Ha 4-5 évvel ezelőtt valaki azt mondta volna, hogy a folyamatosan egyre nagyobb sebességi fokozatba kapcsoló játékiparban még visszatérnek majd a kalandjátékok, mi több, hatalmas rajongótábort is szereznek majd maguknak, valószínűleg sokan kinevették volna az illetőt. Most, amikor a legtöbben már csak a pixeleket számolják, az érzelmi impulzusoknál fontosabb a másodpercenkénti képkockák száma és csak az számít, hogy kinek nagyobb a... gépigénye, sokan már nem is emlékeznek, milyen volt a Monkey Island vagy a King's Quest, mennyire fantasztikus volt a Syberia, ahogy abból az életre szóló élményből is kimaradtak, amit a Neverhood nyújtott.
Szerencsére a Telltale Games és Tim Schafer néhány éve ismét a hátára vette az világot, hogy újra rajongókat csábítson ebbe az elképesztő világba, amit csak kalandjátéknak nevezünk. Lehengerlő karakterek, lebilincselő történet, egy csipetnyi interaktív-filmes élmény élmény, és máris azon kapjuk magunkat, hogy virtuális alteregónkkal együtt sírunk, együtt nevetünk. Már tavaly sem nagyon kellett panaszkodniuk a műfaj kedvelőinek, hiszen egyre több fejlesztőcsapat foglalkozik a témával, de a 2015-ös év minden eddiginél durvábbnak ígérkezik.
The Walking Dead Season 3 (Megjelenés: 2015. Platformok: PC, Mac, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, iOS, Android, Ouya )
Őszintén bevallom, sírtam a The Walking Dead második évadának végén. Nem bőgtem azért annyira, mint anno az Oroszlánkirályon, de néhány könnycseppet elmorzsoltam még úgy is, hogy közben a lakótársaim értetlenül álltak mellettem. Hogy akarunk-e harmadik évadot? Azt hiszem minden rajongó nevében kijelenthetem, hogy természetesen igen. Hogy kapunk-e? Igen. De hogy mikor és milyen tálalásban, azt egyelőre megtippelni sem merném. A Telltale egyszerre 6 projekten dolgozik jelenleg, így a júliusi Comic-Conon csak annyit erősítettek meg, hogy a következő évadba még ebben az évadban fejest ugorhatunk. A Season 2 bejezése ennél szerteágazóbb nem is lehetett volna, így rengeteg nyitott kérdés van még a következő évaddal kapcsolatban. Folytatódik-e a történet, vagy teljesen új szálat kapunk. Ha igen, melyik lesz a kánon befejezés? A főszereplő személye is legalább ugyanekkora rejtély. Egy biztos, ha a srácok hozzák az eddigi szintet, akkor a The Walking Dead Season 3 az év egyik legszívszorítóbb alkotása lesz.
Until Dawn (Megjelenés: 2015 nyár. Platformok: PlayStation 4)
A Supermassive Games eredetileg PS3-ra tervezett játéka végül belecsúszott a következő konzolgenerációba, így a készítők úgy döntöttek, teljesen át is költöztetik az Until Dawn-t PlayStation 4-re. A '90-es évek giccses horrorfilmjeit idéző játékban 8 fiatal vakációzik egy isten háta mögötti helyen, de természetesen nincsenek egyedül, ugyanis egy pszichopata bohócmaszkos alak tör az életükre. Mindannyian kiabáltunk már a tévével, hogy " te buta szőke liba, ne az ágy alá bújj be", most pedig bizonyíthatjuk is, hogy mi jobban döntenénk egy életveszélyes szituációban, amikor a szívünk majd kiugrik a helyéről, a döntésekre csak egy pillanatunk van, és a legapróbb hiba is végzetes lehet. A feladat "egyszerű": túl kell élnünk hajnalig. Ehhez nyolc karakter áll majd rendelkezésünkre, a történet pedig attól függően változik, hogy az egyes karakterekkel hogyan teljesítünk. Itt nincs második esély, nincs visszatöltés. Ha valaki meghal, az a történet végéig halott is marad, így rengeteg végkifejlethez juthatunk majd el, hogy hány ember éli túl a borzalmas éjszakát.
