PC-t fejleszteni nem olcsó mulatság, ezt megtanultuk az elmúlt évtizedekben. Az egyes alkatrészek ára csillagászati magasságokba emelkedik az életciklus elején, de aztán idővel persze csillapodnak a kedélyek és az árszínvonal is elfogadható szintre süllyed. A videokártyák azonban nagyon tartják az árukat, így aki szeretné a legújabb játékokat a legmagasabb minőségben élvezni, annak bizony bele kell nyúlni mélyen a pénztárcájába.
A csillagokba és tovább
Az Nvidiának köszönhetően november végén megérkezett a GameStar szerkesztőségébe a tesztkártya, az új, Turing GPU-ra épülő Asus GeForce RTX 2080 Ti Dual OC. Jelen pillanatban ez az egyik legerősebb kártya a piacon (amíg a Titan RTX megérkezik), ennek megfelelően nagyon durva az ára. Közel 450 ezer forintot kérnek el érte itthon, ami azért elég húzós, ezért az árért mindhárom konzolból (PS4 Pro, Xbox One X, Nintendo Switch) beszerezhetünk egyet és még marad pénzünk arra, hogy vegyünk két-két remekbe szabott játékot az új konzolgyűjteményünkhöz.
Kicsomagolás után tűnik csak fel, hogy milyen masszív is ez a kártya, három helyet fel kell szabadítanunk neki a gépházban, erre érdemes odafigyelni, nem biztos, hogy befér a nagyon régi és túlzsúfolt számítógépházakba. Még a kártya beszerelése előtt érdemes ellenőrizni az áramellátást, mivel zabálja az energiát ez a kis aranyos. Terhelés alatt 280 watt körül van a kártya fogyasztása, így egy átlagos konfigban érdemes egy legalább 650 wattos táppal számolni. Bár a PSU az, amire általában a legkevesebb figyelmet fordítják a felhasználók, azt valószínűleg senki nem akarja, hogy a félmilliós kártyája emiatt köhögjön, úgyhogy ha már emellett döntötök, az olcsó megoldások helyett mindenképpen minőségi tápot válasszatok.
RTX a harcmezőn
Az új kártyán teszteltük a Battlefield V-öt, mely jelen pillanatban az egyik olyan húzónév, ami miatt a játékosok RTX kártyát vesznek. Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy gyönyörű a játék és gond nélkül vitte a 60 képkockát másodpercenként (2560x1080-as felbontásban, ultra részletességgel). A kompetitív játékosoknak jó hír, hogy egy magasabb képfrissítéssel bíró monitoron 2560x1440-es felbontás mellett is stabilan 120 fps fölött marad a játék (az ezt a mérést végző gépben az említett kártya mellett egy i7-8700K és 32GB RAM volt), 1080p-ben pedig nagyon kényelmesen ki tudjuk hajtani a 144Hz-es megjelenítőket is.
Ez el is várható egy ilyen kaliberű kártyától, de az igazi megmérettetés a hibrid ray tracing (sugárkövetés) funkció bekapcsolása lett. Elöljáróban le kell szögeznünk, hogy ez a technológia még nagyon gyerekcipőben jár, így csodákat nem lehet tőle várni, ugyanakkor nem véletlenül keresztelte GTX helyett RTX-re a kártyákat az Nvidia. A Battlefield V első nekifutásra nagyon nehezen birkózott meg ezzel az új megoldással, sokszor a felére esett vissza a sebesség a sugárkövetés bekapcsolása után, így nehezen lehetett komolyan venni. Aztán idővel javult a helyzet, az Nvidia mérnökei és a DICE fejlesztői összedolgoztak kicsit, melynek eredménye látványos javulás lett, de azért senki se gondolja azt, hogy mostantól 4K-ban fognak az RTX-es harckocsik dübörögni a gépén. A 4K-ultra-60 fps kombó egyelőre álom marad, ha bekapcsoljuk az RTX-et. Sokat elárul a feladat összetettségéről, hogy a másik húzónév, a Shadow of the Tomb Raider még a mai napig nem kapta meg azt a frissítést, ami az RTX használatához szükséges. A következő RTX játék a Metro Exodus lesz, elméletileg ennél már az első naptól elérhető lesz a sugárkövetés.
Eddig egy teljes hetet tudtuk tesztelni a kártyát, ez idő alatt nem volt vele gond, pedig az Assassin's Creed Odyssey-t (ami egyébként egy nyíltan AMD párti játék) volt, hogy tíz hosszú órán keresztül nyüstöltük. A kártyán található két méretes ventilátor nagyon jól végzi a dolgát, nincsenek zavaró és hangos felpörgések, hosszú órák után sem irritáló a kártya hangja. A gyárilag húzott kártya terhelés alatt sem igazán melegedett 70 fok fölé, ezen a hőmérsékleten pedig még kifejezetten jól érzik magukat a GPU-k.
Ez a kártya egyértelműen nem a tömegeknek készült, ahhoz túlságosan drága. Jelen pillanatban az RTX megoldásoktól sem dobtunk hátast, a lassabb tempójú játékoknál lehet, hogy megállunk rácsodálkozni a tócsákban visszatükröződő tájra, de egy gyors, kompetitív játéknál ez nem opció, ott inkább a sebesség számít. Sajnos 4K téren is kompromisszumokat kell kötnünk, legalábbis az új játékoknál. A régebbi húzónevek (Witcher 3, Skyrim, Grand Theft Auto V, Star Wars Battlefront II) azonban szépen futnak, bőven hatvan képkocka felett.
A jövő elkezdődött, de mint minden indulás, ez is döcögős. Az RTX technológia ígéretes, de ehhez az kell, hogy a fejlesztők támogassák a játékaikban, különben a híres-hírhedt Nvidia Hairworks sorsára fog jutni, amit szépen lehetett demózni a Witcher 3 megjelenésekor, de aztán a játékosok nagy része inkább kikapcsolta, mivel túlságosan sokat levett a sebességből.