Hirdetés

Call of Duty: Black Ops 4 előzetes - erőlködés vagy tudatos fejlődés?

|

Több év stagnálás után radikálisan megváltozik a Call of Duty a legújabb epizóddal, de vajon a jó irányba?

Hirdetés

Tisztán emlékszem azokra az időkre, amikor a Call of Duty-sorozat volt az egyik legfontosabb trendszetter a játékiparban: mindenki olyan moziszerű kampányokat és gyors, izgalmas multiplayer módokat akart szállítani, mint amilyeneket az Infinity Ward csapata újra és újra le tudott rakni az asztalra. Azóta rengeteg minden megváltozott az iparban, a Call of Duty pedig látszólag valahogy út közben leragadt vagy azért, mert meg sem próbált számottevő újdonságokat behozni, vagy pedig azért, mert az új ötletek már nem tudták beindítani a mai közönség képzelőerejét. És másolni meg mindig kényelmesebb.

Arra megy a piac? Menjünk arra!

Értelemszerű, hogy egy olyan hatalmas brandnek, mint a Call of Duty, hosszútávon nem egészséges ez a tendencia, ezt pedig az Activision is felismerte, úgyhogy a Call of Duty: Black Ops 4 radikális változásokat fog bevezetni a sorozat korábbi részeihez képest, kezdésnek pl. kidobták az egyjátékos kampányt, arra hivatkozva, hogy a mai rajongók már sokkal kevésbé foglalkoznak vele, mint az első néhány rész esetén. Ezzel nyilván bármikor örömmel vitatkozunk, de most gondoljunk mi bármit is, az ilyen döntések nem érzelmi alapon dőlnek el: a vállalat gépezete olajozottan működik, felmér, elemez, előirányoz, profitot termel. Ezért nem fognak sosem találkozni teljesen az elképzeléseink, lépjünk is túl az örök "profit vs idealizmus" ellentéten, még akkor is, ha csak erről a kérdésről lehetne még több tízezer karaktert gépelni (jórészt hiába, hiszen mindenkinek van valami szilárd álláspontja a témát illetően).

Nyilván ennek fényében értelmezhető az újdonságként behozott battle royale mód is, ami az első egyértelmű jele volt annak, hogy a Call of Duty elkezdett trendteremtőből szükségszerűen követővé alakulni, hiszen a témában jártas olvasóinknak mondanunk sem kell, hogy a Call of Duty a brandje mögötti horderőt felhasználva akar a PlayerUnknown's Battlegrounds és a Fortnite babérjaira törni. Viszont az igazán érdekes újdonság az nem is az új játékmód bevezetése, hanem a hagyományos multiplayer összecsapások megújítása.

Egységben az erő

Sok olyan csapatalapú multiplayer játék létezik (pl. a Counter-Strike, vagy a régebbi CoD epizódok), amelyekre az a jellemző, hogy a játék sehogy sem kényszeríti a résztvevőket arra, hogy csapatjátékosok legyenek, elvégre minden karakter ugyanarra képes és ugyanúgy állja meg a helyét egy adott helyzetben (feltételezve, hogy a játékosok azonos tudásszinten vannak). Az utóbbi évek egyik fontos trendje, a class-based shooter, vagyis a kasztalapú lövöldék úgy próbáltak erre reagálni, hogy a játékosokat úgymond belekényszerítik egyedi szerepekbe, amelyek játéktól függően akár nagyon eltérőek is lehetnek egymástól.

Persze fel kell ismerni, hogy a két dizájnfilozófia nem szigorúan választható szét, inkább úgy jellemezhetnénk, hogy a kettő között van egy skála, amelyiknek az egyik végén a hagyományos team deathmatch játékok ülnek, a másik végén pedig mondjuk az Overwatch, ami ugye az egész játékmenetet arra építi rá, hogy a karakterek zöme önmagában nehezen érvényesül. Míg a Call of Duty-nak érdemes ebbe az irányba próbálkoznia, azért az is fontos, hogy sokkal okosabban kell ezen a skálán balanszíroznia annak érdekében, hogy a meglévő rajongóit ne idegenítse el túlságosan, és pontosan ezt próbálja megvalósítani a Specialists rendszer.

Így áll össze a csapat

A Specialisták karakterosztályokat jelentenek, azzal a megkötéssel, hogy mindegyikből egyszerre csak egy lehet egy adott csapatban (hasonlóan a Rainbow Six Siege rendszeréhez). Mindegyik specialista egyedi képességekkel rendelkezik, amellyel a karakterhez tartozó rövid egyjátékos tartalomban jobban megismerkedhetünk. Ilyen szempontból végülis annyira nem tűnt el a single player kampány, csak a fejlesztők felismerték, hogy sokan inkább tutorialként tekintenek rá és ehhez igazították a játékot.

