Decemberben adtunk hírt arról, hogy 23 év után elhagyta a BioWare-t Mark Darrah, aki még a Baldur's Gate programozójaként került a céghez, s egészen a Dragon Age-széria és az Anthem vezető produceri posztjáig küzdötte fel magát.
A veterán fejlesztő azóta Old Game Dev Advice néven saját YouTube-csatornát indított, ahol elképesztő mennyiségű videóban igyekszik megosztani a karrierje során felszedett tudást és egyéb érdekességeket a játékipar iránt érdeklődő közönségével.
Legújabb műve a kalózkodás témáját járja körül, s már a felütése is elárulja, hogy árnyaltabb álláspontot képvisel: YARRR! Mindenki téved a kalózkodással kapcsolatban - áll a videó leírásában.
Darrah a kiadókkal kezdi a sort, akik szerinte hibáznak, amikor minden egyes feltört példánynál teljes áras veszteséggel számolnak, hiszen nem is biztos, hogy minden kalóz megvette volna, vagy teljes áron veszi meg a játékot, illetve a kalózverziót használó játékosok száma is csak becsléseken alapul.
A fejlesztő úgy véli, hogy a számításhoz használt módszer "eltúlozza és kitágítja" az anyagi kárt leíró összegeket, melyek így messze állnak a valóságtól. A jelenséget a rendőrség módszeréhez hasonlítja, akik a lefoglalt drogszállítmányok értékét is hajlamosak túlbecsülni.
Darrah ugyanakkor leszögezi, hogy azok is tévednek, akik szerint a kalózkodásnak semmiféle hatása nincs a játékok üzleti teljesítményére. Az egykori producer szerint ugyan nem minden kalóz tekinthető elveszett vásárlónak, de némelyikük bizony tényleg az, s aki a kalózkodással igyekszik bojkottálni egy-egy játékot, az rossz úton jár, mivel a kiadók nem tiltakozásként, hanem meghiúsult eladásként értékelik a jelenséget, ami az olyan megelőző módszerek felé tereli őket, mint az egyre szigorúbb másolásvédelem.
A veterán tanácsa így az, hogy aki tényleg tiltakozni akar egy cég ellen, az egyszerűen ne vegye meg, és kalózkodással se próbálja ki annak játékait, mivel így véletlenül sem üzeni azt a kiadónak, hogy ő egyébként egy vásárló lett volna, ha valamilyen úton sikerül rákényszeríteni.
Darrah azoknak is üzent, akiknek megvan a bevált szövegük a kalózkodás igazolására:
"Ha most ott ülsz, és azt mondod, rendben van, hogy kalózkodtam ezt a játékot, mert amúgy sem vettem volna meg, tedd fel magadnak a kérdést: Ha sosem vásároltad volna meg, miért volt olyan fontos kalózkodással beszerezni? Miért kellett egyáltalán játszani vele?"
A volt producer ugyanakkor elismeri, hogy azokban az országokban trükkösebb a helyzet, ahol bizonyos játékok egyáltalán nem érhetők el. Ennek kapcsán viszont figyelmeztet, hogy a kalózkodás kétélű fegyver, mivel az elterjedtsége azt üzenheti a kiadóknak, hogy az adott piaccal nem is érdemes foglalkozniuk, példaként Oroszországot hozva fel.
Darrah csak abban az esetben látja igazoltnak a kalózkodást, ha egy játékhoz már sehogy sem lehet törvényes úton hozzájutni.
"Nehéz ez ellen érvelnem. Senkinek a zsebéből nem veszel ki pénzt, mivel úgy döntenek, hogy többé nem akarják eladni neked [a játékot]"
-mondja a videóban.
Darrah összességében úgy véli, hogy a kalózkodás és a játékiparra gyakorolt hatása nem olyan fekete-fehér, ahogy a szemben álló felek láttatni szeretik, hanem "sokkal szürkébb". Videóját egy jótanáccsal zárja:
"Tudom, hogy van valami indokod arra, hogy a te kalózkodásod miért van rendben. Arra kérlek, állj meg egy pillanatra, s ellenőrizd még egyszer, hogy ez nem csak egy kifogás, s hogy az oka nem valami más."