A magyar közösségi médiában is sokat tárgyalt téma lett a napokban a Twitch-közvetítések jogi oldala a TheVR csatornájának tiltása miatt, de hasonlóképpen az angol nyelvű twitterezők között is heves diskurzus alakult ki a témáról. Az állóvízbe Alex Hutchinson dobta be a követ, aki az Assassin's Creed III és a Far Cry 4 kreatív direktoraként igazolt tavaly a Google-höz, a Stadia Games & Entertainment csapat tagjaként.
Hutchinson csütörtökön indított tweet-cunamit azzal a véleményével, miszerint egy játék livestreamelését hasonló licenchez kéne kötni, mint egy jogvédett zeneszám lejátszását közvetítések alatt.
"A streamereknek, akik azon aggódnak, hogy a tartalmukat leszedik, mert olyan zenét használtak, amiért nem fizettek, inkább amiatt kellene izgulniuk, hogy olyan játékokat is streamelnek, amikért szintén nem fizettek. Mindenük eltűnhet, ha a kiadók úgy döntenek, hogy betartatják [a szabályokat]."
The real truth is the streamers should be paying the developers and publishers of the games they stream. They should be buying a license like any real business and paying for the content they use.
— Alex Hutchinson (@BangBangClick) October 22, 2020
"Az az igazság, hogy fizetniük kellene a fejlesztőknek és kiadóknak, akiknek a játékait streamelik. Licencet kéne vásárolniuk, mint minden valódi vállalkozásnak és fizetniük a tartalomért, amit felhasználnak."
Miután kifejtette álláspontját, még a felpaprikázott ellentábor véleményeire is reagált.
"Lenyűgöz, hogy az emberek felháborodnak azon, amikor valaki azt mondja, a tartalmat megalkotóknak is részesedniük kellene abból, amikor mások haszonszerzés céljából használják fel a szóban forgó tartalmaikat."
A volt EA-s és ubisoftos direktor gondolatai kevés támogatóra találtak az átlagos streamnézők körében és a játékipar berkein belül, sőt nagyon úgy tűnik, hogy még az őt alkalmazó Google számára is más a meghatározó irány. A cég egyik szóvivője a 9to5google-nek azt nyilatkozta, a leírtak nem tükrözik a Google álláspontját (mondjuk erre egy nagybetűs emlékeztető fel is hívja a figyelmet Hutchinson Twitter-fiókján). A vállalathoz tartozó YouTube gaming-részlegének vezetője, Ryan Wyatt pedig szintén egy tweetben adott hangot ellenvéleményének.
We believe that Publishers and Creators have a wonderful symbiotic relationship that has allowed a thriving ecosystem to be created. One that has mutually benefited everyone! YT is focused on creating value for Creators, Publishers, & Users. All ships rise when we work together.
— Ryan Wyatt (@Fwiz) October 22, 2020
"Úgy hisszük, a kiadók és az alkotók [videós tartalomgyártók - a szerző] egy csodás szimbiotikus kapcsolatban állnak, ami egy burjánzó ökoszisztéma létrejöttét tette lehetővé. Egy olyan ökoszisztémáét, ami kölcsönösen mindenkinek a javát szolgálta. A YouTube arra koncentrál, hogy értéket teremtsen az alkotóknak, kiadóknak és felhasználóknak egyaránt. Mindenki jól jár, ha együtt dolgozunk."
Hutchinsonnak persze semmilyen beleszólása nincs, hogy a Google milyen irányelveket szab meg a játékok streamelésével kapcsolatban, ő csupán játékkészítőként csatlakozott a vállalathoz, mikor stúdiója, a Typhoon Games decemberben felvásárlásra került. Így a véleménye körüli felhajtás némileg feleslegesnek tűnik, elvi szinten persze érdekes lehet újra lefolytatni a pár évvel ezelőtti vitát, hogy jár-e részesedés a játékok készítőinek a streamerek bevételeiből.
Komoly jogi precedens továbbra sem született az USA-ban (ami egyértelműen eldöntené, hogy egy livestream vagy egy let's play videó önálló alkotásnak számít, vagy jogdíjas tartalom egyszerű újraközvetítésének), de valószínűbben tűnik, hogy egy esetleges per a játékok készítőinek győzelmével zárulna. Egyelőre viszont sem a videósok, sem kiadók nem tereltek ilyen ügyet jogi útra, úgyhogy a közeljövőben minden bizonnyal marad a jelenlegi status quo.
Ti mit gondoltok, jogos Hutchinson álláspontja, vagy számít egyáltalán, mi lenne a jogilag valószínűbb kimenetele egy let's play pernek?