Az EA Montreal tavalyi Army of Two játéka, bár a kritikusokat nem győzte meg száz százalékosan, annyira azért sikeres volt, hogy a kiadó elkészíttesse a folytatást. Ismét az EA Montreal berkeiben készül a játék, és az egyelőre misztikus " A 40. Nap" alcímet viseli. Hogy ez pontosan mit is jelent, valamint a sztori még teljesen titkos, így csak találgathatunk. Az első rész összeesküvés elmélete után, most egy új szituációba kerülnek főhőseink. Rios és Salem - immár saját cégük vezetőiként - egy terroristák által lerombolt Sanghaj utcáin küzdenek a saját életükért, és ha esetleg úgy döntünk, a civil lakosságot is segítik.
Akkor háromra, oké?
Az Army of Two legnagyobb vonzereje mindenképpen a nagyszerű co-op kampány volt. Maga a sztori, és a játékmenet nem volt semmi extra, sőt akár középszerűnek is nevezhetnénk, de hála a jól eltalált co-op résznek, a viszonylag szép grafikának, az Army of Two sikeres lett. A folytatásban a co-op rész még hangsúlyosabb lesz, ezért például az első részben használt M.I.-t teljesen újraírtak. Jól is tették, mert az Army of Two egyik legzavaróbb hibája pont az volt, hogy ha nem egy haverral toltuk, akkor a számítógép által irányított társunk hajlamos volt a bénázásra, elakadásra, így igencsak megnehezítette, vagy akár ellehetetlenítette a dolgunkat. Az EA Montreal esküszik rá, hogy ilyesmi immár nem fordulhat elő, és gépi társunk hiba nélkül hajtja végre a legbonyolultabb, két személyt igénylő taktikákat is. Ezek a speciális megoldások is megújulnak, az első részben inkább csak poénból használt közös megmozdulások a folytatásban nélkülözhetetlenek lesznek. Képzeljük el például a következő szituációt. Az egyik házban túszokat tart fogva két pimasz fráter. Az ablakok bedeszkázva, így nem láthatjuk, pontosan hol helyezkednek el. Semmi gáz, előkapjuk a mesterlövészpuskát, és pozícióba mozgunk, míg társunk szépen fellopakodik az emeletre, ahonnan tökéletes rálátása nyílik a rosszfiúkra. Miután „megfestette" nekünk a célpontot, mi már simán leszedhetjük a gaz ellent, átlőve a deszkán. Ebben az esetben, mindkét szerepet eljátszhatjuk, és gépi társunk - elméletileg - profin fogja értelmezni a szituációt. Természetesen, ha ketten vagyunk, az egész sokkal egyszerűbb, de az EA Montreal is tudja, hogy sokan azért még most is egyedül tolják a játékokat.
Civilek a pályán!
Az Army of Two első része nagyrészt a pénzről szólt. Pénzért tudtuk a fegyvereinket, és egyéb felszerelésünket fejleszteni. Ez a rész nem nagyon változik a folytatásban sem, de bejön egy feature. Sanghaj káosz dúlta utcáin sokszor kell majd morális döntéseket hoznunk. Az utcákon az ellenséges katonák összeterelik a lakosságot, hogy aztán kivégezzék őket, vagy valami egyéb disznóságot műveljenek velük. Nekünk kell eldöntenünk, vajon segítünk-e ezeken a szerencsétleneken, sorsukra hagyjuk őket, elkerülve az egész bandát, vagy pedig Ramboként rohamozva ledarálunk mindenkit, aki az utunkba kerül. Arról egyelőre nem szól a fáma, hogy viselkedésünk befolyásolná a végkifejletet, de nem lennék meglepve, ha így lenne. Szerintem legalábbis mindenképpen díjazni, büntetni kellene a hozzáállásunkat, hiszen amúgy nem sok értelme lenne az egésznek. Az EA Montreal megpróbálja a két főszereplőt is közelebb hozni hozzánk, ezért aztán Rios és Salem, ha éppen nincs ellenség a közelben, felcsapják maszkjaikat, ezáltal is tudatosítva, hogy ők nem csak agyatlan gyilkológépek, hanem emberi lények.
Fedezz már, te állat
A harc lesz az a rész, ami a legkevesebbet változik az első részhez képest. A jól bevált, leginkább MMO játékokban használt aggro rendszer viszonylag jól működött az első részben, így azt hagyták is, úgy ahogy volt. A fedezékek használata során egyértelműen a Gears of War volt a példakép. Az Army of Two esetében talán még egyszerűbb a helyzet, hiszen itt még gombot sem kell nyomnunk, hogy embereink fedezékbe vonuljanak, elég megközelíteni bármit, ami mögé el lehet bújni, s embereink azonnal lekushadnak. A fedezékek mögött aztán csúszhatunk, mászhatunk, a fegyverünk csövét kidugva magunkra vonhatjuk az ellenség tüzét. Egyébként az Army of Two az első olyan játék, ahol ez a fedezékből való tüzelés valóban arra használható, amire kitalálták. Itt ugyanis nem az a cél, hogy az ellenséget leszedjük, hanem hogy magunkra vonjuk a figyelmet, míg társunk hátulról becserkészi az ellenséget. Erre pedig tökéletesen alkalmas, főleg ha fegyverünket „aggrora gyúrjúk". A második részben végre már átlőhetünk egyes tereptárgyakon is, egy kellőképpen erős puskával. A deszkafalak, és vékonyabb falak sem állhatnak ezúttal az utunkba. Ilyenkor persze nem árt, ha társunk bejelölgeti nekünk a célpontokat, de például lehet a torkolattűz alapján is próbálkozni. A pénz most is fontos szerepet játszik majd, és bár most nem utazgatunk egyik helyszínről, a másikra, mellékküldetéseket most is kaphatunk, amiket vagy elfogadunk egy kis plusz pénzért, vagy figyelmen kívül hagyunk. Utóbbi esetben, természetesen egyre nehezebb dolgunk lesz, mert zsozsó híján képtelenek leszünk megvásárolni a legtutibb cuccokat. Érdemes néhány szót a grafikára is vesztegetni. Az első rész kapcsán sokan kritizálták, hogy a pályák túl élettelenek, sivárak. Ezúttal ilyen gond nem lesz, Sanghaj utcáin folyamatosan zajlanak az események. Épületek dőlnek össze, repülőgépek húznak el felettünk, esetleg le is zuhannak, civilek, terroristák rohangálnak, miazmás. A bemutatott demó alapján ez a rész nagyon jól sikerült, a hangulat nagyon ott van.
Egyelőre ennyit tudunk az Army of Two: 40th Day című folytatásról, de hát van még idő bőven, hiszen a megjelenés az év végére van belőve. A fejlesztők állítása szerint, nagyon odafigyeltek a felhasználók által sérelmezett részekre, és minden téren igyekeznek olyan játékot készíteni, ami megfelel az ő elvárásaiknak. A co-op rész a látottak alapján nagyon ütős lesz, és a fejlesztett mesterséges intelligenciának hála, immár egyedül is jól fogunk szórakozni. A két főhős is egyre szimpatikusabb, ahogy két összecsapás közt megvitatják a dolgokat, esetleg simán csak viccelődnek, heccelik egymást. Amennyiben valamit nagyon el nem szúrnak az EA Montrealos srácok, minden esély megvan rá, hogy egy pöpec kis játékot kapjunk idén karácsonyra.
GameStar