Game Over?
Mint tudjuk a Call of Duty sorozat utolsó második világháborús részét kapjuk kézhez hamarosan. A készÃtÅ‘k sem az eredeti széria alkotói, hanem a PC-re meg sem jelenÅ‘ harmadik részt összekalapáló Treyarch. A játékról Ãrtunk már egy elÅ‘zetest, Ãgy aki a sztorira kÃváncsi az haladjon erre kérem, hiszen itt most a multiplayer finomságairól lesz szó.
Járt utat, a járatlanért
Aki tolja a COD 4 multiplayeres részét - és tetszik is neki - az bizonyára örömmel konstatálja majd, hogy sok hasonlóság van. Megmaradtak az RPG szerű perkek, és az kezelÅ‘felület is teljesen ugyanaz. Az legnagyobb változás a játékmenetben fedezhetÅ‘ fel. A COD 4-ben jól működÅ‘ sniper-párbajok helyett, itt muszáj lesz a lövészárkok kaotikus forgatagába merülni. Az egész játék tempója sokkal gyorsabb, pörgÅ‘sebb, nincs annyi idÅ‘ a tervezgetésre. A fegyverek is mások természetesen, ne számÃtson senki a COD 4-ben megszokott tűzgyorsaságra. A második világháborús harci eszközökre alapvetÅ‘en jellemzÅ‘, hogy kicsit lassabban köpködik a skulót, viszont jóval nagyobb sebzést okoznak. Ezáltal az egész feeling egy kicsit brutálisabbá válik. Aki nagyon rászokott a negyedik rész lopakodósabb, taktikázósabb játékmenetéhez, az eleinte bizony néha csak kapkodja majd a fejét: itt bizony rohamozni kell.
Egy tank, és más semmi, a vágyam csak ennyi
A vezethetÅ‘ járművek terén szerencsére nagyot alkottak a fejlesztÅ‘k. A tankok - bár igen kemény ellenfelek - nem dominálják a csatateret. A lövegtorony iszonyatosan lassan fordul rá a célra, és nagyon lassan tüzel.A fedélzeti géppuska szintén seperc alatt túlmelegszik, kiszolgáltatottá téve ezáltal a konzervdobozban kuksoló emberkéket. Aztán ugye a tankok sem sebezhetetlenek. Egy jól célzott páncéltörÅ‘ lövedék, vagy egy hÅ‘sies roham után felhelyezett „sticky bomb" bizony hamar hidegre teszi a gépszörnyet. No azért nem kell megijedni, a tankok távolról sem könnyű ellenfelek, de szerepük inkább az ellenséges csapatok szétzilálása, esetleg feltartása lesz elsÅ‘sorban. Végeredményben, a tankok fontos részét képezik mind a védelemnek, mind a támadásnak, és profi módon illeszkednek a játékmenetbe.
Játékmódok
A COD negyedik részében megszokott Domination mellett a bétában ki lehetett próbálni az új War névre hallgató módot, ami hihetetlenül jóra sikeredett. Hasonlóan a Domination-höz, a cél itt is egy zászló elfoglalása lesz, ám amennyiben ez sikerült, nem elég beásni magunkat és védekezni, hiszen azonnal kapjuk az új célpontot. Ezáltal egy hullámzó, az egész térképre kiterjedÅ‘ csata résztvevÅ‘i lehetünk, és a harcok sosem csak egy-egy ponton dúlnak. Mivel a célpont mindig egy zászló lesz, a játékosok pontosan tudják majd merre tart az ellenfél, Ãgy lehetÅ‘ség lesz egy kis védelmet kiépÃteni, esetleg az odavezetÅ‘ úton lesben állni. Ez a játékmód hihetetlenül jól működik, még ha Ãgy leÃrva nem is jön át pontosan, higgyétek el, ez lesz a nyerÅ‘. Az olyan apróságok, mint a COD 4 helikopteres támogatása itt is jelen van, csak egy kicsit másképp. Akinek sikerül hét ellenfelet hidegre tenni egymás után, ezúttal nem a levegÅ‘bÅ‘l kap segÃtséget, hanem egy kutyafalkát szabadÃthat rá az ellenségre. A kutyák elsÅ‘sorban a sebesült katonákra támadnak, és nagyon profi módon. A dögök kiszagolják a bujkáló lesipuskásokat, és simán beugranak az ablakokon is...
Spray and pray
Azért nem minden fenékig tejfel, bár igaz, hogy a hibák nem katasztrofálisak, és a végleges megjelenésig van idÅ‘ kijavÃtani Å‘ket. Az egyik kissé zavaró tényezÅ‘, hogy a fegyverek nagyon erÅ‘sek. A vékonyabb falakon simán átlÅ‘nek, Ãgy nem egyszer találkozhatunk olyan játékosokkal, akik vaktában, az úgynevezett spray and pray taktikával játszanak. Ennek lényege, hogy csÃpÅ‘bÅ‘l tüzelve, célzás nélkül lÅ‘ni, mint a barom. Eredményessége sajnos igazolt, az céltalan lövedékek nagyon sokszor találnak, és mivel átmennek a falon is, elképesztÅ‘ mennyiségű killt lehet szerezni vele. Ezen reméljük javÃtanak majd, mint ahogy a célzás fontosságát is erÅ‘sÃteni kellene, hiszen azért ezekkel a fegyverekkel a kapáslövés nagyon nem volt hatásos anno. A másik probléma, hogy egyelÅ‘re mindenki csak gépfegyverrel tolja, ami érthetÅ‘ is, hiszen ezek messze gyorsabbak a sima karabélyoknál, valamint a 30 lÅ‘szer a tárban igen jól jön általában, sÅ‘t a dobtárral ez még növelhetÅ‘ is. Ez a probléma mondjuk akár saját magát is megoldhatja, ugyanis a végsÅ‘ verzióban jobbnál jobb fegyvereket lehet majd elérni, ahogy lépegetünk felfelé a tabellán. Az utolsó észrevétel nem is hiba, inkább csak fura, hogy a COD 4-ben akár 18 ember is gyepálhatta egymást, ez a szám jelenleg 12. ValószÃnűleg ez csak a béta verzió sajátossága, és a végsÅ‘ változatban legalább az elÅ‘zÅ‘ verzió feloldja ezt a korlátot.
Balra át
A Call of Duty: World at War méltó folytatása lesz a negyedik résznek, multiplayeres szempontból legalábbis biztosan. A grafika is sokat fejÅ‘dött, de ez a multi részben annyira nem hangsúlyos. Azért megemlÃtendÅ‘, hogy a dinamikus fények, a profi vÃz, és a tüzérségi vagy gránáttűzben szétszakadó ellenfelek nagyon szép látványt nyújtanak, még akkor is, ha nincs idÅ‘nk ilyesmire figyelni. Ezek a részek inkább majd a single részben domborÃtanak igazán. A második világháborút tehát lezárja az Activision, de ettÅ‘l függetlenül még sokáig igen mozgalmas lesz a csatatér, ebben biztos vagyok.