Ritkán cikkezhetünk a videójátékok jótékony hatásairól, rovatunkban többnyire játékokhoz kapcsolódó gyilkosságok, logikátlan gondolatmenetű nyilatkozatok és nevetséges sztorik tarkítják. Az igazat megvallva, sikerült levadászni több negatív sztorit is (ha kíváncsiak vagytok a túlzott GTA IV használat miatt feleségét lelövő férjre és a „szimulátorok több agressziót váltanak ki, mint a lövöldözős játékok” című munkára hétfőn pótolhatunk), azonban úgy gondoltunk nézzük pozitívan a dolgokat.
Az Iowa állam egyetemén elvégzett kutatások alapján néhány erőszakmentes produktum a gyerekeket együttműködésre és segítőkészségre ösztönözheti. Az Effects of Prosocial Video Games on Prosocial Behaviors: International Evidence From Correlational, Longitudinal, and Experimental Studies névre hallgató tanulmányban az ötödik osztálytól kezdődően több demográfiai csoport vizsgáltak. A különböző csoportok „szociális” játékokkal töltötték szabadidejüket körülbelül négy hónapon keresztül, nem túl meglepő módon egymással szemben tanúsított viselkedésük a szociális kelléktár széles skáláját kimerítette. A tanulmányt publikáló kutatók szerint a játékok tökéletes taneszköznek minősülnek, azonban tartalmi felépítésük mindennél lényegesebb: az erőszakos játékok agresszív viselkedést váltanak ki, míg a szociális játékok hozzájárulnak a segítőkészség, kooperáció fejlődéséhez. Érdemes megemlíteni, hogy ugyanezen kutatócsoport korábban az erőszakos játékokat vizsgálta, akkor kísérleti nyulaik agresszívvá váltak.
Támogatandó, hogy ellentételezték kijelentéseiket és a másik oldalon is vizsgálódtak, azonban tanulmányuk végeredményével vitatkozhatunk: személyiségünk alapvetően különböző, éppen ezért másként reagálunk az erőszakos vagy szociális tartalmakra. Számomra a városmenedzselős játékok hosszú távon veszélyesebb terepeknek számítanak, mint bármi más, vérben tocsogó mészárszék. De ez már egy újabb megközelítés.