Vannak játékok, melyeket azért szeretünk, és emlegetünk fel etalonként még évek múlva is, mert gyakorlatilag forradalmasÃtották saját műfajukat, és vannak olyanok, amelyek semmi újat nem mutattak az elÅ‘deikhez képest, de olyan jól gyúrták össze stÃlusuk bejáratott elemeit, hogy azzal kiemelkedtek az átlagos tömegbÅ‘l és azonnal klasszikussá váltak. A God of War az utóbbi kategóriába tartozik, hiszen nagyÃtóval kell keresnünk benne az újÃtásokat, mégis minden idÅ‘k egyik legjobb akciójátékáról van szó. A tavalyi E3 egyik nagy eseménye volt (legalábbis számomra) a harmadik rész bejelentése, mely az Ãgéretek szerint végre pontot tesz a történet végére, azaz Kratos leszámol a görög istenekkel. Bár a megjelenés még messze van (év végére Ãgérik), az információk már szivárognak. Ideje tehát összefoglalni, hogy a háború egykori istene mégis milyen megpróbáltatásokkal fog szembenézni útja során!
Az istenek alkonya
A második rész végén úgy hagytuk magára hÅ‘sünket, hogy a múltból magával hozott titánok hátán mássza Olümposzt, morcosan kiabálva Zeusz felé, hogy az istenek ideje a végéhez érkezett. A harmadik epizód innen veszi fel a fonalat: a titánok még mindig hegyet másznak, Kratos pedig Gaia hátán lézeng. Persze az istenek nem tétlenkednek sokáig és mitológiai lények áradatát uszÃtják a támadókra (bár ebben - információ hiányában - nem vagyok biztos, az sem kizárt, hogy némely ellenfelek Å‘shonos lények a titánok hátán, és nem örülnek a betolakodónak), ettÅ‘l kezdve pedig beindul a sorozatra jellemzÅ‘ pörgÅ‘s mészárlás. A történetrÅ‘l egyelÅ‘re kb. ennyit (azaz semmit) lehet tudni, a többi majd játék közben kiderül.
Megszokott mészárlás
Szerencsére, ha a játékmenetrÅ‘l van szó, már nem ennyire szűkszavúak a fejlesztÅ‘k. Egyrészt a hivatalos trailerben is ellÅ‘ttek pár dolgot, másrészt az interjúkban is szÃvesen beszélnek arról, hogy milyen irányt szeretnének venni a játékkal. Az alapok maradnak a régiek: továbbra is hatalmas, véres csatákban vehetünk részt egy rendkÃvül morcos fÅ‘hÅ‘ssel, idÅ‘közönként egy-egy komolyabb fÅ‘ellenségbe ütközve, akinek a legyÅ‘zése után újabb különleges képességgel vagy fegyverrel gazdagodunk, csak éppen mindenre rátesznek egy lapáttal: a csaták nagyobbak és véresebbek, a fÅ‘hÅ‘sünk morcosabb (ha ez egyáltalán még lehetséges), a fÅ‘ellenségek mellett pedig eltörpülnek a korábbi pitiáner alakok, hiszen holmi Perszeusz vagy Tézeusz helyett ezúttal isteneket fogunk lefejezni.
Nagyobb, nagyobb, még nagyobb
A körÃtés azonban sokat változik, és a játékmenetre kiható újÃtások közül Stig Asmussen, a vezetÅ‘ dizájner négy nagyot emel ki. ElÅ‘ször is még az elÅ‘döknél is grandiózusabb élményben lesz részünk, köszönhetÅ‘en az új hardvernek. Ez legszembetűnÅ‘bben a titánok játékmenetre gyakorolt hatásában nyilvánul meg, hiszen számos harc hÅ‘sünk szövetségeseinek hátán zajlik, akik pedig éppen egy hegyen másznak felfelé, azaz a pályák mozognak, és a talaj egyik pillanatról a másikra kieshet a lábunk alól.
Ezen kÃvül az egyszerre pengénk alá ugró lények száma is a sokszorosára nÅ‘tt, ami szükségessé tette a második újÃtás bevezetését: Kratos sokkal változatosabb és hatékonyabb módon számolhat le az összegyűlt tömegekkel, mint korábban, és a megragadott ellenfeleket már a többiek elleni fegyverként is használhatjuk (ha emlékeim nem csalnak, a korábbi részekben egyetlen ilyen támadás volt, amikor egy felkapott csontvázat a pengénk végén megpörgetve behajÃtottunk a társai közé), például faltörÅ‘ kosként a hónunk alá csapva valakit/valamit és becsörtetve vele a horda közepébe, leütve azokat a szerencsétleneket, akik az utunkba kerülnek.
Változatos módszerek
A harmadik újÃtás szintén az ellenfelekkel kapcsolatos: az erre alkalmas lények (például hárpiák, vagy, ahogy a trailerben is láthattuk: küklopszok) hátára pattanva meglovagolhatjuk azokat. Egy megvadult küklopsz kiválóan alkalmas az útjába kerülÅ‘ kisebb ellenfelek elintézésére, mÃg a hárpiákat közlekedésre használhatjuk, vagy ha helyzet megkÃvánja, bombaként zuhanhatunk velük egy tömeg közepébe.
Végül, a negyedik újdonság, hogy a játékosok kéréseit meghallgatva, végre a másodlagos fegyverek is hasznosak lesznek, és nem csak azért fogjuk Å‘ket elÅ‘kapni, mert már unjuk Athéna pengéit (tegye fel a kezét az, aki a második rész barbár pörölyét egy csatánál tovább használta!). Ezek közül egyelÅ‘re csak a cestust mutatták be (a trailerben: a hatalmas, oroszlánfejekkel dÃszÃtett „bokszkesztyűkrÅ‘l" van szó), amellyel elsÅ‘sorban területre ható, földrengetÅ‘ csapásokat oszthatunk.
EgyelÅ‘re tehát ennyit tudunk az epikus akciójáték-sorozat záró epizódjáról, ha kiderül valami újabb érdekesség, számÃthattok egy újabb elÅ‘zetesre! Addig is érdemes dobálgatni a százasokat a malacperselybe, év végéig talán összegyűlik a PS3-ra való!
 God of War III Játékmenet Trailer