Ha közkedvelt játékipari vezetőket kellene mondanunk, Strauss Zelnick valahol a sor legvégén kullogna, a modderek ellen keresztes hadjáratot űző és hétköznapi kifejezéseket kisajátító Take-Two első embere ugyanis finoman szólva sem élvezi a nagyközönség szimpátiáját.
Most azonban lehet, hogy egy kissé felmegy majd a kamatlába a kommentszekciókban, miután egy friss interjúban a közhangulattal rezonáló álláspontot fogalmazott meg a tech világot letaroló metaverzumos őrülettel kapcsolatban.
Zelnick a GamesIndustry.biz munkatársával beszélgetett a játékok jövőjéről, és itt került szóba a metaverzum, vagyis a virtuális térbe helyezett alternatív valóságok témája, amellyel a játékipar egyes szereplőinek, például a Tencentnek, a Microsoftnak és az Epicnek is nagy tervei vannak. A Take-Two fejese azonban óvatosságra inti azokat, akik divatszavakba (buzzwordökbe) fektetnek.
"Mindig szkeptikus vagyok a divatszavakkal kapcsolatban, mert különböző embereknek különböző dolgokat jelentenek, a [pusztán] divatszavakba fektető emberek pedig valószínűleg nem érnek el nagy eredményeket"
- mondta Zelnick, aki úgy látja, hogy a GTA Online, a Red Dead Online és az NBA 2K Online révén cégének már komoly tapasztalata van a virtuális világokkal.
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!
A vezető rámutatott, hogy az emberek a szórakozás kedvéért töltenek időt ezekkel az élményekkel, egy szórakoztató platform létrehozása viszont rengeteg munkát és még több pénzt igényel, míg - és ezt már mi tesszük hozzá - az eddig látott metaverzumos világok finoman szólva is üresnek és élettelennek hatnak.
"Tehát amikor egy két évvel ezelőtt még nem is létező cég egy fehér lappal, egy blokklánc-alapú metaverzummal indul, és két nap alatt több százmillió dollárnyi digitális ingatlant ad el, persze, egy kicsit szkeptikus vagyok".
"Egészséges tisztelet van bennem az iránt, hogy milyen nehéz az embereket szórakoztatni a [digitális világokban], és ha nem adunk okot nekik arra, hogy meglátogassák, nem tudom, miért lenne értéke ezeknek az ingatlanoknak. Úgy tűnik, hogy ez elveszett a kavarodásban."
Zelnick ugyanakkor nem azt mondja, hogy minden metaverzum el fog bukni, pusztán arra hívja fel a figyelmet, hogy az óriási befektetéseket vonzó metaverzumos projektek önmagukban még nem garantálják a sikert.
"De természetesen egyszer minden spekulációnak vége lesz - a kérdés tehát nem az, hogy véget ér-e, hanem az, hogy mikor, és amikor rengeteg pénzt dobnak egy szóra, és most részben ez történik, akkor sejthető, hogy valószínűleg miként fog ez végződni sok ember számára, a válasz pedig szerintem az, hogy nem jól."
Lehet persze azzal vádolni Zelnicket, hogy csak a saját pecsenyéjét sütögeti, hiszen a GTA Online és a többi projekt valamilyen szinten konkurál az új metaverzumos világokkal, ám az kétségtelen, hogy nem ő az egyetlen közismert név játékiparban, aki kritikusan szemléli a jelenlegi trendeket.
Nemrég például a Valve élén álló Gabe Newell beszélt arról, hogy a legtöbb embernek fogalma sincs a metaverzum jelentéséről, és olyan dolgokra csodálkoznak rá (pl. cserélhető avatárok), melyekkel az MMO-k már rég előrukkoltak. Januárban pedig a PlayStation atyja kritizálta a koncepciót, amiért az valami kvázi valóságossal váltaná fel az igazi dolgokat.