Broken Age: Act 2 (Megjelenés: 2015. első negyedév. Platformok: PC, Mac, Linux, Android, iOS, Ouya, PlayStation 4, PlayStation Vita)
Annyi évig vártunk Tim Schafer zsenijének visszatérésére, ezt a néhány hónapot már kibírjuk. Minden idők egyik legnagyobb Kickstarter projektje hatalmasat kaszált, így azonban akkorává nőtte ki magát, hogy már-már azt is mondhatnánk, hogy egy kicsit túlvállalták magukat a srácok. A Double Fine fejlesztői természetesen gőzerővel dolgoznak a projekten, a Broke Age: Act 2 első fele már játszható alfa stádiumban jár, így azt az ígéretet kaptuk, hogy valamikor az év első három hónapjában befut majd a schaferi világban játszódó szívmelengető kaland folytatása. A kalandjátékok legjobb tradícióit felelevenítő első rész majdnem hibátlanra sikeredett, így biztosak vagyunk benne, hogy a második epizód sem okoz majd csalódást.
Life is Strange (Megjelenés: 2015. január 30. Platformok: PC, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4)
A Remember Me-t fejlesztő Dontnod Entertainment nem tudott elszakadni az időmanipulálás gondolatától, az akciót azonban most inkább kalandra cserélték. A valahol a Telltale Games játékai és a Heavy Rain közt lavírozó Life is Strange első epizódja épp a mai napon jelent meg, és bár elég rövidre sikeredett, egyelőre kifejezetten pozitív értékeléseket kapott. A látványvilág lenyűgöző, a történet pazar, a játék zenéi pedig tökéletes összhangban vannak a történésekkel és a karakterünk hangulatával, így remekül kiegészítik az egyébként is pazar játékélményt. A világ a legapróbb részletekig kidolgozott, így rengeteg felfedezni valónk akad majd az epizódok során, és bár még csak egy epizódot láttunk, úgy tűnik, hogy a döntéseink bizony igencsak hangsúlyosak, komoly hatással vannak a világra és a történet alakulására.
Minecraft: Story Mode (Megjelenés: 2015. Platformok: PC, Mac, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4, iOS, Android)
A Telltale-es srácok tudják, hogyan kell elmesélni egy történetet. A The Wolf Among Us mesevilága mindenki számára érdekes és izgalmas, a The Walking Dead története fájdalmas és szívbemarkoló, a Game of Thrones univerzum kegyetlen és brutális, a Tales from the Borderlands pedig ugyan könnyedebb, de nem kevésbé érdekfeszítő. Na de a Minecraft? Elsőre azt hihetnénk, hogy itt csak óriási pixelek és több száz óra alatt megépülő épületcsodák vannak, a Mojang által megalkotott univerzum bizony egyre több alkotó kedvenc játszóterévé válik, akik nem csak a virtuális világban, hanem regények hasábjain is alkotnak. Az eladási listák szerint a Minecraft világában játszódó irományok nem is teljesítenek rosszul, így kifejezetten kíváncsian várjuk, milyen történetet kerekítenek majd a srácok a világ köré.
Syberia 3 (Megjelenés: 2015. Platformok: PC, PlayStation 4, Xbox One, iOS, Android)
A klasszikus kalandjáték harmadik epizódját 2009 április elsején jelentette be a Microids, így a legtöbben csupán rossz tréfának gondolták az egészet, de két héttel később kiderült, hogy a fiúk nem vicceltek, tényleg készül a Syberia 3, 2010-ben a kezünkbe is vehetjük. Az azóta eltelt 5 évben csak néhány alkalommal bukkant fel a játék, mindenféle képek vagy koncepció nélkül, azzal a felkiáltással, hogy "nyugi, csináljuk". Az első konkrétumokat a tavalyi gamescomon kaptuk, ahol nemcsak néhány képpel jelentkeztek a srácok, hanem azt is bejelentették, hogy PC mellett konzolokra, sőt, mobilra és elkészítik a játékot. Megjelenési dátum továbbra sincs, így leginkább a "hiszem ha látom" állásponton vagyunk, de azért bízunk benne, hogy Benoit Sokal és csapata feltámasztja a klasszikust.
