Nem sok van már hátra ebből az évből, de nálunk még mindig vannak olyanok a sorban, akik nem írták meg az idei év memoárját a saját aspektusukból. Paca mai olvasmánya hosszú, de tartalmas, illetve segít abban, hogy a Disorder által készített nyúlfarknyi szösszenettel megmaradjon a statisztikai átlaghossz.
Jó megint itt lenni. Idén épp öt éve, hogy megírtam első cikkemet a GameStarnak a Runes of Magic bétájáról még a kettővel ezelőtti GSO-ra (a fekete-sárga, veteránok biztos emlékeznek, never forget), és egyáltalán nem olyan, mintha tegnap lett volna. 2013-ban rengeteg változás állt be a GSO és a magam életében is, HP-val és Daevvel napról napra azon igyekszünk, hogy a drága jó hírezőket és gyakornokokat, és gyakornok hírezőket (meg magunkat) mozgósítva ti a lehető leggyorsabban értesüljetek a játékvilág eseményeiről (mindannyiunknál van egy piros telefon, amin Gabe Newell hív majd, ha kész bejelenteni a Half-Life 3-at, meg egy másik, amin a Rockstartól csörögnek ránk, ha eljön a GTA V PC-s verziójának ideje. Mondjuk ez utóbbi számát sajnos más is tudja, de a sztorit ismeritek. Red Dead Redemption. Szívtelen, szívtelen gazemberek.)
Innen is köszi minden kollégának, aki erején felül teljesít a legnehezebb időkben is. Több mint egy éve Pesten lakom drága és megértő barátnőmmel, ami közelebb hozott a szerkihez, így viszonylag gyakran be tudok járni megsimogatni a printesek buksiját, de leadás környékén harapásnyomokkal távozom, úgyhogy inkább otthonról végzem a munka nagy részét.
Érdekes volt visszanézni a tavalyi évértékelőt, mert az ember ilyenkor csak megnézi, hogy bejöttek-e a jóslatai, mi volt jobb és mi volt rosszabb. Jobb lett például az Így jártam anyátokkal és a Két pasi meg egy kicsi, a Dexter utolsó epizódja után könnyesen röhögtem, vagy inkább fogalmazzunk úgy, hogy kínomban vihogtam. Nekem nem jött át, van ilyen. A Breaking Badet viszont végignéztem, és ó ember, nyomot hagyott indeed. A The Walking Deaddel kapcsolatban részről részre hullámoznak az érzéseim, viszont most rákaptam az Adventure Time!-ra, mert egyik nap mazurral tartottunk a szerkibe autóval, és elkezdte mellettem kiválóan hamis hangon (ahogy kell) énekelni a főcímdalát, majd mikor rájött, hogy én ezt annyira nem ismerem, nem állított bárdot a fejembe (lehet azért, mert én vezettem), csak mondta, hogy sürgősen pótoljam a lemaradást. Mostmár értem, miért van tele kapcsolódó gifekkel és képekkel a Tumblr. Vagyis nagyjából értem...
A másvilágos kitérő után azthiszem ideje válaszolni a kérdéskre, hogy RG se érezze úgy, hogy hiába dolgozott.
Mi volt a legnagyobb 2013-as csalódásod?
Majd lebokszolom RG-vel, hogy miért tette előre ezt a kérdést, nem illik szomorú dologgal kezdeni. Idén a Saints Row IV-ben csalódtam a legnagyobbat. Ne értsetek félre: a játékot az ismét zseniális sztori végéig többé-kevésbé élveztem, de nálam nem tudta elérni a Saints Row: The Third szintjét. Abban mindent 100%-osan megcsináltam, a szuperképességek viszont mindent túl egyszerűvé tettek, a járművek gyűjtögetését az előző részben élveztem, de itt nem volt értelme, és a mellékküldetések teljesítése nem vonzott már. Persze a múltba kacsingatás, a poénok (amiből most érezhetően kevesebb volt, a The Thirdben tökéletes volt az egyensúly a komolyság és az abszurd humor között, itt viszont ezt szerintem nem sikerült eltalálni), és szerintem még a dubstep fegyver is jó ötlet volt, de a játék összességében nem jött be annyira, mint amennyire vártam. Lehet, hogy előveszem még, de inkább várom a következő részt. Csalódtam a Battlefield 4-ben is, de igazából azért, mert én vártam túl sokat az egyjátékos kampánytól. A multiplayer meg nem kötött le annyira, hogy visszanézzek rá. Picit csalódtam, amikor az egyik mémpályázaton összekevertek Hunterrel, de ez a legjobb helyeken is megesik. Talán.
