A Guitar Hero franchise lassan annyira termékeny, hogy minden hónapban írunk valamelyik darabjáról. A most kijött ötödik rész azonban nem tucattermék, és bár tényszerű, hogy az Activision aranytojást tojó tyúkja nem fogja egyhamar abbahagyni a termelést, most tesztelt játékunk az előző nagyobb GH-fejezet, a World Tour óta ha nem is hatalmas, de mindenképpen nagyon pozitív változásokon ment keresztül.
A boldog és békés partizásért
Amíg a World Tour a gitáron kívüli hangszereket vezette be a játékba, az együtt való zenélés örömét a Guitar Hero 5 teljesíti be. A játékosnak már nem kell ragaszkodnia az eddigi fix bandafelálláshoz (mikrofon, dob, gitár, basszus), hanem ezen hangszerek bármely kombinációját élvezheti. 4 mikrofonnal akarunk a panelben partizni, azon versengve, hogy ki énekli jobban túl a másikat? Megtehetjük. Vagy épp négy dobszettel akarjuk a szomszédokat idegesíteni? Ezt is lehet! Sőt, ha eddig azon veszekedtünk, hogy ki legyen a basszer és ki a gitáros, nyugodtan elfelejthetjük az ilyesféle kompetíciót, mivel nyugodtan lehet mindkét játékos basszer az adott számban.
A Guitar Hero 5 ráadásul a bulik nagy problémáját is kiküszöbölte: ha Pisti haverunk rájön, hogy ő mégis nagyon akar dobolni, akkor, amennyiben parti módban játszunk, a többiektől függetlenül, őket nem zavarva tud belépni a játékba, kilépni abból, vagy épp a nehézséget állítani magának. A Guitar Hero-széria mostani legnagyobb újítása ez a mód, amely a néha időigényes menüben való választgatást, a tracklist összeállítását „spórolja ki" a játékélményből, ugyanis már a lemez elindításakor a menü mellett/helyett elkezd nekünk egy véletlenszerű számot játszani a program, amibe a sárga gomb megnyomásával instant belekerülhetünk. Természetesen számlistát ebben a módban is összeállíthatunk, a játékban választható 85 dal mindegyike elérhető bármikor, azok unlockolása nélkül is.
Diamonds are a girl's best friends
Ha már unlockolásról esik szó, érdemes megemlíteni az újfajta jutalmazási rendszert, amelyre a karrier mód épül. Karaktergenerálásnál már nem pénzért kell megvennünk a különböző extrém ruházatokat, hanem ingyen felöltöztethetjük babánkat, viszont egyes kinézetek csak bónusz kihívások teljesítésével érhetőek el. Amikor új karriert indítunk, számos dalból választhatunk, amelyeket bármely hangszerrel eljátszhatunk. Minden számhoz 9 csillagot lehet szerezni, 5-öt ér a kiváló játék, 6-ot a hibátlan játék, a plusz 3 csillag pedig a bónusz küldetés teljesítésére vonatkozik. Ez a három csillag tulajdonképpen három lemez, amely a valódi zenei életre reflektál: az arany-, a platina-, valamint a gyémántlemez, mint a lemezeladások mértéke jelenik meg a játékban is, amit a kihívás teljesítésének minőségében mérnek.
A bónusz tartalmat (új ruhát, új kiegészítőt, új csalást) már aranylemeznél megkapjuk, cserébe megadott hangszerrel megadott feladatot kell végrehajtanunk. Gitárnál minél több jó hangot kell lenyomnunk, vagy épp annyit whammyzni, amennyit csak tudunk; dobnál hibátlanul kell ütnünk, éneknél minél hosszabb ideig kell használnunk a star powert, ha többen játszunk, akkor pedig minél tovább kell megtartani egy legalább 4-es szorzót. Ilyen és ehhez hasonló kihívások sora vár, ezek közül néhány könnyű, de a gyémántlemez elérése általában igazi kihívással jár.
