Hirdetés

10 éves a horrorjáték, ami streamerek nélkül nem lett volna sikeres

|

Visszaemlékezünk az első Five Nights at Freddy'sre, ami karriereket indított el és egy egész franchise-t indított útnak.

Hirdetés

A Five Nights at Freddy's 2014-ben csak egy fura indie játék volt egy Scott Cawthon nevű fejlesztőtől, de többek között a streamereknek köszönhetően végül elképesztően sikeres lett és egy egész franchise-t indított el, amiből a számos folytatás mellett már mozifilmes adaptáció is készült. Az akkor 30-as éveinek közepében járó Scott nem vette jó néven, hogy a kritikusok lehúzták korábbi játékát és bosszút akart állni. Visszatérő kritika volt például az, hogy Chipper & Sons Lumber Co. című projektje ha nem is szándékosan, de meglehetősen ijesztő lett, mondván, annak állati főszereplői rémisztő robotoknak tűnnek cuki családbarát figurák helyett.

Cawthonnak nem is kellett több: a megjegyzéseket komolyan véve elhatározta, hogy letesz az asztalra valami ténylegesen ijesztőt. Így született meg az egyik legelső "youtuber játék".

Hirdetés

Hogyan is működik ez?

A Five Nights at Freddy's alapvetően egy kőegyszerű túlélőhorror. A játékosnak felügyelnie kell a Freddy Fazbear's Pizza nevű éttermeit, ahol minden este életre kelt állatrobotok próbálják kinyírni őt. Tulajdonképpen a sötétben tapogatózunk, és próbáljuk menedzselni a meglehetősen limitált erőforrásainkat, remélve, hogy a napfelkeltekor még mi is lélegezni fogunk. Ha hibázunk, akkor azt a játék ránk ugró robotokkal jutalmazza: a jumpscare és a hátborzongató hangulat a Five Nights két legerősebb fegyvere.

Az ijesztgetés nem csak arra volt jó, hogy halálra rémissze a faarccal, félig-meddig unottan kattintgató gamereket, hanem arra is, hogy gyors és erős reakciókat váltson ki az akkor még csak feltörekvő YouTube legendákból. PewDiePie, Jacksepticeye, Markiplier és még sokan mások töltöttek fel videókat az első éjszakáikról Freddy Fazbearnél. A mikrofonba üvöltözés műfaja akkor még relatíve új volt, de mostanra meg sem tudunk lepődni azon, hogy Markiplier első Five Nights videóján például 120 millió megtekintés gyűlt már össze. Ő persze egy kiugró példa, de mindenkinek megérte belenéznie a játékba 2014 nyarán.

Azt mondani, hogy a Five Nights indította el az említett trió karrierjét kicsit erős lenne, de tagadhatatlan, hogy a széria nagyban hozzájárult a srácok sikeréhez. Ez persze visszafelé is igaz: ugyan a kritikusok közepes értékelésekkel szórták meg a Five Nightsot, a youtuberek hatalmas hírverésének köszönhetően egy elképesztően sikeres cím lett Cawthon bosszújából. A VG Insight jelentése szerint az első Five Nights at Freddy's 2,1 millió példányban fogyott, 7,5 millió dollárt termelve ezzel a fejlesztőjének. A YouTube számai pörögtek, a kassza boldogan csengett, a folytatás érkezése pedig innentől borítékolható volt.

Hogyan tovább?

Egy játékból akkor lesz nagyon jó "youtuber csalogató", ha az egyszerű, pörgős és előhozza a videósból az erős reakciókat. A Happy Wheelstől, a Getting Over It with Bennett Foddyn át a Five Nights at Freddy'sig mindegyik így sikeressé vált cím egyszerűen érthető, és a legrosszabb esetben is kitol egy közepesen hangos anyázást a célpontjából. Ez tökéletes akkor, ha 10 perces felvételekbe akarsz minél több izgalmas pillanatot besűríteni, de már kevésbé áldásos, ha egy teljes franchise-t szeretnél felépíteni. Itt vétett nagy hibát Cawthon: a fejlesztő azt hitte, hogy másodszor, harmadszor és negyedszer is megtörténhet a csoda, és a YouTube majd úgy viszi sikerre a folytatásokat, ahogy azt az első résszel is tette.

A Five Nights at Freddy's 2-3-4 technikailag új epizódok, de ha aligha tudnánk megkülönböztetni őket egymástól. Voltak persze játékmenetbeli változások, de mivel az epizódok néhány hónapon belül követték egymást, persze az alapok maradtak: robotok ellen próbáltuk túlélni az estéket a sötétben. A negyedik rész volt talán a legérdekesebb az eredeti sorozatból, de addigra már mindenki belefáradt a riogatásba: még a legfélősebb gamereknek is kisimul az arcuk, amikor újra és újra ugyanúgy ölik meg őket ugyanolyan robotok. A lelkesedés apadása az eladási számokon is meglátszott: a második részből még elkelt 937 000 példány, de a harmadikból már csak 386 000 fogyott. A negyedik fejezetből ugyan sikerült eladni 626 000 darab, de a trend egyértelmű volt: vérfrissítésre van szükség.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


