Könnyű túlbonyolítani, de ha jól belegondol az ember, akkor láthatja, hogy az élet nem más, mint egy nagyon összetett stratégiai játék. Kitűzöl egy célt, meghatározod, hogy mi lesz a te nyerő stratégiád, aztán már csak annyi maradt hátra, hogy helyesen menedzseld a rendelkezésedre álló erőforrásokat. Nem feltétlen az anyagiakra kell gondolni: lehet ez az idő, a türelem, az energia vagy a jó beszólások. A közös bennük, hogy ezek mindegyike véges.
Viszont az igazi siker az idő legjobb kihasználásán múlik, lévén ez a legértékesebb erőforrásunk. Ugyanis ha egyszer elhasználtuk, többé sosem kapjuk vissza. Itt nincs "Insert Coin".
Gyermekkor
Az elején minden pofon egyszerű: véletlenszerűen dől el, hogy milyen karaktered lesz és milyen körülmények között fogsz kezdeni.
Igazságtalannak hangzik? Az is. Ha ez még esetleg nem lenne elég, az élet első 15-16 éve egy jókora tutorial, ahol állandóan csak azt csinálhatod, amit mások mondanak vagy megengednek. Ez így elsőre tuti kegyetlenül hangzik, de talán később majd jobban látszik, hogy pontosan az igazságtalanságán keresztül lesz fair.
A felnőtté válás útján
Ahogy megszabadulsz a gyermekkor kötöttségeitől és frusztráló korlátaitól, egyre inkább előtörnek belőled a saját ambíciók, az álmodozás arról, hogy mégis mit kezdj ezzel a számodra újszerű függetlenséggel.
Sajnos egyelőre mindhiába. Életed ezen szakaszán még nem rendelkezel elég tapasztalattal és tudással ahhoz, hogy igazán kiélvezhesd a játék izgalmasabb részeit. Viszont az is igaz, hogy most vagy a legenergikusabb. A lehető legtöbb időt kell azzal töltened, hogy a készségeidet fejleszd és új dolgokat tanulj, és lootolj. Ha nem vigyázol, könnyen elpazarlod a rendelkezésedre rengeteg időt és energiát:
A legtöbb esetben az ember persze inkább választja a szórakozást még akkor is, ha az esetleg hosszú távon nem javítja annyira a karaktere tulajdonságait. Tudjuk, értjük, de kellenek a rövid távú élmények is a játékban, különben már az első harmadnál annyira repetitív lesz, hogy megunjuk az egészet.
Tedd vagy ne tedd, de ne próbáld
A karaktered hajlandóságát a hasznos tevékenységekre néhány olyan alapvető tulajdonság határozza meg, amely szabad szemmel nem látszik, de valahogy így festene:
Viszont észrevenni azt, hogy valamelyik állapot nagyon rosszul áll még mindenféle kijelzők nélkül is nagyon egyszerű. Biztos előfordult már veled, hogy marhára tanulnod kellett volna valamit, de ehelyett azon kaptad magad, hogy a két napos mosogatnivaló lett hirtelen a világ legérdekesebb dolga.
Mivel szinte minden cselekvés fel fog emészteni valamennyit az akaraterődből nagyon fontos, hogy ezen tulajdonságok mindegyikét folyamatosan szinten tartsd valamilyen erre alkalmas dologgal, legyen az egy jó ebéd vagy egy kiadós alvás (ami közben persze nem csinálhatsz semmit), társasélet, kikapcsolódás, testi kapcsolat - minden, ami a kényelmedet szolgálja, és erősít a célod elérésében.
A legnagyobb akaraterő sokszor a hosszú távon legjövedelmezőbb (és persze pillanatnyilag legunalmasabb) dolgokhoz fog kelleni, de érdemes foglalkozni a témával! Ha ügyesen választasz, akkor az új skill ismeretének köszönhetően néhány további skill is elérhetővé válik, az egész pontosan olyan, mint egy képességfa:
Persze kevésbé bölcsen is lehet dönteni:
Párosan szép
A párválasztás valószínűleg az egész játék egyik legbonyolultabb alrendszere. Nagyon sok faktor játszik szerepet a játékos sikerében és mint minden bonyolult, időigényes játék esetében, itt is könnyen elveszi az ember a motivációját a sikertelenség.
A legfontosabb tényező persze az lesz, hogy hogyan játszol akkor, amikor elkezdesz párt keresni magadnak. Egy magára valamit is adó játékos, akinek a skilljei az egekben vannak máris előnnyel indul a játékot kapkodva játszó, kedvetlen játékosokkal szemben. Tehát a játék többi részéhez hasonlóan, a megfelelő dolgokba fektetett idő itt is kritikus szerepet fog játszani. És igen, annyit tennénk csak hozzá ehhez: a játékos kedv nagyon fontos. Csak akkor lesz sikerünk, ha bízunk karakterünkben, ha azt sugározzuk magunkról, hogy érdemes velünk coopban játszani, nem adjuk fel az első akadálynál magunkat sajnáltatva. Tehát aki azt várja, hogy majd a Player 2 menti meg, az várhat örökre. Persze a magányos farkasoknak is lehet jövője...
Ahogy telnek az évek, megváltoznak a lehetőségeid. Sokkal kevesebb energia áll rendelkezésedre és bár több a szabadidőd, emiatt nehezebben tanulsz új skilleket. Ugyanakkor az idősebb játékosok előtt megnyílnak újabb lehetőségek is, például a “regényírás” vagy a “ház vásárlás”.
De ne felejtsd el: egy játékos átlagosan körülbelül 29000 napig, azaz 80 évig él. Nem lehet sehogy kikerülni, egyelőre nincsen rá csalás. Mindegy, hogy naplopó voltál, vagy nyitott szemmel álmodó örökmozgó. Lehettél a szőke herceg fehér lovon, vagy a radikális antihős. Az életed folyamán tett döntéseid kőbe vannak vésve, következményeiket mindvégig viselni fogod. Éppen ezért fontos, hogy jól válaszd meg a stratégiád és a lehető legjobban oszd be az időd. Ugyanis ha egyszer elhasználtad, többé sosem kapod vissza.
Most pedig irány játszani.
A cikk Oliver Emberton programozó "Life is a game" című írása alapján készült, eredeti változata a saját weboldalán olvasható eredeti nyelven, amelyet néhol megváltoztattunk, saját gondolatokkal bővítettünk. Reméljük, hogy a szerző nem veszi ezt zokon, hiszen csak modderek vagyunk, segítő szándékkal. És ez amúgy is csak egy játék...