Onlány gyűjtögetés
Természetesen online mód is helyett kapott a Guitar Hero 5-ben, ahol egyszerre nyolcan, akár ugyanazzal a hangszerrel tudunk egymás ellen játszani. Egy részről újdonság az, hogy a játékban generált karakterünkön kívül az Xbox-os avatarunkkal is tudunk játszani, más részről pedig az egymás elleni zenélés változott meg gyökeresen. Mind online, mind helyi kompetitív módban többféle lehetőséget kapunk a másik elgyepálására: a megszokott, „ki tud több pontot gyűjteni" módszeren kívül 5 másik menüpontot is kapunk, ezekről bővebben a dobozban.
Megváltozott a star power gyűjtésének rendszere is. A World Tour-ral ellentétben nem kollektíven, hanem mindenki magának gyűjti a pontkétszerezést jelentő star powert, de hogy ne vesszen el a kollektív öntudat, kapunk úgynevezett „band moment"-eket, amelyeket tüzes hangjegyek jeleznek, és ha mindenki helyesen játszotta le azokat, akkor egy teljes bandára kiterjedő pontnövelést kapunk. A Guitar Hero 5-ben vált teljesen világossá, hogy az Activision valóban nagyon komolyan gondolja a „partizást", ugyanis az achievementek, az új feature-ök mind-mind a többjátékos módnak kedveznek.
Ha nem lenne elég a parti mód vagy a band moment, a legékesebb bizonyíték erre a „közönség megnyerése". Ez annyit tesz, hogy ha ketten vagy többen játszunk és valakinek épp rossz napja van (értsd: nagyon rosszul teljesít), akkor a játék lehetőséget ad arra, hogy visszahozzuk társunkat azzal, hogy megnyerjük, pontosabban visszanyerjük a közönséget magunknak. Így végre nincs már az a helyzet, hogy ha túlbecsültük zenésztársunk képességeit, miatta újra és újra el kell indítanunk a játékot, hanem egyszerűen visszahozhatjuk őt az adott számba. Kérdés persze, hogy jó-e ez nekünk, van, akit talán nem kellene visszahozni a játékba...
Végtelen Kurt Cobain
Viccet félretéve: ha már Guitar Hero, akkor kell lennie benne gitárhősöknek is. Egy részről persze ott vagyunk mi (persze azért kell egy bizonyos szerénységi szint ahhoz, hogy valaki hősnek nevezze magát..), de azért újra kapunk valódi hősöket is. A Muse-ból Matt Bellamy, Shirley Manson a Garbage-ből, Kurt Cobain a Nirvanából, Johnny Cash és Santana a... Johnny Cash és Santanából vár minket arra, hogy karrier módban „kiszabadítsuk" őket, hogy aztán bármikor választható karakterek legyenek. Már nem kell ellenük bizonyítani, egyszerűen csak megjelennek a színpadon, velük együtt el kell játszanunk saját dalaikat, majd ezzel meg is szereztük őket. Külön aranyos funkció a játékban az, hogy miután megvannak a karakterek, egy együttesbe akárhányszor beletehetjük őket, azaz ha épp 4 Kurt Cobain-t szeretnék a színpadra, akkor bizony négy Kurt Cobain fog nekünk zenélni. Mókás.
Ötcsillagos
A Guitar Hero 5 jó játék lett. Egyesíti a sorozat eddigi részeinek tudását, kicsit korrigálva azt, ráadásul a Smash Hits és a World Tour számaiból párat át lehet importálni az új játékba is (persze egy kis pénzmagért cserébe). Azonban azoknak, akik szeretnének dobolni is, de nincs meg nekik a World Tour, csalódniuk kell, ugyanis a GH 5 szándékos átkötés az előző rész és a Band Hero között, így csak mikrofonnal, valamint gitárral lehet kapni a boltokban, a dobot pedig az említett másik két játékból kell megszerezniük. Ettől függetlenül nagyon jó lett az 5, talán az eddigi legjobb, de mindenképpen legkevesebb problémaforrással rendelkező Guitar Hero-rész.