Mi volt a legjobb 2013-as élményed?
Több is volt, nem tudom rangsorolni őket, inkább időrendben említem meg. Az év elején valóra vált egyik nagy álmom, kiutazhattam Londonba a 2K Games sajtóeseményére, ahol jóval a megjelenése előtt kipróbáltam a The Bureau: XCOM Declassifiedot. A szálloda London belvárosában volt, a Trafalgar Square-től nagyjából 2 percre, ami meg közel van a Temzéhez, ami meg közel van mindenhez. Volt egy fél napom körbejárni, vettem eredeti Dr Peppert, kajáltam egy jót a vonatállomáson lévő gyorsétteremben (ugyanolyan íze volt, mint az itthoninak, úgyhogy ha arra jártok, egyetek valami helyi kaját), és bementem az M&M's Worldbe is, ami azért egészen elképesztő. Elfárasztott a minden, este már nem tudtam a dél-afrikai újságírókkal italozni, reggel meg egy cseh újságíróval kezdtük az interjúzást és a játék kipróbálását, úgyhogy nem is lett volna olyan nyerő másnaposan kérdezgetni a vezető fejlesztőt.
Aztán ott volt a rengeteg GameNight (minden hónapban egy, az már sokkal több, mint amikor nem volt GameNight), ahol egyre többen gyűlünk össze, jófej arcokat ismertem meg és kicsit daevvel is jobban összekovácsolódtunk, szóval ez nekünk kétszemélyes csapatépítő tréning is. Illetve ilyenkor büntetlenül lógunk a munkából. Mármint este 10 után, addig, ha HP sem marad otthon, a GSO-t kell felügyelni, hátha jön valami fontos bejelentés.
Szintén zseniális volt az E3-as közvetítés, amit daev is említett összefoglalójában. Tényleg utánozhatatlan élmény egész éjszaka fennmaradni és utolsó erőnkből is cikkeket gyártani, ezúton is köszönjük azoknak, akik követték a közvetítést. Egyszerre sikítottunk fel a Star Wars: Battlefront bejelentésekor, úgyhogy jó, hogy nem nyomtunk élő streamet. Még a végén megkérdőjeleződne férfiasságunk.
Ha már élő streamek, én nagyon élveztem a GTA Online streamet, még a nehézségek ellenére is. Azóta is játszottam olyan olvasókkal, akik azt követően jelöltek be Xbox Live-on, és minőségi időtöltés volt az unalomig farmolni a Violent Ductot, vagy a Cargobobbal ökörködni. Lassan egyébként megtelik a barátlistám, úgyhogy ha valakinek nem igazolok vissza, az nem bunkóságból van, csak szeretnék helyet hagyni azoknak, akiket valóban ismerek.
Na meg a GameStar tábor, ami idén megint a 2011-es színvonalat hozta, hatalmas volt számunkra és a táborozók többsége is azt mondta, hogy jövőre mindenképp visszatér, legyen így. Azért hadd jegyezzem meg, hogy négy óra alvás után autóval megtenni a Velence-Budapest-Hatvan-Salgótarján távot (utóbbi két település között teljesen egyedül) nem volt egy életbiztosítás, de épségben hazaértem, amire azért kicsit büszke vagyok. Jövőre is legyen minden ilyen jó, gyertek GameNightra és GameStar táborba, meg persze a PlayIT-re.
Mi volt a legrosszabb (legkellemetlenebb) GSO-s élményed?
Olyan kiugróan rossz nem volt, de tudnék tíz jobb dolgot mondani a trollok moderálgatásánál. Ilyenkor inkább jelentsétek például Facebookon üzenetben, azt a legtöbb intézkedni képes személy látja, és mi a lehető leghamarabb közbelépünk. Ne kezdjetek el nekik válaszolgatni, még ha igazatok is van, ezt ők nem fogják belátni. A saját vérnyomásotok se szökik az egekbe.
Mi volt a legjobb GSO-s élményed?
