Los Angeles már önmagában is megérné az átszállásokkal és várakozásokkal közel egy napig tartó utazást, viszont ha az ember a játék hazai forgalmazója, a Cenega Hungary és a kiadó 2K Games jóvoltából már most ráteheti mohó kis mancsait a szeptemberben érkező Borderlands 3-ra, alaposan megdobja az egész élményt. Nem csoda hát, hogy meglehetősen izgatottan léptem át a korábban gondosan titokban tartott helyszínen megrendezett bemutató kapuját, és nem csak azért kezdtem izzadni, mert a kaliforniai hőséghez annyira nem passzol az ajándékba kapott Borderlands 3-as dzseki.
A szervezők kitettek magukért, az épületen belül minden falat Borderlands 3-as képek és tapéták borítottak, jelmezes lányok keverték a hűsítő italokat, óriási tálcákon szolgálták fel a finom falatokat, és kiállítottak egy grandiózus szobrot is a játék főgonoszairól, a Calypso ikrekről. Pillanatok alatt megteremtették azt a hangulatot, amelynek köszönhetően a hands-ont megelőző előadást már egy tomboló közönség várta. Randy Pitchford, a Gearbox ügyvezető igazgatója, és Paul Sage, a játék kreatív vezetője foglalták el a színpadot, mi pedig a székeinken talált Borderlands 3 maszkokban vártuk, hogy lenyűgözzenek minket. Pitchford oda is tette magát; láthatóan nem ma kezdte a szakmát, az okosan felépített prezentációban szépen sorban adagolták a harmadik számozott epizód újdonságait.
Megint szép lesz
Nyilván először a látványon akad meg az ember szeme, az Unreal Engine 4 remekül muzsikál. Rögtön a játék legelejét villantották meg nekünk, amikor az új főhős (ők éppen Amarával indultak el a négy új Vault Hunter közül) megismerkedik Claptrappel, és egy mókás, gyors küldetés során a kvázi tutorialon is túljut. Hatalmas ováció fogadta azt, hogy immár futás közben becsúszni és magasabb pontokra felkapaszkodni is képes hősünk, szóval a harc még dinamikusabbá vált, és az ugrálással sem kell bénázni, ha egy emelettel feljebb akarjuk osztani a kínhalált. A tanulómisszió alatt hamar a fegyverekre terelődött a szó, amelyekből ugyebár több mint egymilliárd különböző variációba futhatunk bele a játékban. Legtöbbjük kétféle tüzelési móddal is rendelkezik, ezek között egyetlen gombnyomással válthatunk. Van puska, ami így fagyasztani és égetni is képes, más mondjuk lövedékről gránátokra tud átkapcsolni. Bizonyos flintákat el is dobhatunk, ha kifogyott a tár, földetérés után pedig változatos csodákra képesek: itt jönnek képbe a lábakat növesztő puskák, de sok más trükköt is láthattunk. Van például olyan fegyver, ami labdaként fog pattogni miután elhajítottuk.
A Borderlands játékok persze pajtásokkal a legszórakoztatóbbak, nem is kellett sokáig várni arra, hogy egyszerre két fejlesztő játsszon a színpadon. A siren Amara mellé Zane csatlakozott (később mi is ezen két karakter közül választhattunk). Míg a hölgy hat, kéken világító kart növesztve mutatta be elsősorban a tömegeket terelgető képességeket felvonultató repertoárját, Zane valahol a harcos/orgyilkos/vadász karakterek keverékének tűnt, akit biztosan sokan zárnak majd a szívükbe, hiszen egyszerre két action skillt is képes használni - a második ilyen képesség a gránátok helyére kerül. A fegyverekről a lootrendszerre kötöttek át az előadók: a Borderlands 3 rögtön két lehetőséget is kínál nekünk. Egyrészt maradhatunk a korábbi játékokban megszokott szisztémánál, ha azonban nem akarunk veszekedni a looton, akkor remek megoldást kínálhat az új rendszer. Ebben ugyanis mindenkinek saját lootot dob a gép, tehát nem fogjuk egymás elől felvenni a cuccokat. Ugyancsak fontos, hogy így az ellenfelek is a szintünkhöz skálázódnak, tehát egy 4. és egy 24. szintű játékos is egyenlő hatékonysággal fogja irtani a gonoszokat a küldetések során - persze ha ez nem tetszik, akkor bármikor átválthatunk a régi rendszerre. Belekukkanthattunk a bossharcokba is, főellenfelek terén minden eddiginél több és változatosabb csatát ígérnek a fejlesztők.
