Hirdetés

Age of Mythology: Retold teszt - isteni beavatkozás

|

Az Ensemble Studios 2002-es kiválósága megújulva tér vissza, hogy ismét elcsavarja a veterán stratégák fejét és bemutatkozzon az újoncoknak is.

Hirdetés

Büszkén vallom magam a stratégiai játékok szerelmesének, így nem meglepő módon tobzódtam a felhozatalban, amikor az ezredforduló környékén a műfaj a virágkorát élte. Az 1997-ben debütált Age of Empires a mai napig különleges helyet foglal el a szívemben (amit aztán két évvel később meg kellett osztania a Heroes of Might & Magic 3-mal), egy folytatással és két kiegészítővel később pedig az Age of Empires III helyett (ami végül 2005-ben érkezett meg) egy különleges mellékszálat szállított le az Ensemble Studios az Age of Mythology képében. A történelmi alapokon nyugvó Age of Empiresszel ellentétben az Age of Mythology koncepciója elrugaszkodott a valóságtól, és egy olyan korba kalauzolt el, amiben görög, egyiptomi és skandináv istenek, illetve mitológiai lények harcoltak egymással, ami egészen más megközelítést és más játékmechanikákat igényelt.

Az AoM nagy sikert aratott minden téren, ennek ellenére sosem kapott folytatást, pusztán egy kiegészítőt (The Titans), 2009-ben pedig a Microsoft elkövette azt a hibát, amit a játékostársadalom egy része sosem fog megbocsátani: bezárta az Ensemble Studiost. Öt évvel később a SkyBox Labs igyekezett új életet lehelni a játékba az Extended Edition keretében, amely Steamworks integrációt, Twitch-támogatást, HD textúrákat és szebb vizet/fényeket kínált, majd 2016-ban jött egy új kiegészítő is, a Tale of The Dragon, ami egy új kultúrát adott hozzá a meglévő felhozatalhoz egy vadonatúj kampány kíséretében. Miközben az Age of Empires franchise gyarapodott, sorra érkeztek a klasszikus részek leporolt változatai, és bemutatkozott az Age of Empires IV is, a szemléletváltáson átment Microsoft zöld utat adott az Age of Mythology komplett felújításának, amit a franchise gondozására létrehozott World's Edge végzett el a szintén a szérián dolgozó Forgotten Empires bevonásával (amely részt vett az Extended Edition és a Tale of the Dragon fejlesztésében is).

Hirdetés

Mennyei manna

Az Age of Mythology: Retold egyszerűen jellemezhető: mindent tud, amit az alapjáték, csak többet kínál, jobb minőségben és szebb kivitelezésben. Négy alappillére van a játéknak: négy kampány (görög, egyiptomi, skandináv és az atlantiszi) összesen több mint ötven küldetésen keresztül élhetjük át a halandók, félistenek és istenek közötti konfliktusokat, de mindemellett PvE skirmish meccsekkel, PvE kooperatív mókával és PvP multival (a rangsorolt mérkőzéseket is beleértve) is elüthetjük az időt. Ami az utóbbiakat illeti, nagyjából negyven pálya gondoskodik az AoM: Retold szavatosságáról, amit nagyban meghosszabbít a játékon belül könnyedén kihasználható hivatalos modtámogatás, valamint a szintén onnan elérhető, részletes pályaszerkesztő is. Ezzel már komplett kampányokat lehet felhúzni, ha nem sajnáljuk rá az időt. Noha a tesztelés során a többjátékos szegmenst nem volt lehetőség kipróbálni, az egyjátékos tartalmakat annál inkább, amikből a szerverek megbízhatóságán kívül lényegében minden mást le lehet szűrni.

Az AoM nyersanyag-gyűjtögetős, valós idejű harcokat felvonultató koncepciója nem változott: fát, aranyat, élelmet, isteni kegyet termelünk, és miközben egyre erősebbé válunk, folyamatosan alkalmazkodunk az elérhető erőforrásokhoz, az előttünk tornyosuló kihívásokhoz. Az embereink hangeffektjei is megmaradtak, amiket akkor mondanak el véletlenszerűen, amikor utasítást kapnak, ez pedig nagyban hozzájárul a nosztalgiához, ami egyébként abban a másodpercben indul be, ahogy a menüben felcsendül a játék főtémája. A múltidézést viszont modern fejlesztések fűszerezik: a felhasználói felület átláthatóbbá, stílusosabbá és naprakészebbé vált, a gyűjtögetést automatizálhatjuk különféle prioritásokat beállítva a falusiak számára (az egyes fejlettségi szintekhez vagy éppen különféle célokhoz igazítva), az egységtermelést is beállíthatjuk futószalagra, a felderítők maguktól fedezhetik fel a térképet, és ami talán a legérdekesebb, hogy az isteni erőket immáron nemcsak egyszer süthetjük el (az első ingyenes, aztán a többi alkalom már isteni kegybe kerül).

Ezt az atlantisziakat behozó The Titans kiegészítő már tudta annak idején, most viszont az egész játékra kiterjesztették. Persze nem válogathatunk kedvünkre minden erő közül: az egyik korból a fejlettebb következőbe átlépve választanunk kell két kisebb istenség közül, akik eltérő mitológiai egységeket, technológiákat, fejlesztéseket és isteni képességeket tesznek elérhetővé. Az újdonságok sorát erősíti egyébként egy új kor is, a Wonder Age, amelyben csodákat húzhatunk fel és megváltoztathatjuk velük az erőviszonyokat az olcsóbbá váló isteni erőknek hála.

