Az utóbbi években világszerte sokat tisztult az influenszerek hirdetési tevékenysége körüli szabályozás, így már Magyarországon is törvény írja elő, hogy az online véleményvezéreknek jól láthatóan fel kell tüntetniük, ha szponzoráció keretében traktálják a követőiket egy-egy termékkel vagy szolgáltatással.
A jelek szerint azonban nem mindenkit zavar ez az apró kellemetlenség, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ugyanis most egy sportfogadási oldallal együtt több influenszert és influenszer-ügynökséget is megbírságolt, amiért burkoltan tolták a portál szekerét.
A GVH alapvetően a Sport & Tip nevű oldalt vette célba, amely a reklámjaiban alacsony kockázatot és irreális hozamokat ígért a sportfogadóknak, már-már befektetésként jellemezve a függőséggel fenyegető hazardírozást.
"Extra biztonságos! Azoknak ajánljuk, akik hosszú távon biztonságosan szeretnének pénzt keresni. 30 nap alatt 300-400%-os profit érhető el ezzel a stratégiával - ilyen és ehhez hasonló állításokkal reklámozta szolgáltatásait a Sport & Tip sportfogadás-tanácsadó oldal. A most zárult versenyhatósági eljárás feltárta, hogy a hirdetések nem nyújtottak valós képet a szolgáltatás kockázatairól, így megtévesztették a fogyasztókat."
- írja a Versenyhivatal, melynek közleményéből az is kiderül, hogy a szóban forgó oldal piacvezető szereplőnek állította be magát, ám ezt utólag nem tudta igazolni. Ami pedig az influenszereket illeti, az üzemeltető a saját hirdetésein mellett több, jelentős követőtáborral rendelkező hazai véleményvezért is megbízott szolgáltatása népszerűsítésével, akik a tisztességtelen tartalmú hirdetéseket több esetben burkolt módon, fizetett jellegük feltüntetése nélkül tették közzé.
Mindezért a Sport & Tipet üzemeltető One Billion Kft. 9 millió forintos bírságban részesült, a hét érintett influenszer-ügynökség és egyéni vállalkozó pedig összesen 10 millió forinttal kénytelen támogatni az államkasszát.