Régi csibészek
Már a tutorial küldetés végén felbukkan az első epizód egyik választható karaktere, Lilith, aki jelenleg a Crimson Raiders kompániát vezeti. Ő és Claptrap azonban csak elsők a visszatérő szereplők hosszú sorában, akik közül sokakkal a Sanctuary 3 űrhajón fogunk összefutni. A hatalmas méretekkel bíró űrjárgány lesz az otthonunk és egyúttal vele közlekedhetünk a különböző helyszínek között, elvégre most először magunk mögött hagyhatjuk a Pandora-rendszert. Saját kabinunk berendezése alapvetően választott karakterünkhöz igazodik, de sok kis apróságon kiélhető a lakberendezési vágy is, a falakra például felaggathatjuk kedvenc fegyvereinket és más menő trófeákat. Szinte minden pillanatban másik régi ismerősbe botlunk az aprólékosan kidolgozott űrhajón. Pitchford külön kiemelte, hogy a Sanctuary 3-on dolgoztak a legtöbbet a dizájnercsapat tagjai a játék összes aspektusa közül. Egyelőre még nem ismerjük az összes felfedezésre váró világot, de az Atlas Corporation főhadiszállását, Prometheát végre közelebbről is megnézhettük.
A hands-on demót is ezen a planétán barangolva nyomhattuk le, Promethea pedig szöges ellentéte korábbi játszóterünknek, Pandorának. Ez a bolygó ugyanis egy technikailag fejlett világ, városainak szűkebb utcái, a zárt térek teljesen más játékstílust kívánnak, mint Pandora végtelen vadonja. Én Zane-t próbáltam ki, nem tudtam ellenállni az egyszerre használható két action skill csábításának. Zane három képessége, a kiküldhető és sebzést okozó holografikus klón, a levegőből támadó harci drón és a védelmet jelentő barikát közül az első kettőt választottam, amik hatalmas segítségemre voltak a csatában. Persze néha így is elkenték a számat, de ez sem jelentett gondot, mivel az NPC-k is bármikor feltámaszthatnak bennünket. A szintlépéseket követően feloldott új képességek skillmódosítókat is megnyitnak, amelyekkel még jobban személyre lehet szabni saját karakterünket.
Pusztulást hoztam
Maga a játékmenet egyszerűen parádés. A temérdek különböző fegyver közötti váltogatás olyan dinamikus, édes káoszba hajló mészárlást eredményez, hogy az ember nem tud mit tenni, széles vigyorral az arcán figyeli, ahogy lángba borul minden. Egyébként a különböző pályaelemek most is kölcsönhatásra lépnek egymással, ha például rárobbantunk a kiömlött olajra, mindent elemészt a tűz. A Prometheán lepörgethető főküldetések során Rhys is fontos szerephez jut, szóval a Tales from the Borderlands-rajongók is örülni fognak. A hozzá kapcsolódó poénokon és Claptrap vicces beszólásain érződik, hogy az írócsapat fikarcnyit sem akart lejjebb csavarni a humoron, ez pedig nyilván ízlés kérdése, hogy jó vagy rossz hír. Én mindenesetre nagyokat nevettem és remekül szórakoztam a szájkaratézó karaktereken és mókás küldetéseken. Lorelei vagy épp Zer0 felbukkanása mellett sem lehet szó nélkül elmenni, itt tényleg minden pillanatnak az a célja, hogy szórakoztassa a rajongókat.
Technikailag persze koránt sincs még minden rendben, sikerült elég csúnya bugokba is belefutnom; automatikusan meghaltam, amikor az egyik helyen elő akartam hívni a járgányomat, egy fánk alakú, pörgő halálkereket. Ezekről a hibákról azonban mind-mind tudnak a fejlesztők, és teljesen egyértelmű, hogy a szeptemberi megjelenésig kigyomlálják őket. Randy Pitchford hangsúlyozta, hogy még sosem volt ennyi idejük dolgozni egy játékon, ezért történhetett meg az, hogy ilyen kevéssel a bejelentés után ennyire sokat mutathatnak meg a Borderlands 3-ból. Nehéz lenne nem szeretni, amit elénk tártak. Az új karakterek izgalmasnak tűnnek, a humor adott, a felfedezésre váró világok és legyőzendő ellenfelek száma hatványozódott, belegondolni is szédítő, mennyi különböző fegyver közül válogathatunk, egészen egyszerűen minden adott ahhoz, hogy az eddigi legjobb Borderlands játékot szállítsák le nekünk.
Egyedül talán a főellenfelek, a Calypso ikrek tűnnek kissé haloványnak Handsome Jackhez képest, de belőlük még szinte alig láttunk valamit, simán lehet, hogy később igazi közönségkevenccé válnak a tesók, akiket istenként imád az új gonosz banda, a Children of the Vault. Bár fizetős DLC-k biztosan érkezni fognak, és megvásárolható skinekre is lehet számítani, Pitchford nem győzte elégszer aláhúzni, hogy semmiféle a játékmenetet befolyásoló mikrotranzakció nem kerül a Borderlands 3-ba, ennek pedig 2019-ben bizony örülni kell. A megjelenésig még hátravan pár hónap, a 2K és a Gearbox csapata pedig nem hagyja ki az idei E3-at és gamescomot sem, ezeken a rendezvényeken még többet megtudhatunk majd a játékról. Amit viszont eddig láttunk és tapasztaltunk, az több mint ígéretes. Szebb, nagyobb, tartalmasabb és szórakoztatóbb a Borderlands, mint eddig valaha.
A Los Angeles-i Borderlands 3 sajtóeseményről készült hosszabb, részletesebb, interjúval is kiegészített beszámolónkat a májusi GameStar magazinban olvashatjátok majd.