2024-re úgy fog visszatekinteni a játékipar, mint a leépítések évére, amelyből számos másik vállalat mellett a Microsoft is kivette a részét. A redmondiak év elején jelentették be nem sokkal az Activision Blizzard felvásárlása után, hogy 1900 alkalmazottnak intenek búcsút, ezzel azonban nem értek véget a zöldeket érő megpróbáltatások: most, pár hónappal később eljutottak a stúdióbezárásokig.
Négy csapat érintett: az Arkane Austint (Dishonored, Prey, Redfall), a Tango Gameworksöt (The Evil Within 1-2, Ghostwire: Tokyo, Hi-Fi Rush és az Alpha Dogot (Mighty Doom) megszüntetik, egyes munkatársakat pedig átvezényelnek más stúdiókhoz, míg a Roundhouse Gamesnek kegyesebb sors jutott, ugyanis magába olvasztja a The Elder Scolls Online-t menedzselő ZeniMax Online.
A bezárások híre felkorbácsolta a kedélyeket mind a szakmán belül, mind a felhasználók között, a Microsoft gaming részlegét vezető Phil Spencer pedig sokak szemében első számú közellenség lett. Ezt igyekezett egy kicsit árnyalni a Blizzard volt elnöke, Mike Ybarra, aki Twitteren/X-en fejtette ki, hogy ez legalább annyira fáj Spencernek, mint azoknak, akiket negatívan érintett a dolog:
"Sokan támadják Philt a mai Xbox-bejelentések miatt, megértem. De mivel magánemberként is ismerem őt, tudom, hogy ez neki is ugyanúgy fáj, mint bárki másnak. Nem tudok az ottani vezetőség nevében beszélni, de ismerem őt, és tudom, hogy valószínűleg min megy keresztül. Nem próbálom védeni a döntéseit, azt hiszem, mindannyian kerültünk már nehéz és váratlan helyzetekbe (én biztosan). Ez is a munka része, ahogy az is, hogy vállaljuk a felelősséget az eredményekért. De ő egy jó ember, nagyon törődik a kreatív folyamatokkal és a fejlesztőkkel. Ez a saját tapasztalatom, miután több mint 8 évet dolgoztam vele szorosan együtt, és több mint 24 éve ismerem őt. 100 százalékban megértem a dühöt és a zavarodottságot, és mélységesen sajnálom azokat a csapatokat, amelyek most és az elmúlt hónapok során érintettek. Nem értettem egyet minden korábbi lépésével, amit az Xboxnál tett, de hiszek a vezetői képességeiben, és tudom, milyen nehéz lehetett meghozni ezeket a döntéseket."
Ybarra azzal zárta mondandóját, hogy ez most egy nehéz időszak, és nagy tisztánlátásra van szükség a tervezéshez, ami miatt a játékosok izgatottak lehetnek, de az Xbox csapatai reményei szerint képesek lesznek megvalósítani, együtt hihetetlen élményeket szerezhetnek, és fényes jövő állhat előttük. Csakhogy nem mindenki olyan derűlátó, mint a Blizzard ex-elnöke. A Sony Santa Monica írója, Alanah Pearce például a következőket reagálta Ybarra tweetjére:
"Mike, én igazán kedvelem Philt és nem kétlem, hogy őt is lesújtották a történtek, de a vezérigazgatók simán elbírnak pár »pofont«, miközben más embereknek tönkremegy az életük. Az együttérző hozzászólásaid kizárólag azoknak szóljanak, akik elvesztették az állásukat."
Hasonló állásponton van a New Blood Interactive egyik fejlesztője, Dillon Rogers is:
"Nem hagynád legalább egy napig gyászolni a karrierjüket és megélhetésüket elvesztő kollégáinkat, mielőtt posztot írsz arról, hogy valaki igazán gondolhatna a milliomos haverjaidra is?"
A Warframe-et készítő Digital Extremes egyik munkatársa, Dmitri Linkiewicz pedig felhívta rá a figyelmet, hogy Ybarra volt az, aki nemrég még arról diskurált, hogy a videojátékoknál is be kellene vezetni a borravalózást. "Hogyhogy még nem utáltak ki erről a platformról?" - zárta sorait.
A kérdés adott: nektek mi a véleményetek Spencer döntéséről és Ybarra reakciójáról?
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!