Mikor az eseményt megnyitó előadás során a Sony szórakoztató elektronikai üzletágának illetékese azt mondta, hogy az 1080p-ről 4K HDR-re váltás olyan, mint amikor a színes tévék felváltották a fekete-fehéreket, lehetett hallani egy kis halk morajlást. A különbség egyértelműen látszik a két felbontás (illetve az SDR és a HDR esetében a két technológia, ezekről lejjebb olvashattok) között, de a kijelentés egy picit erős volt. A Sony Join The Future of Play névre keresztelt eseményén a jövő héten érkező PlayStation 4 Pro állt a középpontban, amin összesen 5 VR és 13 hagyományos játékot próbálhattunk ki vagy nézhettünk meg úgy, hogy egy fejlesztő játszott vele és mesélt róla. A gép azért is különleges, mert a PlayStation történelmében soha nem volt még olyan, hogy egy konzolgeneráció közepén egy új, fejlettebb eszközt adnak ki.
De mi az a HDR, és miért olyan menő?
Mielőtt továbbmennénk, érdemes tudni, hogy mi haszna van magának a HDR-nek, avagy a High Dynamic Range-nek. Ez a technológia egy ideje már létezik, a fotósoknak vagy azoknak, akik átnézték már okoseszközeik kamerabeállításait ismerős lehet, viszont TV-k esetében csak most, idén kezdett el igazán elterjedni. Felhasználói szempontból annyi a lényege, hogy a HDR-t támogató tévék az SDR-nél (Standard Dynamic Range, több-kevésbé ezt láthatjuk több mint 80 éve, a CRT tévék megjelenése óta) sokkal szélesebb színskálával dolgoznak, több színt képesek megjeleníteni, sötétebb feketéket és világosabb fehéreket láthatunk. Minden élénkebb, valósághűbb lesz tőle, ha egymás mellé rakunk egy SDR és egy HDR tévét, olyan, mintha előbbit szürkésbarnára színezték volna.
EZT a játékosoknak!
A játékok közül a Days Gone-t, a Horizon Zero: Dawnt és az Infamous: First Lightot (rákérdeztem, hogy miért nem a teljes értékű Second Sont, de a fejlesztő sem tudott erre elfogadható magyarázatot adni) úgy mutatták meg, hogy egy gombnyomásra kapcsolgattak az 1080p-s, HDR nélküli, valamint a 4K-s, HDR-es változat között. A nagyobb felbontás és változatosabb színek együttese tényleg sokat dobott az egészen, míg 1080p-ben több feliratot, plakátot nem lehetett rendesen elolvasni, 4K-ban minden tisztává vált. Még a távoli objektumok is élesebben, jobban látszottak, az Infamousben pedig az effektek részletessége is nőtt, mely igazán a főszereplő által kilőtt neonsugáron, fotó módban látszott. Azt nem tudtuk meg, pontosan hogyan teszi jobbá az élményt a PlayStation 4 Pro azoknak, akiknek nincs 4K-s tévéjük, csak hallhattuk, hogy bizony ők is látni és érzékelni fogják a különbséget. Rákérdeztem, hogy azok a játékok, amik még a 30 fps-sel is küzdöttek (mint a Just Cause 3), javulni fognak-e patch nélkül, de erre csak egy kitérő választ kaptam.
Számomra nagyobb probléma (és ha nem akarok összeesküvés elméletekbe bocsátkozni, mondhatom, hogy nem is értem értem, a fejlesztők miért nem erre fókuszálnak inkább) az alacsony framerate. A Gran Turismo Sport teljesít a legjobban, mivel 4K-ban is 60 fps-sel fut, ráadásul - mint azt Kazunori Yamauchi, a széria atyja és a Polyphony fejese taglalta előadásában - szélesebb színskálát használ, mint bármely, jelenleg kapható tévé, úgyhogy előrébb jár, mint a tévégyártók. A játék tényleg gyönyörűen, simán megy, és a nem előre renderelt demó során látszott, mennyire durván realisztikusak a fények, jobban kirajzolódnak a részletek, viszont mikor én magam játszottam, nem estem hanyatt a minőségtől. Nincs vele probléma, de úgy éreztem, lehetne még jobb is, pláne miután 20 percig beszéltek arról, mennyire úttörő. Ugyanakkor a fotómód jópofa, 4K-s képekre rakhatunk rá játékbeli autókat úgy, ahogy azt mi megálmodjuk, akár álló helyzetben, akár mozgásban.
Furcsamód az egyik legjobb még mindig az idén már három éves The Last of Us volt, aminek Remastered kiadása is megkapta a 4K és HDR támogatást. Nyilván a zsiráfos pályát mutatták meg, ami már PS3-on is gyönyörű volt, itt viszont tényleg lélegzetelállító, és ez a 60 fps-sel párosítva tényleg olyan élményt adott, aminél jobbat már nem is akarhatnék. Az Uncharted 4-et ugyancsak sikerült fokozni, Madagaszkár élénk kék tengere és zöld erdői gyönyörűen mutatnak egymás mellett - viszont a 30 fps-es korlát kicsit visszaveti az egészet.