A Five Nights at Freddy's 4-et a fejlesztő a nagy befejezésként adta el, és a játékipar kicsit fel is lélegzett az ígéretek hallatán. Aztán persze 2015-ben jött a bejelentés, hogy de, lesz következő rész: a Sister Location egy új étteremláncba vitt bennünket új főhőssel, de a játékmenet annyira hasonló volt a régihez, hogy senkit sem érdekelt. A Sister Location előtt és után persze kaptunk mobilos spin-offokat, egy VR epizódot és egyebeket, hogy a franchise a köztudatban maradhasson, de az egész elsüllyedt az önismétlő játékelemek mocsarában. A youtuberek hallani sem akartak már a Five Nightsról, és Scott Cawthon sem tudta már, hogy mit kezdjen magával. Volt azonban egy mentőöve a megtépázott szériának.

Ennek a játéknak van sztorija?

Ugyan maga a játéksorozat elhasalt az innováció hiányától, az internet egy apró sarkában tömegek élvezték a Five Nights világának másik oldalát. Cawthon egyszerű túlélőhorrorja egy egész univerzumot szült, amit könyveken és képregényeken keresztül ismerhettünk meg. Blogok és videók elemezték és adták tovább a főszereplők, a robotok, a pizzériák és minden más elem történeteit, amiket kicsiktől a nagyokig mindenki kiélvezett. Cawthon is nagyon jól tudta, hogy a Five Night lore egy nagyon érdekes kis szubkultúrát szült, amire új produkciókat is lehetne építeni. Itt volt a lehetőség a nagy visszatérésre, a fejlesztő pedig rá is harapott.

Először kellett egy új játék, ami javítja kicsit a Five Nights megtépázott megítélését. Ez volt a 2021-ben érkezett Five Nights at Freddy's: Security Breach. A PS4-re, PS5-re és PC-re kiadott új rész nem borította fel a megszokott formulát, viszont egyrészt minőségi vizuális tálalásának köszönhetően kellően frissnek érződött, másfelől elég idő telt el a legutóbbi nagy megjelenés (a 2016-os Sister Location) és a Security Breach között ahhoz, hogy a vásárlók értékelhessék az új felvonást. Kritikailag még mindig gyengén teljesített a cucc, de a kasszák felpörögtek: a Sister Locationből alig 363 000 darab fogyott (a Help Wantedből még ennél is kevesebb, de az elsődlegesen egy VR projekt volt), de a Security Breachből már 1,8 millió példány kelt el.

A széria visszatért, és Cawthon nem akarta, hogy lecsengjen a lendület. A sorozat atyja már a 2010-es éve közepe óta tervezgetett egy filmadaptációt, de az különböző okokból mindig vakvágányra futott. 2018-ban már ott tartott a produkció, hogy a legendás filmrendezőt, Chris Columbust (Resszkessetek, betörők!, Harry Potter) is leszerződtették. Sajnos ez az öröm sem tartott sokáig, mert valahol a 2020-as évek elején Columbus kikerült a projektből, helyét pedig Emma Tammi vette át. Innentől indult be végre igazán a gépezet. 2022-ben már a tervezett stábról jöttek hírek, 2023-ban pedig a Five Nights at Freddy's (magyar címe szerint Öt éjjel Freddy pizzázójában) a mozikba kerülhetett.

Itt tartunk most

Alapvetően minden játékadaptációnak egy erős szembe széllel kell megküzdenie, de a Five Nights egy olyan piacra érkezett, ami már többé-kevésbé hozzászokott a minőségi feldolgozásokhoz. Persze azt állítani, hogy a Five Nights at Freddy's egy lapon emlegethető mondjuk a The Last of Usszal, nagyon erős lenne, de elég jól sikerült a produkció ahhoz, hogy kiérdemeljen egy egybehangzó "nem katasztrofális" plecsnit a kritikusoktól, és 297 millió dollárt a nézőktől.

Ami a játéksorozatot illeti, ezek után ott nyilván nem lesz megállás. A VR-ra epizódok mellett további, fővonalas megjelenésekre is számíthatunk. A következő a sorban a Five Nights at Freddy's: Secret of the Mimic lesz, amit a fejlesztők augusztus 6-án, a sorozat 10 születésnapján jelentettek be. A film sem marad folytatás nélkül: a Five Nights volt a Blumhouse stúdió legsikeresebb produkciója, így természetesen kapni fogunk egy második részt is 2025. december 5-én.

A franchise sztorija olyan, mint egy jó film: van egy lelkes nyitányunk, egy középre eső mélypontunk, és egy látszólag reményteli befejezésünk. Nyilván azt majd a jövő dönti el, hogy hogyan tovább, mert bár pénzügyileg a széria tényleg szépen kimászott a slamasztikából, kritikai sikert még egyik mellékága vagy főbb megjelenése sem hozott. Meglátjuk, hogy lesz-e valaha olyan Five Nights termék, amit többet nyújthat pár sikoltásnál és mókás YouTube reakcióknál.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)