Tavasszal robbant a hír, hogy a japán Square Enix megválik a nyugati stúdióitól és az azokhoz tartozó IP-ktől, köztük a Tomb Raiderrel, a Thieffel és a Deus Exszel. A vevő Embracer Group potom összegnek mondható 300 millió dollárért szerezte meg a Crystal Dynamics, a Square Enix Montréal és az Eidos Montréal csapatait, így a jövőben már a svéd konglomerátum zászlaja alatt várhatjuk tőlük az újdonságokat.
Bőven akadnak rajongók, akik nagy lehetőséget látnak a tulajdonosváltásban, hiszen a Square Enix már a közönség körében is hírhedt volt arról, hogy újra és újra elégedetlennek mutatkozott a nyugati stúdiók által gyártott játékok eladásaival, akkor is, ha azok kritikailag sikert arattak. Erről mesélt a GamesIndustry.biz-nek adott interjújában Stephane D' Astous, aki az Eidos Montréal alapítójaként 2013-ig dolgozott a Square Enix fennhatósága alatt, a Deus Ex: Human Revolution projektmenedzsereként.
D' Astous lényegében a japán főnökséget teszi felelőssé a nyugati csapatok gondjaiért. Visszaemlékezésében egyebek mellett egy olyan évről mesélt, amikor a kiadó 65 millió dolláros nyereséget várt, miközben új címek hiányában egy 65 millió dolláros mínusz jött össze.
"Kezdett nőni a nyomás felém és az alkalmazottaim felé, és részemről a feletteseim irányába. Azt hiszem, amikor az emberek válsághelyzetben vannak, amikor egyszerre sok helyzet adódik, akkor meglátjuk az alapvető viselkedésüket vagy értékeiket. És nekem nem tetszett, amit láttam. Tényleg hiányzott a vezetés, a bátorság és a kommunikáció. És ha ezek az alapvető dolgok nincsenek meg, egyetlen alkalmazott sem tudja megfelelően végezni a munkáját - különösen, ha egy stúdiót vezetsz. Kezdtem elveszíteni a reményt, hogy a Square Enix Japan nagyszerű dolgokat hoz majd az Eidos számára. Kezdtem elveszíteni a bizalmamat a londoni központban. Az éves pénzügyi jelentéseikben Japán mindig hozzátett egy-két mondatot, miszerint 'Csalódtunk bizonyos játékokban. Nem érték el az elvárásokat.' És ezt szigorúan csak olyan játékok esetében tették, amelyek Japánon kívül készültek."
- hangzik a nem túl hízelgő visszaemlékezés.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.
Az interjúban D' Astous arra is kitért, hogy a Square szerinte azért válhatott meg ilyen olcsón a nyugati csapatoktól, mert valójában arra játszik, hogy a Sony felvásárolja a kiadót. A Sony érdeklődéséről szóló pletyka nem új, hiszen Jeff Grubb már májusban is megszellőztette, D'Astous azonban további részleteket osztott meg a szóbeszédről:
"Hallottam olyan pletykákat, hogy a Sony azt mondta, hogy nagyon érdekli őket a Square Enix Tokyo, de a vállalat többi része nem. Szóval azt hiszem, Matsuda-san [Yosuke Matsuda, a Square Enix vezérigazgatója] csinált egy garázsvásárt."
Az Eidos Montréal alapítója a Gearboxért fizetett 1,3 milliárd dollárral vetette össze az ex-Square stúdiók 300 milliós vételárát, rámutatva, hogy az Eidos alá 5-ször annyi IP tartozik, mégis négyszer kevesebbet fizetett érte ugyanaz az Embracer Group. D' Astous szerint ez azt mutathatja, hogy nem sokakat érdekelt az üzleti lehetőség, ami szerinte egyenesen a potenciálban gazdag Eidos egészségtelen állapotának bizonyítéka.
"Egy igazi vonatszerencsétlenség volt lassított felvételen, legalábbis az én szememben. Előre lehetett látni, hogy a vonat nem a jó irányba megy."
A kemény szavak mögött nyilván ott van egy elégedetlen ember személyes sértettsége is, az ugyanakkor bármiféle részrehajlás nélkül, kívülről is megállapítható, hogy a Square Enix ritkán dicsérte a nyugati stúdiói munkáját, hiszen az iparágban már-már mémmé váltak az új megjelenéseket követő, csalódott kiadói nyilatkozatok.
További részletekért érdemes átfutni a teljes interjút, nagyon érdekes olvasmány. Mi pedig csak remélni tudjuk, hogy az Embracer Group kötelékében békére lelnek a Square Enixtől elszakadt csapatok, hiszen ezek a stúdiók az elmúlt évek során több jó játékot is szállítottak, így igazán megérdemelnék az elismerést.