És akár hiszitek, akár nem, a Call of Duty: Infinite Warfare ősidőkből ránk maradt motorját is sikerült még úgy megcsavargatni, hogy az egyébként is látványosnak szánt (és valóban látványos) játék még inkább életszerű (tudom, fura ezt egy olyan játéknál olvasni, amiben robotok lövöldöznek egymásra), részletgazdag legyen. Egy teljes missziót toltam végig, amiben közelről csodálhattam meg a szépen kidolgozott arcokat, egy áradást, lezuhanó hajókat és felrobbanó dolgokat. Ezzel szemben a FIFA 17 esetében csak arra tudtam figyelni (miközben a segítő 8-1-re megvert), hogy mennyire ráférne egy kis tuning a karakterekre, és milyen fából faragottak még mindig a közönség tagjai. Amit az 1080p elrejtett, azt a 4K bizony keményen megmutatja. Még a fű sem lett zöldebb, bár a gyep színe stadiontól és napszaktól is függ, valószínűleg ha lenne csodálatosan zöld füvű pálya, azt mutogatták volna.
Érdekes és példamutató a Nioh megoldása. Ha már nem sikerült kihozni a maximumot, legalább kapunk két opciót: a Movie mód bekapcsolásával nagyobb felbontás mellett, de 30 fps-sel játszhatunk, míg az Action móddal 60 fps-sel mozog a cím, viszont a 4K-ról le kell mondanunk. A Rise of the Tomb Raiderben szintén van ilyesmi, és az 1080p-60fps kombót a 4K-s tévé nélkül is élvezhetjük, sokaknak talán ez sokkal előnyösebb. A játék így is gyönyörű.
Nagy kérdés egyébként, hogy a PlayStation 4 Pro képességeit hányan fogják tudni élvezni most, a megjelenéskor. Hosszútávon bizonyára sokan, viszont a 4K- és HDR-képes tévék 300 ezer forint körül indulnak, az meg magyar pénztárcával nem tartozik a bárki által megfizethető kategóriába. Nem kétség, ez a jövő (sőt, akár a jövő év), magával ragadott engem is az éles textúrák és az SDR korlátai miatt eddig nem látott színek látványa (bár boldogabb lennék egy 60 fps-es minimummal), de azok, akik az 1080p-nél maradtak egyelőre, valószínűleg nem éreznek akkora ugrást azoknál a játékoknál, amiknél csak a felbontás nőtt.. Illetve egy esetben igen: ha PlayStation VR-t is szereznének hozzá.
Sajnos összehasonlítani nem tudok, mert az öt kipróbálható játék közül négy (Robinson: The Journey, Farpoint, Eagle Flight és Gran Turismo Sport) még nem jelent meg, egyet (Bound) pedig szimplán csak nem próbáltam hagyományos PS4-en, azt viszont elmondhatom, hogy a képminőség sokkal jobb. A recés szélek nem tűntek el maradéktalanul, a messzi távolban lévő dolgokat nehéz kivenni, de az eredeti PS4-hez képest jelentősen javult a helyzet, messzebbre látunk élesen, és így az egész élmény más. Aki még ennél is többet akar, az kénytelen lesz a PC-s VR élményhez fordulni, de érdemes megfontolni, hogy ott az eszköz önmagában többe kerül, mint egy PS4 Pro - PS VR kombó együtt, és akkor még nincs mellette egy 250-300 ezres gamer PC.
És ha már itt tartunk, megjegyezném röviden, hogy az Eagle Flight egy nagyon fura, de meglepően élvezetes cucc, a Gran Turismo Sport szebb, mint a Driveclub VR, de azért messze nem olyan, mint VR nélkül, a Robinson: The Journey egy érdekes kalandjáték, amiből veszettül hiányzik a Move támogatás, a Farpoint pedig - különösen az AIM VR kontrollerrel - az alapja kell hogy legyen minden további VR-os FPS-nek, csak annyi különbséggel, hogy a textúrák nem ocsmányak, és a szörnyek kevésbé néznek ki úgy, mintha a The Neverhood világából származnának.
Mindent összegezve aki most vesz PlayStation 4-et, mindenképp a Pro mellett döntsön, mert ha most még nincs is 4K-t támogató eszköze, később, ha vesz egyet, sokkal jobb minőségben élvezheti a játékokat, és vissza sem akar majd nézni a tompa, 1080p-s időkre. Az árkülönbség aránylag kicsi, a Pro annyiba kerül, mint három éve, megjelenésekor a sima PS4. Egy erős PC nyilván még ennél is többre képes, aki mindenből (értsd: felbontásból és framerate-ből) a maximumot akarja, az nem a PS4 Prótól kapja meg, de ilyen áron ez a legjobb választás. Legalábbis a Microsoft jövő évi válaszáig egészen biztosan.
Ha megérkezik a konzol a szerkesztőségünkbe, és egy 1080p-s TV-n, valamint az alapgépen nyüglődő játékokkal is ki tudjuk próbálni, írunk egy átfogó tesztet.