallását, miszerint elsÅ‘dleges szempont volt az adaptáció során, hogy hűek maradjanak az eredeti mű minden részletéhez. Jelentem, én olvastam, még egyszer régen, de sajna nem emlékszem arra, hogy Dante úr páncélba öltözötten, egy méretes kaszával indult volna szerelme megmentésére, és arra sem, hogy az útközben felmerült problémákat gordiuszi csomóként kezelte volna, azaz nemes egyszerűséggel kettévág mindenkit, aki az útjába áll. Természetesen, nem is lett volna lehetséges az eredeti mű prezentálása olyan formában, ahogyan azt Dante megÃrta, vagyis dehogynem, csak akkor nem videójáték lett volna, hanem hangoskönyv, illusztrációkkal. A Redwood Shores azonban úgy döntött, mégis inkább egy akciójátékot készÃt, és ennek okán itt-ott, apróbb változtatásokat eszközöltek.
Hosszú útról jövök, hosszú útra megyek...
A történet szerint Dante egy Keresztes Hadjáratból hazaérkezvén, lemészárolva találja háza népét, köztük egyetlen szerelmét Beatrice-t is. Az éktelen haragra gerjedt fÅ‘hÅ‘s ezek után élbÅ‘l lepofozza a Halált, elszedi tÅ‘le annak igencsak tápos, multifunkciós kaszáját, majd kedvese megmentésére indul. Tisztára, mint az eredeti. Oké, nem szapulom tovább a sztorit, mert hát annyira nem gáz, csak akkor ne hangoztassák, hogy minden klappol az eredetivel. Utunk során amúgy a Dante által bemutatott Pokol minden ismert szereplÅ‘jével találkozni fogunk, azaz elkÃsér minket Vergilius is egy darabon, és természetesen Lucifer komával is összeakaszthatjuk majd a bajszunkat. Lucifer amúgy jóval hangsúlyosabb szerepet kap a játékban, mint az eredeti műben, gyakorlatilag Å‘ leszen majd a fÅ‘boss, akit le kell gyÅ‘znünk. A fÅ‘hÅ‘s ábrázolásakor azért mertek a srácok egy igazi kemény legényt mintául venni, mert történelmi tények szerint Dante bizony több háborúban is harcolt, Ãgy nem idegen tÅ‘le sem a vérontás, sem a fegyverforgatás. Dante életrajzából merÃtve több olyan karakterrel is találkozhatunk majd, akikrÅ‘l az eredeti műben szó sem esik, viszont valamiért fontos szerepet játszottak az alkotó életében.  A Dante által bemutatott Pokol kilenc szintre tagozódik, Ãgy aztán a játék is kilenc pályán játszódik majd. Az egyszerű mentÅ‘akció azonban menet közben átalakul valami mássá. Ahogy Dante egyre mélyebben hatol a Pokol bugyraiba, szembesül vele, hogy Å‘ maga is bűnös ember, akinek vezekelnie kell. Ahogy haladunk elÅ‘re egyre inkább saját lelki üdvünk megmentése kerül elÅ‘térbe. Természetesen a történet végét nem tudhatjuk, és bár aki olvasta az eredetit, annak lehet halvány fogalma a végkifejletrÅ‘l, szerintem itt is számÃthatunk némi változásra. A minÅ‘ségrÅ‘l ezügyben egy meg nem nevezett forgatókönyv Ãró gondoskodik, akit névtelensége ellenére, állÃtólag Oscar dÃjra jelöltek egyszer.
Pusztulj, pokol démona!
A játék sztorija talán nem maradéktalanul hű az eredetihez, viszont a grafikai megvalósÃtás nagyon jól visszaadja a Pokol hangulatát. A művészien kivitelezett pályákon igazán borzongató érzés barangolni, még akkor is, ha legtöbbször a pörgÅ‘s akció miatt nem sok idÅ‘nk van nézelÅ‘dni. Nyomasztó, vöröses fényben fürdÅ‘ tájakon keresztül vezet utunk, ahol a megkÃnzott, szenvedésre Ãtélt lelkek sikolyai visszhangzanak. Ezen a téren nagyot alkotott a Redwood Shores, és ebben nem kis szerepe van Wayne Barlow úrnak, aki a pokol, és az azt benépesÃtÅ‘ lények kinézetét megálmodta. A játékmenetrÅ‘l túlzottan sokat nem lehet mondani, hiszen aki játszott már a Diablo valamelyik részével, vagy valami hasonlóval, annak nem lesz nagy újdonság. Fegyverek terén nem túl nagy a választék, egyelÅ‘re csak a Haláltól elszedett kasza a biztos, bár a fejlesztÅ‘k itt még nem döntöttek véglegesen. Ez a szerszám amúgy maximálisan használható, közelharcban halálos, de ha esetleg egy kartávolságon kÃvüli egyedet támadunk, átalakul lándzsává, ha pedig fel szeretnénk mászni valahová, akkor mászókampóként is megállja a helyét. Dante úr nem csak fizikailag bántalmazza a Pokol korántsem ártatlan démonait, hanem a rendelkezésére álló varázslatok közül is szÃvesen alkalmaz néhányat. Ezek között akad, amelyet akkor lehet sikerrel használni, ha nagyon sokan körbevettek minket, de akad köztük olyan is, amellyel távolabbi célpontokat tehetünk ártalmatlanná, odasétálás nélkül. Ezen kÃvül néha úgymond, „befoghatunk" egy-egy démont, azaz valami nagyobb lény hátára pattanva irányÃtásunk alá vonhatjuk azt, és egy ideig iszonyatos pusztÃtást vihetünk végbe. Az ellenfeleink között megtalálhatóak lesznek a pokol csicskásai, a sima csontvázak, kisebb démonok, de a mű összes fontosabb szereplÅ‘jével is találkozunk majd, és általában meg is kell velük küzdenünk. A csaták úgy általában jól néznek ki, az animációk folyamatosak, a hanghatások kellÅ‘en borzalmasak, Ãgy a játék ezen részével nem lehet semmi probléma. Néha ugyan lesz egy kis ugrabugrálás, ez vagy bejön valakinek, vagy nem, de mivel van nekünk ez a nagyszerű kis kaszánk, ami kiránt minden bajból, és nem is ez a fÅ‘ irányvonal, úgy gondolom, ez még belefér.
A Dante's inferno sajnos csak 2010-re várható, és a látottak alapján tartogat némi meglepetést . A sztoriba ugyan bele lehetne kötni, de nem tesszük, inkább megdicsérjük a fejlesztÅ‘ket a témaválasztás okán is. A nagyszerű grafika nagyon durván hangulatossá teszi a játékot, a pörgÅ‘s játékmenet pedig a Blizzardnak is becsületére válna. Egyvalamire azért hadd hÃvjuk fel a figyelmet, aki a Dante's Inferno alapján Ãrja majd az olvasmánynaplót, az ne számÃtson sok sikerre. Ellenben, ha tetszett a játék, tessék szépen elolvasni az eredetit.