Mindig örülök, ha a cikkekre érkeznek visszajelzések. Nem csak a tartalmukra, hanem magukra a cikkekre. A pozitív és az igényesen megfogalmazott negatív vélemények egyaránt segítenek, mindkettő ösztönzőleg hat, csak más okból. Legjobb GSO-s élménynek viszont megint az élő streameket és az E3, gamescom stb. közvetítéseket mondanám, előbbi esetében közelebb érezzük magunkat hozzátok, olvasókhoz, utóbbiakat meg főleg akkor élvezet csinálni, amikor egy szobában többen vagyunk. Én alapból a pörgés függője vagyok, de ilyenkor általában még poénkodunk, vizipipázunk is.
Melyik szerinted az év legrosszabb játéka?
Hehe, most mondjam a Ride to Hell: Retributiont? Már júliusban megelőlegeztem ezt a címet neki, azóta nem jött igénytelenebb alkotás. Pedig én még vártam is, a téma tetszik, ilyenkor hajlandó vagyok néhány hiányosság mellett eltekinteni, de ennek minden példányát el kellene ásni a sivatagban. Nem nagy titok, hogy a tesztelendő játékokat többnyrie megkapjuk a forgalmazótól, de a Deep Silver nemhogy Magyarországra, de a világ egyetlen pontjára sem küldött letöltőkódot az újságíróknak, ami ugyan nálam nem szólt bele az érdeklődésbe, de ha a kiadó így áll hozzá, akkor mi mit várjunk tőle. A 2.1 ponttal sikerült alulmúlnia a tavaly általam legrosszabbnak ítélt Family Guy: Back to the Multiverse-t, jövőre talán a Rambo: The Video Game lesz a nyertes. Talán nem.
Melyik az év legjobb játéka?
Érdekes a szituáció, mert a GTA V-ről is én írtam az online tesztet (HP-val közösen, a printet pedig Duncan), szóval én alkottam véleményt az év legmagasabb és legalacsonyabb pontszámot kapott játékáról is (azt hiszem). Még mindig kiváló munkának tartom, de sztoriban nálam a The Last of Us és a BioShock Infinite is leverte. Akárhogy is igyekeztem a hiányosságokat pótolni, a Tomb Raider, az Assassin's Creed IV: Black Flag, a Gears of War: Judgment, a Broken Sword 5 és a Splinter Cell: Blacklist nagy része is kimaradt, pedig mindegyiket nagyon szeretném már végigjátszani. És még azt sem mondhatom, hogy jövőre lesz időm, mert januárban, februárban, és főleg márciusban is jönnek játékok, amikért már most kapkodom. South Park: The Stick of Truth, Fable Anniversary, PvZ: Garden Warfare, Thief, Titanfall, meg a next-gen játékok... addigra remélem, hogy egy PS4-et vagy egy Xbox One-t be tudok újítani. Ironikus, hogy az embernek pont játékújságíróként nincs elég ideje játszani, de az egyetem és a GS után fennmaradó hét órámat (nem összefüggő) inkább alvásra, evésre, a barátnőmmel és barátokkal eltöltött minőségi időtöltésre fordítom.
Mit vársz 2014-től?
2013-tól sok jó játékot vártam (és egyébként amiket ott említettem, bár különböző mértékben, de mind tetszett), 2014-től viszont egy kicsit többet szeretnék. Vannak nagyon jó ötleteink az új évre, felrázzuk egy kicsit az amúgy sem unalmas GameStar tábort, ismét minden hónapban lesz GameNight, ami a határán van annak, hogy kinője jelenlegi helyszínét, mindig lesz valami meglepetés, ami miatt nem tudtok majd nemet mondani rá, ha a feltételek adottak lennének, akár még a GS tábort felvezető GameNight roadshow ötletét is felvetném, de ha ezt nem is, egy szegedi közönségtalálkozót azért csak besúvasztunk valahogy, ha elegen jelentkeznek - ami akár két ember is lehet, mert tervben van RG kolléga természetes lakókörnyezetének meglátogatása, és mivel viszonylag ritkán járunk Szegedre, ha végre erőt veszünk magunkon és levergődünk, miért ne találkoznánk a helyi GameStar olvasókkal? Mit szólnátok hozzá? Fontolgassuk még?
Szóval szeretném, ha jövőre is mindannyian velünk tartanátok itt, a GSO-n, a GameNighton, a GameStar táborban, a PlayIT-en, a különböző online játékokban, ha jövőre mi mosolyoghatnánk rátok a GameStar magazinból és ti visszamosolyognátok ránk. Boldog és jó játékokkal teli 2014-et mindenkinek!