Habár a videojáték még aránylag fiatal médium a vetélytársaihoz képest, az elmúlt pár évtizedben hihetetlen ütemben nőtte ki magát a szórakoztatóipar egyik legjövedelmezőbb ágazatává. Ennél fogva természetes, hogy előfordulnak botrányos történetek, de ezek legtöbbször inkább a kiadók ügyetlenkedésére, pereskedésre vagy pedig celebek kicsinyes vitáira korlátozódnak, szóval az alábbi listán inkább olyan történeteket igyekeztünk összeszedni, amelyek messze túlmutatnak egy félrement DLC-n vagy két YouTube sztár civakodásán. Ha tudtok valamiről, ami szerintetek helyet érdemelne itt, dobjátok hozzá kommentben.
A Nintendo nem tartana itt a yakuza nélkül
Manapság a Nintendót mindenki az aranyos, családbarát játékokkal azonosítja, így nehéz is elképzelni, hogy a cég korábban a japán szervezett bűnözéssel is kapcsolatba került. Sokan nem tudják, de a Nintendo már több mint 100 éves cég, és karrierjük korai szakaszában még kártyajátékok gyártásával foglalkoztak, egyik legnagyobb ügyfelük pedig nem más volt, mint a yakuza. Mivel a bűnszervezetek a szerencsejátékos klubjaikban a Nintendo kártyáit használták, a cég hatalmas bevételre tett szert, aminek révén más vállalkozásokba is belefoghattak.
Ennél kicsit komorabb pletyka, hogy Gunpei Yokoi (a Metroid és a Gameboy atyja) halálos autóbalesetét egyesek szerint nem más, mint a Nintendo akkori elnöke, Hiroshi Yamauchi rendelte el a yakuzán keresztül, de erre persze nem igazán van bizonyíték, csak őrült összeesküvés-elméletek.
A PlayStation az űrben is megállja a helyét
A modderek már gyakorlatilag mindent kihoztak a korábbi PlayStation generációkból, de valószínűleg egyikük sem ment el annyira messzire, mint a NASA mérnökei: a New Horizons nem mást vett célba, mint a Plútót (2015-ben sikeresen el is hagyta), a lelke pedig nem más, mint az első PlayStationt is meghajtó MIPS M3000 processzor. Egy kicsit alakítottak rajta, hogy jobban bírja az űrbéli viszontagságokat, de ettől eltekintve pontosan ugyanarról az áramkörről van szó.
Felmerülhet a kérdés, hogy miért egy ilyen ősrégi CPU-t választottak, de a válasz igazából nagyon egyszerű: egy ilyen berendezésnél sokkal fontosabb a megbízhatóság, mint a számítási kapacitás, ennek a processzornak pedig bőven elég ideje volt bizonyítani.
Az NSA a játékokban is kémkedne
Néhány évvel ezelőtt hatalmas port kavart, amikor Edward Snowden, az NSA egyik biztonsági konzulense kiszivárogtatta azokat a dokumentumokat, amelyek feltárták az ügynökség részletes terveit az Egyesült Államok polgárainak megfigyelésére. A dokumentumokból kiderült, hogy az NSA többek között videojátékokon keresztül, leginkább online szerepjátékok játékosai között keresett megfigyelési célpontokat, mint pl. World of Warcraft. Az ügynökök azért szivárogtak be a játékosok közé, mert tartottak tőle, hogy a terroristák a játékot használják arra, hogy titokban támadásokat tervezzenek, illetve pénzt juttassanak el egymáshoz.
Nyilván nem tudhatjuk biztosan, hogy ez a projekt létezik-e még, de még így is szürreális tudni, hogy az NSA miket kitalált arra, hogy megtalálja a potenciális támadókat.
Mire elég négyezer PlayStation 2?
Fentebb szóba került, hogy mi mindenre lehet még jó játékon kívül egy PlayStation, viszont az űrutazás nem az egyetlen dolog, ami mások eszébe jutott. Egy időben felröppent a hír, hogy Szaddám Huszein diktátor felvásárolt többezer PS2-t azért, hogy a benne lévő alkatrészeket háborús célokra használja fel. Az ötlet az lett volna, hogy számításokhoz alkalmazzák, illetve sofőr nélküli járműveket (UAV) vezéreljenek velük, de talán mondani sem kell, hogy erre már valószínűleg akkor is léteztek jobb megoldások.
Egyébként érdekes, de néhány évvel később az Egyesült Államok hadserege is meglátta a fantáziát a Sony konzoljában, ugyanis nagyjából 1700 PlayStation 3 felhasználásával valóban építettek egy szuperszámítógépet - persze azért náluk valószínűleg több a hozzáértő kéz.
A játék, amely csődbe vitte a játékipart
Manapság a játékipar a szórakoztatás egyik legjövedelmezőbb üzletága, viszont sokan nem tudják, hogy ez nem mindig volt így, ugyanis 1983-ban az egész ipar gyakorlatilag a csőd szélére került. Ennek több oka van, legfőképp azért történt, mert egyszerűen elárasztották a piacot az egymással nem kompatibilis játékkonzolok, amikből lehetetlen volt észszerű szempontok szerint választani (ennél a helyzet persze bonyolultabb, de erről a témáról külön cikket lehetne írni).
Külön érdekesség viszont, hogy a sok silány játék között volt egy, ami sok játéktörténész szerint egymaga kivette a részét abból, hogy ez az üzleti tragédia bekövetkezzen, ez pedig nem más volt, mint az E.T. az Atari 2600-ra. Az E.T. egy förtelmesen igénytelen és silány játék volt, ezt pedig értelemszerűen az akkori kritikusok és fogyasztók is hamar felismerték. A játékból persze nem is adtak el sokat, nem sokkal utána pedig elkezdett terjengeni a pletyka, hogy az Atari a nyakukon maradt példányokat egyszerűen elásta egy hatalmas gödörben, további más kiselejtezett játékkal együtt.
Évtizedekig ment a találgatás, hogy mi is van egészen pontosan abban a mexikói lyukban, amíg egy 2014-es feltárás során kiderült, hogy valóban itt végezték a hányatott sorsú kazetták. A Nintendo egyébként az Atari kudarcát követően ügyesen kihasználta a piacon létrejött rést, ami az egyik oka annak, hogy most az ipar egyik meghatározó cégeként tekinthetünk rájuk. A másik persze a yakuza.
Ez természetesen a mi listánk és bizonyára sok olyan eset van még, ami nekünk itt nem jutott eszünkbe. Szerintetek mi a leghihetetlenebb dolog, ami valaha a játékiparban történt? Írjátok meg a hozzászólások között!