Fontos, hogy ez az új mechanizmus nem helyettesíti a korábbról már megismert loadout rendszert, tehát ugyanúgy választhatunk többféle fegyvert és perket, ezzel is igazítva a játékot a saját stílusunkhoz. Nézzük meg, hogy mire lesznek képesek a különféle specialisták:

Battery
- Cluster: egy gránát, ami képes felületekhez hozzátapadni és több kisebb gránátot szétszórni
- War Machine: egy rakétavető, ami a falról visszapattanó rekétákat képes kilőni

Crash
- Assault Pack: olyan tárakat rakhat le, amelyek bónuszpontokat érnek
- Tak-5: gyógyít, megnöveli a maximális életerőt, valamint meggyógyítja a felhasználót és legfeljebb négy csapattársát. A falon keresztül is működik!

Ajax
- 9-bang: egy taktikai gránát, amely a villanás mellett egy kis időre le is bénít. Többször is felrobbanhat!
- Ballistic Shield: egy átalakítható védőpajzs, beépített géppisztollyal

Recon
- Sensor Dart: egy speciális felszerelés, amellyel felfedhetjük az ellenfeleket a minimapon, legalábbis egy bizonyos távolságon belül. Ezeket az információkat a csapattársaink is látják
- Vision Pulse: szkennelhetjük a környezetünket és felfedhetünk pár ellenfelet, a csapattársak számára is

Torque
- Razor Wire: csapdákat rakhatunk le, amellyel megsebezhetjük és lelassíthatjuk az ellenfeleket, akik megpróbálnak áthatolni rajta
- Barricade: megerősített fedezéket rakhatunk le, ameddig a célpontokat elfoglaljuk. Ez egy beépített mikrohullámú energiamezőt is magába foglal, ami lassítja és sebzi az ellenfeleket

Ruin
- Grapple Gun: gyorsan felugorhatunk magasabb, nehezen elérhető, vagy távoli helyekre
- Grav Slam: egy erőteljes ugrás, amivel érkezéskor hatalmas sebzést okozhatunk egy bizonyos sugarú körön belül

Firebreak
- Reactor Core: egy radioaktív mezőt hozhatunk létre, ami sebzi az ellenfeleket, valamint csökkenti a maximális életerejüket, viszont ha túl sokáig töltjük, minket is sebez
- Purifier: egy lángszoró, amellyel nagyjából közepes távolságban piríthatjuk az ellenfeleinket

Seraph
- Tac-Deploy: egy jeladó, amellyel elérhetjük, hogy a csapattársaink a közelben spawnoljanak
-  Annihilator: egy revolver, amivel hatalmas sebzést okozhatunk az ellenfélnek

Első ránézésre a karakterek eléggé változatosak, de azért valóban érezhető, hogy a fejlesztők nem akartak olyan karakterosztályokat alkotni, akik önmagukban védtelenek, szóval valószínűleg a veterán Call of Duty rajongók is meg fogják találni a helyüket ebben az új megközelítésben. Nem csak az osztályok fogják megerősíteni a csapatjátékot, hanem pár extra feature is: mostantól a minimapon nem csak a társainkat fogjuk látni, de azt is, hogy mekkora teret látnak be, így le tudjuk szűrni, hogy mennyire van lefedve a pálya egy adott része. Emellett az életerőnk sem fog töltődik magától, manuálisan kell adagolnunk a medkitet, ami szintén apró taktikai adalék a megszokotthoz képest.

Van benne logika?

Az mindenesetre látszik, hogy Activision a trendekhez való igazodásról túl igyekszik egy taktikusabb irányt felvenni. Könnyen előfordulhat, hogy ezzel együtt szeretnének eltávolodni a sorozattal asszociált üvöltöző 10 évesek sztereotípiájától és egy komolyabban vehető, érettebb márkanévvé válni, persze a régi rajongók nem is ezt kérték számon soha a szérián. Mindenkinek megfelelni pedig úgysem lehet, a kasszáknál eldől majd, kinek van igaza, amikor a Call of Duty: Black Ops 4 október 12-én megjelenik PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra.

Ti mit gondoltok? Látjátok benne a potenciált, vagy inkább csak kapálózásnak tűnik ez az Activision részéről?

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)