Amellett, hogy a kortárs játékok terén sok tekintetben az élvonalba tartozik a PlayStation kínálata, az utóbbi közel három évtizedben lenyűgöző, ma már bátran retrónak nevezhető kínálat is felhalmozódott a konzolgyártónál. Ezért is fájó pont sokak számára, hogy a Sony térfelén még nem élvez akkora támogatást a visszafelé kompatibilitás, mint az Xbox háza táján. Ez a jövőben akár meg is változhat, de a pezsgőt azért még ne bontsátok.
A közösségi médiában kigyúló örömtüzek apropója egy szabadalom, ami a két legutóbbi PlayStation tervezését vezető mérnök, Mark Cerny nevéhez fűződik, címe pedig a rendkívül biztató "Visszafelé kompatibilitás manipulált órajel és kis lépéses frekvenciairányítás használatán keresztül".
A szabadalom rövid leírása szerint egyébként a potenciálisan megvalósuló technológia azt tenné lehetővé, hogy egy alacsonyabb frekvencián működő rendszer szoftverét hozzák összhangba egy magasabb frekvencián működő környezettel. Arról nincs konkrétan szó, hogy melyik régebbi konzol szoftverei és melyik újabb rendszer találnának egymásra ily módon, de ez nem tartotta vissza a közvélemény jelentős részét attól, hogy a PS4-et megelőző PlayStation konzolok játékainak érkezését vizionálják a modern gépekre.
New @cerny patent sure@sounds like he’s nailed BC for older #PlayStation consoles pic.twitter.com/7n8zyzjcic
— Shaun (@shaunmcilroy) January 12, 2022
A PlayStation 4 jelenleg semmilyen formában nem képes visszafelé kompatibilitásra, a PS5 viszont túlnyomó részben tudja futtatni elődje szoftvereit. Ez azért lehetséges, mert a két legfrissebb generáció a manapság már-már szabványnak számító x86-os architektúrán alapszik, míg a PlayStation 2 és 3 egyedi, a fejlesztők számára némi nehézséget okozó technikát használtak. Ez többé-kevésbé az első PS-re is igaz, ám azt a Sony ugyanattól a gyártótól licencelte, mint amelyiktől a Nintendo is a Nintendo 64-hez, így ezt talán több fejlesztő ismerte meg behatóan.
A szabadalom megjelenése természetesen nem garantálja, hogy bármelyik korábbi gép játékait tényleg játszhatjuk majd valamelyik x86-os konzolon, de amennyiben a Sony mégis végigviszi a fejlesztést, akár olyan klasszikusokkal is játszhatunk modern rendszereken, mint a Tekken 3, a God of War széria korábbi részei, vagy épp a Metal Gear Solid 4. Igaz, ez a PlayStation Classic, vagy hozzá hasonló retro konzolok, és esetleges újrakiadások vitorlájából némileg kivenné a szelet, de például a PlayStation 5 hiányában tovább gyártott PS4-nek kiváló felhasználási módot jelenthetne.