Világszerte számos pszichológus kutató dolgozik azért, hogy sikerüljön eloszlatni a videojátékokkal kapcsolatos tévhiteket, megcáfolni azokat az alaptalan, ám a mainstream médiában gyakran elhangzó állításokat, amelyek szerint a játékok okolhatók az erőszakos viselkedésért, vagy komoly hatással lehetnek a mentális egészségre akár negatív, akár pozitív irányban.
Az Oxfordi Egyetem kutatói most közel 40 000 fő részvételével alapos kutatást végeztek, és sikerült megcáfolniuk magukat. 2020-ban ugyanez a csapat 4000 főt vizsgált, és az akkori kutatásuk azt állapította meg, hogy azok, akik hosszabb ideig játszanak, boldogabbak, mint azok, akik nem, azonban nem voltak elég alaposak.
Ezúttal nem csak hogy sokkal nagyobb mintából dolgozhattak, de sokkal több, a játékok által mért adat volt számukra elérhető az Electronic Arts és más kiadók segítségének köszönhetően. Egyebek mellett az Apex Legends, az EVE Online, a Forza Horizon 4 és az Outriders a kutatásban résztvevő játékosait figyelték meg hat héten át, akiknek aztán kérdésekre kellett válaszolniuk.
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!
A konklúzió szerint nincs bizonyíték arra, hogy a játékok jelentős mértékben növelnék a boldogságot és elégedettséget. Andy Przybylski professzor hozzátette, a játékipar méretéhez képest még így is kevés résztvevővel tudtak dolgozni, 30 kiadót kerestek meg, de csak 7 tudott segíteni nekik, és ők is több mint 1,5 év után adták át az adatokat.
"Nem a játék mennyisége, hanem a minősége számított... ha [a résztvevők] úgy érezték, játszaniuk kell, rosszabbul voltak. Ha azért játszottak, mert szerették, az adatok alapján ez nem befolyásolta mentális egészségüket."
Egyúttal az sem bizonyított, hogy a játékidő korlátozása pozitív hatással van a mentális egészségre, így Przybylski indokolatlannak tartja például azokat a kínai törvényeket, amik meghatározzák, hogy a gyermekek csak napi 1 órát játszhatnak hétvégéken. Az viszont nem zárható ki, hogy ha valaki lényegesen, akár napi 10 órával többet játszik, mint általában, az már járhat valamilyen hatással.