Aphrodité sem ragyog ily fényesen

A stratégiai játékok egyik rákfenéje, amikor elég pusztán egy nagyobb sereg hozzá, hogy győzzünk, és nincs szükség taktikázásra. Ez bizonyos szinten az AoM-ben is jelen van, ugyanakkor a Retolddal még nagyobb hangsúlyt kaptak a különböző egységek erősségei és gyengeségei. Jelentősége van annak, hogy rendelkezünk-e olyan típussal, amivel ellensúlyozni tudjuk az ellenfél választásait, sok múlik a sereg összetételén. Sokat hozzátesz a játékmenet monotonitásának megtöréséhez az is, hogy a különféle népek más-más módon próbálnak boldogulni. A különbségek elsősorban az egységekben és az erőforrások termelésében érhetők tetten, de az építés mikéntjét is megbolondítják sajátos ízt kölcsönözve a kampányoknak. Említésre méltó továbbá, hogy a missziók nem mindig ugyanúgy épülnek fel: néha egy épületet kell megvédeni, máskor muszáj időre cselekedni, és olyan is akad, amikor korlátozott készletekből vagyunk kénytelenek gazdálkodni, isteni erőkkel juthatunk csak tovább, illetve elkerülhetetlen a  "lopakodás".

Beszélgetnél velünk erről a hírről?

Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!

A legszembetűnőbb változás viszont az, hogy az Age of Mythology mennyire megszépült: szó sincs arról, hogy a fejlesztők csupán feljebb húzták a textúrák felbontását, majd elégedetten összecsapták a tenyerüket. Dehogy. Minden egyes karaktermodellt újraalkottak és feltuningoltak, ami nemcsak az átvezetőkre igaz, hanem magára a játékmenetre is. Az épületek sokkal részletesebbek és jelentőségteljesebbek lettek, jobban betöltik a teret, felépítésük és lerombolásuk pedig elemről-elemre történik: megsemmisülésükkor láthatjuk is, hogy darabjaikra hullanak szét, de akkor is gyönyörűen amortizálódnak, amikor folyamatos támadás alatt állnak. Impozánsan néz ki, amikor kisebb-nagyobb hadseregek feszülnek egymásnak és beindulnak a varázslatok, a különleges támadások, a távolsági lövedékek, és megremeg picit a föld a nagyobb egységektől.

A környezet kidolgozásába is sok energiát fektettek a készítők: érdemes a YouTube-on nézni összehasonlító videókat, amik megmutatják, hogy a növényzet, a különféle tereptípusok mennyivel részletesebbek, élettel telibbek, mint annak idején, de még a Definitive Editionhöz képest is. A grafika ráadásul nagyon részletesen testreszabható, és a főmenüben teljesítménytesztet is el lehet végezni, szóval gyengébb hardverrel is megtalálható az egyensúly. A megszépülésbe pedig beleértendő a szinkron is, amit újravettek, így ennek minőségére sem lehet panasz.

Viharfelhő a fényes égbolton

Az Age of Mythology: Retold egy remek játék hasznos és érezhetően szeretettel készült remastere, amit imádni fognak a veteránok és nagyszerű élményt nyújthat azok számára is, akik csak most ismerkednek meg vele. A felújított kiadás ragyogását csupán apróbb kellemetlenségek árnyékolják be: a sztori egyes elemei például ma már megmosolyogtatóak, az egységek útkeresése nem mindig tökéletes, egyes bugok okozhatnak szemöldökráncolást, és a kameranézetnél (hogy még szabadabban kezelhető legyen), illetve a játék szüneteltetésnél (hogy láthassuk az alatta kiadott parancsokat) is jól jött volna több opció, a magyar feliratban maradt elírásokról nem is beszélve.

De az, hogy technikai oldalról csak ilyen kis problémák vannak (a teljesítmény terén nem tapasztaltunk semmilyen gondot, mindent maxra húzva is remekül fut a játék), amiket könnyedén orvosolhatnak később frissítésekkel (a tesztelés során már érkezett is patch), egyértelműen jelzi, hogy jó lett az optimalizálás PC-n. És bár annak minőségéről nem tudunk nyilatkozni, az Age of Mythology számára fontos mérföldkő, hogy most először megjelent konzolra is, természetesen Xbox Series X/S-re, a fejlesztők pedig két kiegészítővel tervezik fenntartani az érdeklődést. Bízunk benne, hogy a Retold nagy siker lesz és megnyitja az utat az Age of Mythology 2 felé. Isis, hear my plea!

Ui.: Nem zárulhatott le úgy a tesztelés, hogy ne próbáltuk volna ki az eredeti játék legendás csalásait, és örömmel jelentjük, hogy ha nem is mind, de sok működik a kódok közül.  

Age of Mythology: Retold
Ha remek példákat keresnél rá, hogyan kell egy klasszikust felújítani, akkor az Age of Mythology: Retold is felkerülhet a listádra.
Ami tetszett
  • jobb látvány és szinkron
  • átdolgozott felhasználói felület
  • hasznos kényelmi funkciók
  • beépített modtámogatás és szerkesztő
Ami nem tetszett
  • apróbb bugok
  • a kameranézetnél elfért volna több opció
  • az egységek útkeresése csiszolásra szorul
  • a sztori nem öregedett jól
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)