Semmi sem példázza jobban a játékipar kegyetlenségét, mint a Concord esete. A Destiny veteránjaiból álló Firewalk Studios gyakorlatilag egyet dolgot akart létrehozni: egy lövöldét, ami teljes egészében a Crucible mód körül forog. Ez érthető is, elvégre a Destiny széria PvP arénája sokak kedvenc FPS-élménye, köszönhetően a műfaj legizgalmasabb fegyvereinek és a karakterek látványos képességeinek. A gyors tempó, a tálalás és a játékmódok tényleg nagyon szórakoztatóvá teszik a Destiny 2 PvP-t, és mindez működhetne egy kifejezetten kompetitív természetű FPS-ben is. A gond csak az, hogy 2024-et írunk, és ez a zsáner már szinte senkit sem érdekel.
Én nem vagyok Groot
Mielőtt elkezdeném sirámaimat a piaci realitások miatt, először érdemes megvizsgálni, hogy mit is nyújt a Concord. Egy hősalapú PvP lövöldéről van szó, aminek karaktereit részben a Galaxis Őrzői csapata, részben a Destiny kasztjai ihlették. Hatalmas, meccsfordító Ultimate képességek nincsenek, viszont apróbb eszközökkel mindenki fel van szerelve. Haymar tűzlabdái megvakítják az ellenfelet, IT-Z gránátja képes átteleportálni minket a pálya túlvégére, és Vale aknái azelőtt el tudják szipolyozni az ellenfél életpontjait, mielőtt az a látóterünkbe érne. Ami a csapatstruktúrát illeti, itt senki sem kimondottan tank vagy gyógyító: a karakterek többsége inkább hasonlít a Valorant ügynökeihez, mint az Overwatch hőseihez. Van egy-egy strapabíróbb pusztító, mint például Star Child és Emari, de nem kell a szentháromsághoz igazodni.
Utóbbi már csak azért is butaság lenne, mert a meccsek nagyon gyorsan pörögnek, és a cél az öldöklés, nem a kocsitologatás. A TTK-t (Time to Kill, azaz milyen gyorsan halnak a karakterek) hibátlanul találták el a fejlesztők: mindenkinek van elég védelme és élete, ahhoz, hogy legyen ideje reagálni a beérkező lövedékekre, de a Concordban nincs idő gyógyításra várni. Pillanatok alatt padlót foghatunk, ami csak azért nem zavaró, mert legalább annyira szórakoztató agyonlőni valakit, mint amennyire idegesítő a respawnig visszaszámlálni. Ez nagyrészt köszönhető a fegyvereknek, melyeket kifejezett élmény elsütni.
Továbbra is úgy gondolom, hogy az Overwatch csodálatos hősalapú lövölde, de annak fegyverérzete köszönőviszonyban sincs a Concordéval. Nem hibáztatjuk a Blizzardot, hiszen a vizuális stílus és a valóságtól elrugaszkodott dizájn jelentősen megnehezíti a srácok dolgát. A Concordban ezzel nincs probléma: Haymar lángoló számszeríjától, Bazz dobótőrein át Leenox revolveréig mindent jó érzés munkára fogni. A flinták minden apró részlete kattog és rezeg, miközben kapcsolók és fogaskerekek mozgolódnak bennük. A hang és vizuális visszajelzések lenyűgözőek, ez pedig a játéktempóval együtt egy olyan lövölde élményét kínálja, amihez foghatót eddig talán csak a Counter-Strike és a Destiny 2 tudott nyújtani.
A csomagolás
A szórakoztató lövöldözés persze önmagában kevés: érdekes játékmódokra és egyéb extrákra is szükség lenne a sikerhez. Ami ezt a szekciót illeti, erről nehezebb pozitívan nyilatkozni. A Concord három playlisttel (és gyakorló módokkal) indított, melyek egyike sem kimagaslóan innovatív. A Brawlban 5v5 darálót kapunk, amelynek az a lényege, hogy a mi csapatunk több öléssel zárjon, mint az ellenfél. Az Overrun tipikus pontfoglalós móka, míg a Rivalry egy kompetitív mód, amelyben körönként egy életünk van, és bombákat kell leraknunk. Ez utóbbi egyértelműen a legkevésbé népszerű módja a játéknak, és nem is igazán passzol a Concord stílusához.
