Minden igazán nagynevű játék megjelenését óriási várakozás előzi meg. Az emberek számolják a napokat, a hivatalos honlapon lógnak napokon keresztül, tizenkétszer végigtolják a demót, amíg el nem jő a nagy nap, és a boltok polcairól le nem szedik a játékot, vagy meg nem hozza a postás a várva várt csomagot. Pontosan ez történt a Bioshock esetében is. A várva várt pillanatot azonban technikai malőrök tömkelege csúfította el, amely igazi lincshangulathoz vezetett a vásárlók körében…
A Widescreen nem elég?
A legelső problémát a widescreen televíziók és monitorok támogatása okozta. PC-n és Xbox 360-on egyaránt szemet szúrt az a probléma, hogy míg normál monitorokon és televíziókon tökéletesen lehet látni a játék képernyőjének teljes felületét, addig a technológia következő lépcsőfokának kikiáltott widescreen készülékeken csak a kép egy bizonyos megkurtított felületét láthatta a felhasználó. Őszintén szólva én amikor az Xbox 360-omra kötött hatalmas widescreen tévémen tolom a játékot, egyáltalán nem vettem észre ezt a problémát: bitang jól néz ki és csöppet sem vont le a játék élvezetéből. Mások azonban ezt nem így gondolták és a játék fórumain ennek igen erőteljes hangot is adtak… Sokan úgy gondolták, hogy ez csak valami egyszerű bug, amit ki lehet patch-el javítani, ám a Cult of Rapture honlapján végül kiderült a szomorú igazság: a 4:3 (aka: hagyományos) monitorokon és tévéken egész egyszerűen nagyobb a „látószög”, ugyanis a készítők csak így tudták megoldani, hogy az ilyen készülékeket használó userek ne lássanak fekete csíkokat a kép alján…
Az Irrationaltól szeretettel
Hogy ez a történet happy enddel záruljon: egy nemrég kiadott hack segítségével sikerült ezt a problémát PC-n teljesen megoldani, csak az Xbox 360 tulajok szívnak egyelőre. (Legalábbis, akit ez zavar, én észre sem vettem.) A hack ugyebár csúnya szó és törésre utal, azonban ENNEK a „hacknak” a fejlesztők is megörültek, olyannyira, hogy személyesen Ken Levine, vezető designer és producer küldött hálából ajándékba egy Nvidia 8800 GT videokártyát annak a lelkes fiatalembernek, aki megoldotta ezzel ezt a problémát.
Dr. SecurROM átka avagy: csak kétszer installálsz!
Azonban a következő ügy kapcsán ismét a PC felhasználók kaptak egy (bio)sokkot: kiderült, hogy a SecuROM védelem miatt a játékot csak kétszer installálhatják fel azok a becsületes userek, akik a boltban megvásárolták. Ha például kevés a hely vinyódon, vagy más okból szeded le kettőnél többször a játékot, akkor megszívtad: többet nem rakhatod fel. Természetesen nem kis felhördülést keltett az ügy: a becsületsértéstől kezdve a világ minden szitokszavát a kiadó fejéhez vágták vele kapcsolatban a játék hivatalos fórumán.
Szigorúan bizalmas
A 2K-nál végül egy „Elizabeth” nevű alkalmazott kirakott egy kommentet, ami úgy tűnt, megoldaná a problémát: ha a felhasználók normálisan leinstallálják a játékot, akkor „visszakapják” a két lehetőségüket. A gond csak az, hogy ez nem mindig igaz: még ha rendesen uninstallálod is a játékot, akkor is előfordulhat, elvész a lehetőséged, arról nem is beszélve, hogy bizonyos gépeken még az unistall is bugos…
Szóval ez a probléma egyelőre nincs megoldva, ám maga Ken Levine is elismerte, hogy „it sucks” és meg kell bizony oldani: rajta vannak a témán.
A júzer, aki szeretett minket
Tőlünk nyugatabbra kisebb felhördülést okozott, ám biztos vagyok benne, hogy jelen sorok olvasóinak igen tekintélyes részét annál inkább felbosszantja az a tény (ami viszont nem bug, hanem a rideg valóság), hogy a játék hivatalosan csak a SM 3.0-ás kártyákat támogatja, tehát akinek 2.0-ás ketyeréje van, annak elvileg nem megy a teljes verzió.
Szerencsére egy másik lelkes felhasználó ezt a problémát is megoldotta: egy nem hivatalos patch segítségével ugyan döcögősen és kicsit bugosan (pár textúra hiányzik) de futni fog a játék. Ámen.