Amikor azt mondjuk, hogy a Valve általában lazán veszi a rajongók által készített játékok ügyét, akkor azt úgy értjük, hogy saját Steam aloldalt ad nekik, és engedélyezi a kereskedelmi forgalmazásukat a saját platformján keresztül. Gabe Newellék kifejezetten támogatják az olyan címeket, mint a Black Mesa, vagy a Portal: Revolution, de most mégis beleálltak két hasonló projektbe. Ennek azonban jó okai lehettek.
Az első áldozat a Team Fortress: Source 2. A fejlesztő át akarta portolni a hőn szeretett lövölde egészét az új motor alá, de a projekt vastag falakba ütközött tavaly ősszel, és szeptember óta gyakorlatilag le is állt. A helyzeten nem segít, hogy az alkotó idén már egy DMCA figyelmeztetést is kapott a Valve-től.
"A TF2 elemek engedély nélkül kerültek a Source 2 alá. Azokat az Amper Software portolta át, és most a Facepunch használja fel egy S@box játékmódhoz. A Facepunch nem licencelte a Valve által épített elemeket az S@boxhoz. Az engedély nélküli portolás és terjesztés megsérti a Valve IP védelmi jogait."
Az S@box egy Garry's Mod-szerű szoftver, amiben a Source 2 motorral és annak elemeivel bohóckodhatunk. Úgy tűnik, hogy az Amper által Source 2-re portolt TF2 darabkákat felhasználták ehhez, és innen jött a konfliktus. A lényeg, hogy a TF: Source 2 ezzel a kukában landolt.
Sadly, this means this DMCA takedown is the nail in the coffin. We cannot bring it back and we've hit Valve's attention, it seems like they definitely don't want us to use their IP (which is totally fair and legal from them).
— Team Fortress: Source 2 (@TeamFortressS2) January 10, 2024
A másik játék, amivel problémák merültek fel, az a Portal 64. A rajongói projekt egy Nintendo 64-es demake-je a 2009-es puzzle-lövöldének, amellyel az volt a cél, hogy futtathatóvá váljon a Nintendo '96-os konzolján. James Lambert évek óta, konzisztens tempóban dolgozik a demake-en és tavaly decemberben ki is adta hozzá az első játszható demót. Valószínűleg ez volt az a pont, ahol a Valve is felfigyelt a dologra.
Úgy tűnik, hogy Lambert nem kapott (még) hivatalos DMCA figyelmeztetést, de ettől függetlenül borús jövőt jósolt a projektnek. A fejlesztő beszélt több emberrel is a Valve-nél, akik nem örülnek a játék létezésének.
"Híreim vannak, és egyik sem jó. Mivel a projekthez a Nintendo saját, szabadalmazott eszközeit használom, így megkértek, hogy lőjem le a projektet."
Az nem teljesen tiszta, hogy mit ért a szabadalmazott eszközök alatt, de a legvalószínűbb, hogy Lambert a Nintendo 64-es fejlesztői szoftvereket használja, azokat pedig a Nintendo sosem adta ki hivatalosan. Léteznek ezekből nyílt forráskódú variánsok, de úgy tűnik, hogy Lambert nem ezeket választotta a projekt felépítéséhez.
A Valve meglehetősen óvatos, ami a japán konzolgyártó dolgait illeti. A GameCube és Wii emulátorként működő Dolphint is kirúgta a Steamről, mert az a Nintendo belsős kulcsait használta a játékok futtatására. Tekintettel Mario jogászainak vasöklére, ez egy érthető hozzáállás.
Valamelyest meglepő, hogy a srácok, akik felengedték a Steamre még a Hunt Down the Freemant is, most utána mentek két félkész projektnek. Itt azonban szélsőséges esetekről van szó: az egyiknél engedély nélkül átportolt elemek terjedése a probléma, a másiknál a Nintendo dolgait turkálták. A Valve valószínűleg továbbra is pártolni fogja a rajongói munkákat, de a jövőben érdemes lesz odafigyelni arra, hogy mit, hogyan, és miért építünk.
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!