Gyakran foglalkozunk itt az oldalon a videojátékok és a mentális egészség kapcsolatával, mivel egy nagyon komoly témáról van szó, amelynek a bemutatásában sajnos a közmédia szinte minden egyes alkalommal kudarcot vall. Egészen idáig az egészségügy sem vette annyira komolyan az ezzel kapcsolatos problémákat, mint kellett volna, viszont szerencsére ez hamarosan megváltozik.
Az Egészségügyi Világszervezet már évtizedek óta tartja fenn az IDC-t (International Classification of Diseases, vagyis Betegségek nemzetközi osztályzása), melyben az összes hivatalosan elismert egészségügyi probléma és annak pontos leírása megtalálható. Az osztályzás következő, tizenegyedik változata jövőre fog elkészülni, az előzetes vázlatból pedig kiderül, hogy ez a kiadás már tartalmazni fogja a videojáték-függőséget, mint mentális betegséget. A szervezet mentális egészségügyi részlegének vezetője, Vladimir Poznyak szerint nagyon fontos, hogy komolyan kezeljük a problémát:
"Az egészségügyi szakembereknek fel kell ismernie, hogy egy videojátékos betegségnek komoly következményei lehetnek. A legtöbb játékos természetesen nem beteg, ahogy a legtöbb alkoholt fogyasztó ember sem lesz azonnal alkoholista. Viszont bizonyos körülmények között a túlzásnak negatív hatásai lehetnek."
Értelemszerűen nem lesz minden gamer azonnal függőnek nyilvánítva, viszont érdemes egy-két szót ejteni arról is, hogy pontosan mikor számít valaki ténylegesen betegnek. Az APA, vagyis az Amerikai Pszichológiai Egyesület többek között a szorongást, az elvonási tüneteket, valamint az antiszociális viselkedést is megjelölte, mint lehetséges szimptómákat, de a kutatások azt mutatják, hogy még továbbra sem teljes a kép: tavaly az Oxfordi Egyetem széleskörű kutatása során 19 ezer embert kérdeztek meg, akiknek alig a 3%-a ismerte el, hogy a függőség tüneteit mutatja. Habár ez volt az egyik legnagyobb kutatás a témában, Dr. Andrew Przybylski szerint még sok munka van hátra:
"Amennyire mi tudjuk, ez az első olyan nagyméretű projekt, ami átfogóan vizsgálja az újszerűnek mondható 'internetes játékfüggőséget'. Az elvárásainkkal ellentétben a kutatás nem mutatott ki egyértelmű kapcsolatot a potenciális függések és a negatív hatások között, viszont további alapos vizsgálattal kideríthető, hogy a játékok valóban annyira addiktívak, amennyire sokan tartják."
Jó látni, hogy végre a tudományos körökben is komolyan elkezdett megváltozni a felfogás a témával kapcsolatban és hamarosan talán megszületnek azok a kutatási eredmények is, amelyek ésszerűen, túlzások és szenzációhajhászat nélkül meg tudják majd pontosan fogalmazni mind a problémát, mind pedig a megoldást.