Hirdetés

Te mennyire vagy rákattanva a hírességekre? Itt egy kutatás a magyar rajongók szokásairól, érdekes összképet mutat

|

Egy hazai kutatás vizsgálta a celebek, ismert személyek iránti rajongást, amit sokan túlzásba is visznek.

Hirdetés

Tavaly nagyszabású kutatás keretében került sor a hírességek iránti rajongás vizsgálatára. A 2000 főt is meghaladó, magyar felnőttek körében végzett reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a felnőtt lakosság 4,5%-a olyan magas szintű rajongói bevonódásról számolt be, amely a lelki egészség alacsonyabb színvonalával hozható összefüggésbe.

Ez az arány a 18-34 év közötti fiatal felnőttek körében sokkal magasabb (8,5%). A kutatás eredményei alapján a felnőttek egy kisebb csoportja érintett lehet a túlzott mértékű rajongás jelenségében, amely a pszichés egészségre is ártalmas lehet.

A médiából vagy az online világból ismert színészek, celebek, zenészek vagy sportolók iránti rajongás pszichológiai hátterét már évtizedek óta kutatják. A szakemberek több kontinensen is végeztek átfogó vizsgálatokat, többek között Amerikában, Ázsiában és európai országokban is. Jelentős kulturális és helyi különbségek mutatkoztak abban, hogy a megkérdezettek éppen kikért rajongtak. Emellett a rajongás mértékében is különböztek a személyek: míg a legtöbben egészséges lelkesedéssel jellemezhetők, addig egyes rajongókkal előfordulhat, hogy túlságosan erősen bevonódnak kedvenc hírességük életébe.

Hirdetés

Ez megnyilvánulhat abban, hogy mélyen azonosulnak az érzéseivel (pl. ha kudarc éri a celebet, a rajongó úgy érzi, mintha ez vele történt volna), a lelki társuknak tekintik, vagy esetenként átveszik az imádott híresség szokásait (pl. öltözködését, viselkedését).

A kutatások egybehangzóan azt mutatják, hogy a túlzott mértékű azonosulás egy kedvenc hírességgel alacsonyabb szintű pszichés egészséggel társul.

Ezek a rajongók több depresszív, szorongásos tünetről számolnak be, hajlamosabbak a függőségekre, és a társas kapcsolatok terén is hátrányosabb helyzetben vannak az egészséges rajongással jellemezhető személyeknél.

2023-ban széleskörű felmérés zajlott a rajongói viselkedések megismerésére a magyar felnőtt populációban. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság támogatásával készített reprezentatív kutatásban 18 és 64 év közötti felnőttek vettek részt, akik az online tér használatával kapcsolatos kérdésekre válaszoltak. Lelki egészségük önbevalláson alapuló felmérésére is sor került. Kutatócsoportunk összesen 2028 fő válaszait elemezte, akik közül 769 fő vallotta, hogy van kedvenc híressége. Köztük a férfiak aránya 51%, a nőké 49%, az átlagéletkoruk 36,4 év volt. Más kutatásokhoz hasonlóan a megkérdezettek főként zenészekért (43,7%), színészekért (23%) és sportolókért (20,2%) rajongtak.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Kutatásunk fő megállapítása, hogy a felnőtt lakosságban 4,5%-ra tehető azok aránya, akik olyan magas szintű rajongói bevonódást mutatnak, amely összefüggésbe hozható a pszichés egészség alacsonyabb szintjével. Ez az arány a 18-34 év közötti fiatal felnőttek körében magasabb (8,5%). A rajongókra vetítve (tehát azon 769 fő körében, akik azt vallották, hogy van kedvenc hírességük) ez az arány 15%. Nemi különbségek férfiak és nők között nem voltak.

Továbbá a korábbi kutatásokkal egybehangzóan azt találtuk, hogy a különösen magas szintű rajongással jellemezhető személyek több depresszív, szorongásos és internetfüggőségre utaló tünetről számoltak be, valamint több stresszt tapasztalnak az egészséges szintű rajongást mutató társaiknál.

Ezek az eredmények rámutatnak arra, hogy a túlzott mértékű rajongás együtt jár a pszichés problémák magasabb kockázatával.

Arra azonban nem tudunk következtetést levonni adatainkból, hogy a lelki egészség alacsonyabb színvonaláért legalább részben a kedvenc hírességgel való túlzott azonosulás tehető-e felelőssé, vagy inkább a pszichés problémák hajlamosítják a személyt arra, hogy túlságosan erős köteléket alakítson ki egy hírességgel.

Kutatásunk újdonságértéke abban rejlik, hogy nemcsak Magyarországon, hanem nemzetközi téren is elsőként tudtuk becslést hozni a túlzott mértékű rajongás előfordulási gyakoriságára olyan módon, hogy eredményeink levetíthetőek a teljes felnőtt populációra.

A nemzetközi szakirodalom csaknem két évtizede foglalkozik már a túlzott mértékű rajongás jelenségével, azonban mindeddig nem állt rendelkezésünkre adat arról, mennyi embert érinthet az általános populációban. Eredményeink a Journal of Behavioral Addictions című szakfolyóiratban jelentek meg.

A túlzott mértékű rajongás a nemzetközi téren már évtizedek óta ismert és kutatott jelenség, azonban a hazai szakmai körökben, így a pszichológusi gyakorlatban is kevésbé ismert. Az eredményeink felhívják a figyelmet arra, hogy érdemes odafigyelni a túlzott mértékű rajongás jeleire (pl. a rajongó a kedvelt híresség szokásait kezdi utánozni), hiszen ez esetenként háttérben húzódó pszichés nehézségekre is utalhat, ahol már szakember segítsége is indokolt lehet.

A cikket Zsila Ágnes pszichológus, az ELTE Pszichológiai Intézetének munkatársa írta, aki médiapszichológiai kutatásokat végez.

A cikk alapjául szolgáló forrás:

Zsila, Á., McCutcheon, L. E., Horváth, R., Urbán, R., Paksi, B., Darnai, G., Janszky, J., Demetrovics, Z. (2024). Prevalence of celebrity worship: Development and application of the short version of the Celebrity Attitude Scale (CAS-7) on a large-scale representative sample. Journal of Behavioral Addictions

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)