Ami viszont igazán meglepő, hogy egyelőre semmilyen PvE opció nincs, miközben mind a játék stílusa, mind annak átvezetői azt sugallják, hogy valamilyen PvE kalandra fogunk indulni a haverokkal. A Concord fejlesztői eltökélten vágnak hozzánk újabb és újabb sztorivideókat, melyek aláhúzzák a karakterek személyiségét, kapcsolatukat egymással, és apró részleteket mesélnek a freegunnerek (a galaxis zsoldos kalandozói) mindennapjaiból. Ehhez jön még hozzá a hatalmas Galactic Guide, ami egy csillagtérkép-szerű menürendszer. Minél több meccset játszunk, és minél több kihívást teljesítünk, annál több sztoridarabka nyílik meg a Galactic Guide-ban, ami így idővel hatalmas könyvtárrá válik, tele részletes leírásokkal az univerzum helyszíneiről és nagyobb eseményeiről.
Aki hozzám hasonlóan szeret háttértörténeteket olvasgatni, az ezt imádni fogja, de mindez csak azt az vágyat erősíti, hogy bárcsak lennének sztorimissziók vagy kooperatív opciók is ebben a lövöldében. Amit ezek helyett találunk, az egy rakat küldetés a Job Boardon: "Játssz 4 meccset!", "Ossz ki 1000 pont sebzést ütéssel!" és hasonlók. Nem kifejezetten az a freegunner-élmény, amire az intro alapján számítottunk. Mindenesetre XP-t kapunk a feladatok teljesítésért, amin keresztül szintet léphetünk, a szintekkel pedig kozmetikai cuccokat oldhatunk fel. A Concordban nincs se Battle Pass, se mikrotranzakciós bolt, se semmilyen FOMO hajtotta pénznyelő: van ellenben rengeteg díszítés és karakterskin, de ezekért meg kell dolgoznunk, és nincs az a bankkártya, ami lerövidíthetné a zsákmányhoz vezető utat.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.
Oké, de akkor mi a gond?
- hangozhatna el a fenti kérdés, ha nem lenne egyértelmű a válasz mindenki számára. Abszolút értékelendő, hogy 2024-ben úgy jelent meg egy prémium minőségű lövölde, hogy az nélkülöz mindenféle monetizációs útvesztőt, és még az árcímkét is viszonylag alacsonyra szabta (40 euró, forintosított árban 14 990 Ft). Ugyanakkor ez a hozzáállás a játék vesztét is jelentheti: a Firewalk Studios úgy rakta össze a Concordot, mintha az egy piaci vákuumba érkezne. Hiába minden barátságos praktika, amikor az Overwatch 2 és az Apex Legends teljesen ingyenesen, minden platformon, teljes átjárással érhető el. Még ha mellőzzük is az árazást, akkor sincs esélye egy olyan játéknak a piacon, amit csak PC-n és PS5-ön lehet tolni, és azokon is csak olyan országokban, ahol ki van építve a PSN támogatottsága. A két nagy versenytárs minden jelenlegi és előző generációs platformon elérhető, mindenféle regionális bohóckodás nélkül, teljes cross-platform és cross-play támogatással. Ekkora potenciális játékosbázis mellett nem fog labdába rúgni a Concord akkor sem, ha jobban élvezem 1-0FF galaktikus porszívóját, mint az Overwatch bármelyik fegyverét.
Egy többszereplős PvP lövöldében ez jelentős probléma. Ha kiürülnek a szerverek, akkor hiába raktad össze a világ legjobb játékát, ezzel pedig lassacskán a Firewalk Studios csapatának is szembe kell majd néznie, ahogy jönnek be a SteamDB szánalmas adatokat tükröző jelentései.
Van bennem egy lelkes játékrajongó, aki szeretne szurkolni a semmiből jött újoncnak, de ahogy itt ülök, csak azért tudok könyörögni, hogy a Firewalk vegye észre a helyzetét, és építsen a Concordba egy dedikált szerverkeresőt, közösségi hosztolási lehetőséggel. Ha ugyanis a srácok továbbra is bekötött szemmel forgolódnak majd a piac útvesztőjében, akkor le fogják rántani ezt az egyébként teljesen korrekt játékot a halott szolgáltatások temetőjébe.