Ki ne emlékezne azokra a szépreményű kilencvenes évekre, amikor a valós idejű stratégiák a játékipar alappilléreinek számítottak? Abban az időben a Command & Conquer, a Red Alert és a Warcraft sorozatok miatt vettek erősebb processzort és több memóriát a gamerek, ezek voltak a kor csúcsjátékai. A Microsoft akkoriban igyekezett kihasítani egy jókora falatot ebből az üzletből (is). Az Xbox és a konzolok még csak Bill Gates legbelső köreinek féltve őrzött titkai voltak, így a cég főként személyi számítógépeken villantott játékfronton. Az egyik legnagyobb dobásuk az Age of Empires sorozat volt, amely ügyesen ötvözte a Civilization sorozat birodalomépítő stratégiáját a népszerű RTS-ek pörgős harcrendszerével. Húsz évvel ezelőtt jelent meg a sorozat legismertebb és talán legjobb része, az Age of Empires II: Age of Kings.
A felújítás felújítása
2013-ban már történt egy próbálkozás az eredeti újragondolására (ez volt az Age of Empires II HD Edition), de a kiadó úgy gondolta, hogy a várva várt negyedik rész előtt még egyszer nekirugaszkodnak, és megpróbálják eladni a kicsinosított változatot a rajongóknak. A 4K-támogatás mellett számos bővítést és újítást kaptunk, de azért már rögtön az elején le kell szögeznünk, hogy túl sok újításra és felhasználóbarát kezelőfelületre nem szabad számítani. Pozitívumként mindenképpen ki kell emelni az elképesztő mennyiségű tartalmat. A Definitive Edition minden eddigi kiegészítő hadjáratot tartalmaz, sőt a fejlesztők ezt még megfejelték négy vadonatúj, eddig soha nem látott kampánnyal. Így összesen 26, több misszióból álló hadjáratban vehetünk részt; stratéga legyen a talpán, aki ezeken átverekszi magát, főként a legnehezebb fokozaton. Európában, Afrikában, Ázsiában és az amerikai kontinensen vívhatjuk meg a magunk kis háborúit. Akinek ez nem lenne elég, annak ott vannak a történelmi küldetések, ezekből 16 darab található jelenleg a játékban, köztük olyan fontos történelmi eseményekkel, mint például a magyar honfoglalás.
Franco Nero beájulna
Patriótaként értelemszerűen ez volt az első speciális küldetés, amelyet elindítottam, és már az első percekben kellemes meglepetés ért. A falusiak hibátlan magyarsággal nyugtázták parancsaimat, ami persze nem a kis hazánk iránti megkülönböztető figyelem jele, a játékban szereplő 35 nemzet mindegyike megkapta ezt a törődést. Érdemes megemlíteni, hogy a Definitive Edition négy exkluzív népcsoportot is kapott, ebből egynek magyar vonatkozása is akad: a tatárjárás után letelepedett kunokkal is meghódíthatjuk a középkori Európa egy részét. Rajtuk kívül helyet érdemeltek a játékban még a tatárok, a bolgárok és a litvánok is. Összesen nyolc különböző játékmód közül választhatunk, amelyek közül a továbbgondolt oktatómód ragadott meg a leginkább. Ezekben a küldetésekben a haladó stratégiákat sajátíthatjuk el, profi játékosoktól ellesett trükkök alapján tanítja meg nekünk a gép, hogyan lehetünk sikeres hadvezérek hosszú távon.
A királyok új ruhája
A grafika sokat javult a 2013-as verzióhoz képes, de azért senki se ringassa magát abba a tévhitbe, hogy a Definitive Edition a Relic Entertainment által fejlesztett Age of of Empires IV látványvilágához fog felérni. Sok helyen látszik a javulás, de végső soron ez egy húszéves játék felújítása, és nem egy vadonatúj grafikus motorral készült feldolgozás. A táj és a karakterek kidolgozása egyértelműen jobb lett, a készítők még egy kis zoomot is belecsempésztek a mostani verzióba, de ez inkább csak amolyan látványelem, gyakorlati haszna nincs túl sok. A térképet még mindig nem lehet forgatni, de talán ez nem is olyan nagy baj, hiszen legmagasabb felbontásban és részletességen alaposan megdolgoztatja a hardverünket. Érdemes a beépített benchmarkprogrammal letesztelni gépünk teljesítményét, a nagyobb lélegzetű multis ütközetekhez nélkülözhetetlen, hogy a játék akadozás nélkül fusson. A tesztgépen (i-7 4770K,16 GB RAM, Radeon 5700XT) épp csak megugrottam a minimálisan elvárt 1000 pontot, pedig még a 4K-s textúracsomagot fel sem telepítettem. Az animációkról vegyesek a tapasztalataim: az épületek sokkal részletgazdagabban rombolódnak (a 2013-as verzióban hirtelen megjelent egy halom törmelék az épület helyén), de sok egység animációja megmaradt az 1999-es szinten. Az útkeresési algoritmus akkoriban is botrányos volt, sajnos most sem javult sokat, kínszenvedés nagyvárosban navigálni egy combosabb hadsereget. Remek újítás viszont az a lehetőség, hogy a katonai egységek kijelölésekor még csak véletlenül sem lehet kiválasztani a falusi jó munkásembereket - nincs annál bosszantóbb, mint amikor a frontra küldjük a szerencsétleneket egyetlen kapával a kezükben. A mesterséges intelligencia szódával elmegy, nekem még mindig az az érzésem, hogy csal a gép, de az is lehet, hogy csak én jöttem ki a gyakorlatból, és ezért tűnik nehéznek.
Az Age of Empires II Definitive Edition pont arra jó, hogy elüssük vele az időt, amíg megérkezik az Age of Empires negyedik része. Tartalom van benne bőven, de aki az újítások sokasága miatt veszi meg, az bizony nagyot fog koppanni. A csillogó külső alatt egy klassz húszéves játék lapul, az viszont vitathatatlan, hogy az idő vasfoga már kikezdte ezeket a megoldásokat. Ami működött két évtizeddel ezelőtt, azon manapság már fanyalgunk, egészen egyszerűen el lettünk kényeztetve a felhasználóbarát megoldásokkal. Ettől függetlenül adjon egy esélyt neki, aki szereti ezt a játékkategóriát; szerencsére nem kell teljes árat fizetni érte, mindössze 20 euróért hozzánk vágják a Steamen, annyit pedig bőven megér, már csak a honfoglalás miatt is.