Csodálatos játékokat készít a Nintendo, melyek időtálló klasszikusok, viszont borzalmasan rosszmájú tud lenni a cég, amikor olyan technológiákról van szó, mint az emuláció. Az tény és való, hogy az emulálás jogilag szürke zónának számít, ám léteznek olyan apróságok amelyek egyértelműen áttolják azt az illegális oldalra. Egy játék emulációjához például sokszor szükség van kódokra vagy operációs rendszerekre, melyek publikus terjesztése már nem vitatható cselekmény. Itt találta meg a fogást a Nintendo is a Dolphin kapcsán.
A Dolphin emulátor Wii és GameCube játékokat képes futtatni, de ehhez kell neki egy titkosítási kulcs, csakhogy az ilyenek terjesztése törvénybe ütközik. Mivel a program fejlesztői elérhetővé tették ezeket a kulcsokat, a Nintendónak nem volt nehéz dolga azzal, hogy levetesse a Dolphint a Steam felületéről.
A Valve egyik reggel a következő üzenetet kapta a Nintendo végrehajtóitól:
"Mivel a Dolphin emulátor megsérti a Nintendo DMCA által védett szellemi tulajdonjogait és a védelmi megoldásait, ezért értesítjük Önöket kötelességükről, hogy eltávolítsák a Dolphin emulátort a Steam üzletéből.
A Dolphin felhasznál olyan titkosítási kulcsokat, melyek feljogosítják és dekódolják a ROM-okat futtatás előtt vagy alatt. A Dolphin ezáltal jogtalanul megkerüli a másolásvédelem érdekében felállított eljárásokat."
Az talán vitathatatlan, hogy a kódokról lévén szó, ez nem egy túl bonyolult eset. Az már érdekesebb, hogy a Nintendo nem ment utána a Dolphin fejlesztőinek, nem takaríttatta el az egész projektet. Egyelőre kizárólag a steames verzióval foglalkozik a konzolgyártó, ami számunkra egyértelművé teszi, hogy igazából a Steam Decken történő futtathatóságával van baja a Nintendónak.
Ez persze csak találgatás, de tekintettel arra, hogy a Steam Deck a Switch piacát célozza, egyértelműnek tűnik a képlet.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.