Shawn Layden neve sok hírfogyasztó gamernek csenghet ismerősen, hiszen az amerikai üzletember több mint 30 éven át húzta az igát a Sony különböző divízióiban, melynek során vezető beosztásokat töltött be a Sony Interactive Entertainment Americánál, a Sony Network Entertainment Internationalnél és a PlayStation Studios-elődjénél, a SIE Worldwide Studiosnál is.
A 2019-ben visszavonult veterán rendszeresen megszólal a játékokat illető témákban, legutóbb egy szeptemberi beszélgetés során kongatva meg a vészharangot, hogy a mindent felvásárló nagyvállalatok árthatnak a műfajnak, most pedig egy újabb interjúban fűzte tovább a gondolatait.
Layden a múlt héten a Lan Parties podcast vendége volt, ahol bővebben is beszélt az iparággal kapcsolatos aggodalmairól. Az egyik ilyen, hogy az őrületes költségvetéssel elkészülő blockbusterek hatalmas kockázatot jelentenek a kiadóknak, ezért azok úgy igyekeznek bebiztosítani magukat, hogy jól bevált franchise-okra építenek, melynek eredményeként több feldolgozást és folytatást, és kevesebb új IP-t kapunk.
A helyzetet pedig tovább súlyosbíthatja, hogy a kisebb stúdiók versenyszerű felvásárlása további határokat szabhat a kreativitásnak, mivel az új tulajdonosok végül ezeket a csapatokat is a garantált bevételeket hozó címek gondozásával köthetik le.
"Az is aggaszt, amikor a stúdiókat felvásárolják, és ahelyett, hogy lehetővé tennék a saját játékuk létrehozását, beolvadhatnak egy nagyobb vállalkozásba, amely egy nagyobb játékot készít…tudod, hogy hány stúdió dolgozik azokon a blockbustereken, amiktől eldobod az agyad?"
Layden ugyan elismeri, hogy az efféle akvizíciók még jól is elsülhetnek, amikor a bezárástól mentenek meg egyes csapatokat, de ettől függetlenül aggódik amiatt, hogy ezek a stúdiók megőrizhetik-e az őket jellemző kreativitást, vagy egyszerűen csak beleolvadnak egy nagyobb egészbe.
Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.
Az egykori vezető ezt azzal illusztrálta, hogy amikor több száz ember helyett hirtelen csak néhányat hallgatnak meg, akkor sok hang veszik el. Az interjúban az is szóba került, hogy milyen korlátot jelent az iparág növekedése számára az ugyanazokra a franchise-okra való hagyatkozás:
"Ha továbbra is a négy-öt műfaj köré tömörülünk, akkor nem fogunk új játékosokat szerezni, mert ezek az emberek már azt mondták, hogy minket nem érdekelnek a ti műfajaitok. Ne áltassuk magunkat azzal, hogy valaki, aki az elmúlt 15 évben nemet mondott a Call of Dutyra, hirtelen elkezd majd igent mondani rá."
Layden továbbá a visszafelé kompatibilitás miatt is kiosztott egy kokit az illetékeseknek. Ezt tekintve PC-n és Xboxon ugyan egész jó a helyzet, de összességében még mindig rengeteg játék van, amelyekhez nem, vagy csak körülményesen férhet hozzá az utókor.
"A megőrzés fontos. Remélem, hogy az iparágban egyre többen, különösen a nagy szereplők elkezdenek ráébredni arra, hogy ez kötelességük és felelősségük. Nem eldobható dolgokat készítünk. Ez olyan anyag, amelynek sokáig meg kell maradnia, mert a jövő generációi ugyanúgy fogják élvezni, mint mi, és bűncselekménnyel ér fel, hogy nem teszünk többet a megvédéésért."
Nehéz nem egyetérteni a PlayStation Studios korábbi fejesével, aki úgy véli, hogy a klasszikus játékok megőrzése már csak azért is fontos, mert a múlt eltékozlásával a jövőbe vezető úton is nehezebbé válhat a tájékozódás. Layden szerint a kiadóknak és a konzolgyártóknak egy nagyobb, egységes kampányt kellene indítaniuk az örökség életben tartására, de mivel ez nem segíti a profitot, ezért megelégszenek a remasterekkel és a sikeresebb sorozatok gyűjteményekbe foglalt újrakiadásával.
Ti mit gondoltok az interjúban érintett témákról? Szerintetek milyen gondokkal küzd még a játékipar?