Múlt héten járta körbe az internetet a belsős Sony demó, amelyben a Horizon széria főszereplője Aloy beszélgetett a Sharwin Raghoebardajallal, a Sony Interactive Entertainment szoftverfejlesztési részlegének vezetőjével. A játékkarakter válaszait, arcmimikáját és hangját is egy generatív algoritmus rakta össze, és ez meg is látszott az előadáson. A karakter szeme élettelen volt, a mimikái merevek, a hang pedig pont olyan robotszerű, amilyennek elképzelitek.
A demónak nem kellett volna a publikum elé kerülnie, de mégis megtörtént a dolog, ami azonnali felháborodást keltett sokakban. A helyzetet puhítva a Horizon fejlesztőstúdiója, a Guerrilla Games felhívta az Aloyt alakító színésznőt, Ashly Burchöt, és elmondták neki, hogy a látottak nem egy aktívan fejlesztés alatt álló projekt részei, és sem Burch hangját, sem az ő színészi játékát nem használták fel a hozzá. Az nem biztos, hogy ez bárkit is megnyugtat, de legalább annyi biztos, hogy az AI karakter nem lesz része sem a Horizon 3-nak, sem a Horizon multiplayer spin-offnak.
Ami Burchöt illeti, ő kihasználta az alkalmat, hogy demonstrálja, miért is fontosak a jelenleg is zajló tiltakozások. A Screen Actors Guild - American Federation of Television and Radio Artists (SAG-AFTRA) épp a videójátékokon dolgozó színészek védelméről egyezkedik, és a kiszivárgott Sony demó is az érdekvédelmi szervezet narratíváját támasztja alá.
"Jelenleg azért harcolunk, hogy a beleegyezésünkre legyen szükségük a cégeknek az AI-verzióink felhasználásához. Kompenzálniuk kell minket, és közölniük kell, hogy mire fogják felhasználni a másolatainkat."
Burch a válaszában kihangsúlyozta, hogy nem a technológiával van gondja, és még az sem zavarja, hogy a fejlesztők AI-t akarnak építeni a projektjeikbe.
"Mindig ki akarják használni a technológiai újdonságokat, és nyilván ezt akarják. Ugyanakkor képzeld csak el, hogy kijön egy ilyen videó, amiben valaki előadását és hangját felhasználták, és annak a valakinek semmilyen módja nincs az ellenállásra."
Nem akarja hibáztatni ő se a Guerrilla Gamest, se bármelyik másik résztvevőt, de nagyon fontosnak érzi, hogy felépüljenek a védőkorlátok, melyek a színészekért vannak.
A videójátékok lelkes rajongóiként elképzelhetetlennek tűnik számunkra, hogy kihagyjanak a fejlesztési folyamatokból olyan csodálatos művészeket, mint Burch és kollégái. Reméljük, hogy a tárgyalások sikerrel folytatódnak majd, bár egyelőre láthatóan kevés kiadót hat meg a SAG-AFTRA próbálkozása.