Gamerként és játékkészítőként Jane McGonigal igazán jól tudja, mekkora motivációs ereje lehet egy-egy játéknak (ami olykor rosszul is elsülhet). De idővel arra is rájött, hogy ezt egy jó dizájner olykor nem csak arra veheti rá a játékosait, hogy például jobban megtanuljanak célozni, hanem segíthet nekik életük jobbá tételében is.
Az amerikai író és játékkészítő ezt saját magán tapasztalta meg először, miután 2009-ben egy munkahelyi baleset során agyrázkódást szenvedett. McGonigal hetekig javulni nem akaró tünetei, többek között a visszatérő fejfájás és koncentrációs zavarok már az öngyilkosságot is eszébe juttatták, így végső elkeseredésében játékos formában kért segítséget barátaitól és családjától. A Jane The Concussion Slayer (Jane, az agyrázkódás réme, Buffy után szabadon) lényege az volt, hogy játékos formába öntsék a tüneteket rontó tényezők kerülését, vagy a gyógyulást segítő tevékenységeket, ahogy természetesen minden küldetésért jutalom is járt.
Bár ez a módszer sokak szerint gyakorlatilag a Gamification definíciója, McGonigal szerint nem lehet így akármire rávenni a játékosokat: "Nem gondolom, hogy bárkinek azért kéne játékokat csinálnia, hogy rávegyen másokat olyan dolgokra, amiket nem szeretnének. Ha a kitűzött cél nem valami olyan, aminek az elérésére vágysz, nem fog működni a dolog" - mondta a dizájner. A Concussion Slayer viszont nagyon is bevált, saját gyógyulása után pedig mások segítésére is átalakította a játékot, ami Superbetter néven ingyenesen letölthető a mai napig.
Bár a játék eredeti változata is sok más betegnek segített a gyógyulásban, azóta rengeteg új funkcióval bővült az alkalmazás. Így a Superbetter segítségével akár egy komoly sportteljesítmény eléréséhez is közelebb kerülhetünk, fejleszthetjük valamilyen meglévő, vagy akár egészen új képességünket, de akár olyan krízisek átvészelésében is segíthet a játék, mint egy válás, vagy egy munkahely elvesztése, vagy akár társas életünk kihívásait is segíthet legyűrni. Az alkalmazásban ilyen és ehhez hasonló előre meghatározott programok mellett saját tervek és küldetések létrehozását is támogatja és ami nagyon fontos, minden nap emlékeztet rá, hogy tegyünk valami önmagunk javítása érdekében.
A folyamatos unszolás helyett viszont játékos elemeket dobott be McGonigal és csapata: különböző küldetéseink teljesítéséhez akár Power-upokat is használhatunk, különböző ellenségeket is le kell győznünk, ahogy statisztikáink növekedésén azt is lemérhetjük, hogyan haladunk idővel. Mivel McGonigal elég komoly pénzügyi támogatást is kapott a játék fejlesztésére, tudományos vizsgálatokkal is mérték a SuperBetter hatékonyságát és a tesztek is kimutatták, hogy a program nagyon is segít azoknak, akik használják. "Azt akarom, hogy a játékok a jót segítsék elő a világban" - mondta McGonigal a saját gyógyulásáról is szóló TED-előadásában, ami a játékot letöltő több mint négyszázezer ember szerint valószínűleg nagyon is valós célkitűzés.
Ti próbáltatok már valamilyen valós célkitűzést játékosítva elérni?