Nem tudom, mennyire volt tervezett, hogy Astro legyen a PlayStation új, hivatalos, cuki kabalája (azért a Sackboy is kap még szeretetet, lásd a Sackboy A Big Adventure-t, ami a PS5 egyik nyitócíme lesz), de most már hetedik éve ismerjük és szeretjük őt. Amikor megjelent a PlayStation 4 első változata, a The Playroom nevű minijáték-gyűjtemény mutatta be őt és azt, hogy mire képes a PlayStation Camera és a DualShock 4 kombinációja, majd a PlayStation VR-ral együtt debütált a The Playroom VR, amivel úgy játszhattunk, hogy mást látott az, aki a szemüveget viselte, és mást azok, akik a tévé előtt ültek. Mindkettő laza, szórakoztató és bájos volt, nem utolsósorban pedig remekül vázolták az eszközök képességeit (amiket aztán aránylag kevés játék használt ki, de ez részletkérdés).
Később aztán a PSVR egyik legjobb játékában, az Astro Bot Rescue Missionben találkozhattunk a kis robottal és barátaival, és ahogy annak lennie kell, ők vezetnek be minket a DualSense működésének rejtélyeibe. A napokban volt alkalmunk kipróbálni az Astro's Playroomot, mely az Astro Bot alapjaira épül, de kiválóan demonstrálja a haptikus visszajelzés, a mozgásérzékelés, és a kontrollerbe épített mikrofon előnyeit.
Érezned kell, hogy elhidd
Nehéz dolgunk van már most, és nehéz lesz majd akkor is, amikor részletesen számolunk be arról, milyen élmény a DualSense-szel játszani - mert igazából leírhatatlan, érezni kell, és úgy varázsol el.
Kikapcsolt állapotban nem lehet sok különbséget tapasztalni a DualShock 4 és az új kontroller ravaszai között, de amint elindítottuk az Astro's Playroomot, azonnal megértettük, miért forradalmi az eszköz. A rezgőmotorok ügyes játéka akár még a súlypontváltozás illúzióját is képes átadni. A rezgést érezhetjük Astro minden egyes lépésénél, és más a minta, az intenzitás, ha üvegen lépked, homokban gyalogol, jégen csúszik, vízben úszik, sőt akkor is, ha mondjuk kötelet húz, vagy jeges területen fagyoskodik. Az élményen sokat dob a hangszóró, amit én ugyan a PS4-nél viszonylag hamar kikapcsoltam, de itt érdemes egy darabig aktívan hagyni.
A ravasz képes egy ponton megakadni, hogy úgy érezzük, mintha ütközésig húztuk volna, de ha egy kicsit határozottabban rászorítunk, továbbmegy, mindezt külön beállítások, hardveres kapcsolók nélkül. Érezhetően más a feszessége a két fázisban, valószínűleg meglehetősen szabad kezet kapnak a fejlesztők, hogy akár egy íj meghúzásának, akár egy gázpedál lenyomásának érzését minél hitelesebben adhassák át. Ezt ebben a játékban úgy használták ki, hogy ha csak első ütközésig nyomjuk be a gombot, a karakterünk kicsit ugrik, de ha teljesen, minden erejével elrugaszkodik.
A beépített mikrofont használhatjuk arra, hogy belefújjunk, ezzel hajtva meg például egy szélforgót, és természetesen visszatért a touchpad is, ami precízen érzékeli, hol érintjük meg.
Ő a robotbarát
Alapvetően az Astro's Playroom egy könnyed 3D-s platformer, amiben ugrálunk, leverjük a gonoszokat és a dobozokat, érméket gyűjtögetünk, elrejtett dolgok után kutatunk - tehát semmi bonyolult. Az általunk kipróbált Hűtőforrások (Cooling Springs) pálya kétféle játékmenetet kínál: egyfelől a robotot hátulról nézve bóklászhattunk és keresgélhettük a számtalan PlayStationös easter egget, amik elsősorban a PlayStation 3-PSP érának állítanak emléket, másrészt pedig belebújhattunk egy rugós ruhába, majd a ravasz meghúzásával és a kontroller mozgatásával pattoghattunk tovább 2.5D-ben.
Az Astro's Playroom játékmeneténél sokkal érdekesebb a kidolgozottsága: amellett, hogy egyik karakter sem haszontalan dísztárgy, megmosolyogtató, hogy ha ráugrunk a napágyra, Astro elhever és felcsap egy szemüveget, ha a szörfdeszkára pattanunk, egyensúlyozni kezd rajta, amennyiben pedig békén hagyjuk egy kicsit, felvesz egy PSVR-t, előkap egy PS Vitát, és játszik magának. A karakterek nem buta módon cukik, mint a Ubisoft Rabbidjei, hanem tényleg nagyon aranyosak, és lépten-nyomon felfedezhetünk valamit, ami megmelengeti bármely PS-rajongó szívét, akármikor is csatlakozott a családhoz.
Aki tehát PlayStation 5-öt vesz, mindenképp ezzel kezdjen - annak még külön örülünk, hogy ezt is lefordították magyar nyelvre. Egyelőre nem tudjuk, hogy a többi pálya mit kínál, és hogyan használja ki a DualSense-t, de hamarosan erről is beszámolunk.