SOMA (Megjelenés: 2015. Platformok: PC, Mac, Linux, PlayStation 4)
Az Amnesia (amit most egyébként a legutóbbi GameStar mellé csomagoltunk) fejlesztőinek készülő játékáról sokáig azt hittük, hogy az űrbe repít majd, ennél nagyobbat azonban nem is tévedhettünk volna, hiszen épp ellentétes irányba, az óceán mélyére költözünk. A csapat 2010 óta fejleszti a SOMA-t, amelyhez csak a motort több mint egy évig hegesztették, csak ezt követően tudtak nekiállni a játékdizájnnak. A csapat szeretné, ha a történetet nem különböző szöveges és hangüzeneteken keresztül kéne átadniuk, hanem aktívan, a kaland szerves részeként tudnák elmesélni, így az ellenfeleket, a helyszíneket és az eseményeket is ennek megfelelően alakítják ki.
That Dragon, Cancer (Megjelenés: 2015. Platformok: PC, Mac, Ouya)
A játék, amire szükségünk van, de közben azt kívánjuk, bárcsak soha ne kellett volna elkészíteni. Nyáron bukkant fel Ryan Green játékfejlesztő projektje, amely egy családi tragédiát, a saját fia elvesztését dolgozza fel. A projekt eredetileg a családról, az összetartozásról és a démonjaink leküzdéséről szólt, ám Ryan fia időközben sajnos eltávozott az élők sorából, így a történet tragikus fordulatot vett. Green a játékkal szeretné elérni, hogy a játékosok bele tudják egy rövid időre képzelni magukat a helyzetébe: „Arra kérem az embereket, hogy tartsanak velem. Meg akarom nekik mutatni, hogy milyen is az igazi félelem. Szeretném, ha úgy szeretnék a fiamat, ahogy én szerettem.” Csak remélni tudjuk, hogy sikerül méltó módon emléket állítani Joelnek, Ryan kisfiának.
Armikrog (Megjelenés: 2015. Platformok: PC, Mac, Linux, PlayStation 4, Wii U)
Életem egyik legfájdalmasabb pillanata volt, amikor a Neverhoodban sokadjára sétáltam el "a folyosó" végére, mire sikerült megoldanom a feladványt. A gonosszá váló főhős arca hetekig kísértett a rémálmaimban, és bár akkoriban még nem sokat tudtam a videojátékokról, később nyilvánvalóvá vált számomra, hogy egy játéktörténeti remekművel volt dolgom. A sikeres Kickstarter kampányt követően immár biztos, hogy Doug TenNapel tűzzel-vassal küzd majd azért, hogy a Neverhood szellemi örököse méltó legyen az elődhöz, a novemberben bemutatott trailer alapján pedig egyértelműen úgy tűnik, hogy nincs okunk aggódni, a srácok most is megugorják majd a saját maguk által nagyon magasra tett lécet. Hangulatos zene, ötletes fejtörők és hibátlan tálalás, ez lesz az Armikrog.
Everybody's Gone to the Rapture (Megjelenés: 2015. Platformok: PlayStation 4)
A Dear Esther alkotóinak PS4-exkluzív csodája még a 2013-as gamescomon mutatkozott be, és bár akkor még nem igazán tudtuk mire vélni a dolgot, hamar kiderült, hogy ez bizony egy kifejezetten ígéretes projekt. A nyitott, poszt-apokaliptikus világban játszódó játékban csak a döntéseinken múlik majd, hogy hogyan is értelmezzük a sztorit, milyen sorrendben fedezzük fel a világ egyes részeit. A történet szerint 1984-ben járunk, a kaland során pedig megismerhetjük majd, hogyan éltek az emberek a "világvége" után. A látványra és a zenére eddig nem lehet panaszunk, így kíváncsian várjuk, mit tudnak kihozni a srácok a kifejezetten izgalmasnak tűnő projektből.
King's Quest (Megjelenés: 2015 ősz. Platformok: PC, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4)
A Sierra legendás kalandjáték-sorozata több mint 5 éve nem hallatott magáról, akkor is csak egy rajongói projekt keretében kaptunk új epizódot a klasszikus szériához. Ken és Roberta Williams, a stúdió alapítói Neil Druckmanntől vették át az életműdíjat a The Game Awards 2014-en, amikor mindenki legnagyobb meglepetésére bejelentették, hogy már készül a King's Quest következő epizódja, ami 2015 második őszén kerülhet a játékosok elé. A látvány és a történet is lenyűgözőnek tűnik, így nem félünk kijelenteni, hogy az év egyik legjobb kalandjátékának nézünk elébe.