Emlékeztek még az Xbox 360-as Red Ring of Death-re? Hát persze. Még ha olyan szerencsések is vagytok, hogy soha nem láttátok a három villódzó ledet a saját konzoltokon, biztosan hallottatok már a Microsoft egyik legnagyobb buktájáról.
Peter Moore, a játékvilág egyik legfurcsább figurája jelenleg az Electronic Arts-nál tevékenykedik, de az Xbox 360 indulásánál még a Microsoft egyik vezetője volt, akit legtöbben a furcsa tetoválásairól ismernek, pedig az úriember sok játéktörténelmi mérföldkőnél játszott fontos szerepet. Az IGN.com egy podcast keretében látta vendégül őt, illetve az Xbox divízió jelenlegi vezetőjét, Phil Spencert.
A beszélgetés során szóba került az Xbox 360 legsötétebb időszaka, a Red Ring of Death-fiaskó, aminél Moore természetesen jelen volt. Olyannyira, hogy amikor 2007-re tarthatatlanná vált a helyzet, ő dolgozta ki a megoldást a problémára.
"Tudtuk, hogy valami nincs rendben. Emlékszem, odamentem Robbie Bach-hoz, az akkori főnökömhöz és azt mondta neki, hogy szerintem itt egy milliárd dolláros problémával állunk szemben. [...] Azt tudtuk, hogy a melegedéssel kapcsolatos. Emlékszem, az emberek nedves törülközőket csavartak a doboz köré" - emlékezett vissza Moore.
Moore ekkor maga köré gyűjtötte a pénzügyi osztály dolgozóit és azonnal nekiálltak számolgatni, mert tudták, hogy ez a probléma maga alá temetheti az egész Xbox brandet. 1,15 milliárd dollár. Kalkulációk szerint ennyibe kerül megoldani a problémát. "Emlékszem, 240 millió dollár csak a FedEx költség volt" - mesélte Moore.
"Soha nem felejtem el azt a pillanatot. Mondtam Robbie-nak, hogy a 34-es épületben van egy megbeszélésünk Steve Ballmerrel. Mondtam neki, hogy meg kell beszélnünk Steve-vel, hogy mit tehetünk: FedEx-szel el kell küldenünk egy üres dobozt azoknak, akiknél jelentkezett a probléma, akik felhívnak, majd visszaküldik nekünk a konzolt, mi megjavítjuk és már FedEx-eljük is vissza."
Moore előadta neki az egész sztorit, hogy lényegében vissza kell hívniuk az összes hibás Xbox 360-t, megjavítani, és azonnal FedEx-ezni is vissza, mert egy gamer nem szívesen tölt három hetet a konzolja nélkül.
"Azt kérdezte, hogy mennyibe fog mindez kerülni. Emlékszem, vettem egy mély levegőt, ránéztem Steve-re, majd válaszoltam: 'azt gondoljuk, hogy 1,15 milliárdba'. Azt mondta 'csináljuk'. Bármiféle hezitálás nélkül". Moore szerint Ballmer miatt tart ott az Xbox brand, ahol tart. "Ha Xbox-játékos vagy, akkor hálásnak kell lenned Steve Ballmernek, hogy egy pillanatot sem hezitált. Egy jövedelmező cég voltunk, ami ezt megengedhette magának, de még csak nem is tétováztunk, mert a brand volt a legfontosabb".
A Red Ring of Death problémája valószínűleg amiatt a forrasztási technológia miatt történt, amit az európai szabványok miatt kellett bevezetnie a Microsoftnak. Moore szerint Todd Holmdahlt, a Microsoft hardvermérnökét is meglepetésként érte a dolog és a csapattal rengeteget gondolkoztak rajta, hogy mi okozhatja a problémát, de a PR-katasztrófát igazából Ballmer döntése akadályozta meg, aki ezzel az egész brandet is megmentette.
"Azt a pillanatot, amikor Steve Ballmer meghozta ezt a döntést, soha nem fogom elfelejteni. Egy pillanatig sem tétovázott, hogy elköltsön 1,15 milliárd dollárt, hogy megvédjen egy olyan brandet, ami most feltehetően háromszor vagy négyszer annyit ér" - mondta Moore.
Az egész interjút érdemes meghallgatni, mert a résztvevők rengeteg érdekes történetet mesélnek el az Xbox indulásáról, sőt, még az Xbox One jelenlegi helyzetét is alaposan átbeszélik.