Persze fontos a lexikális tudás, de ennél is fontosabb, hogy a diákok az iskolában tanultakkal mihez tudnak kezdeni. Lehet anélkül élni, hogy valaki tudná, ez vagy az a költő mikor és hol született, de aki nem tud egyszerű számításokat helyesen elvégezni, vagy nem tudja kibogarászni egy viszonylag egyszerű szövegből az információkat, annak van mit pótolnia.
A PISA, avagy a Programme for International Student Assesment felméréssorozat tizenöt éves diákok különböző készségeit vizsgálja, köztük a szövegértéssel. A tesztet háromévente újra és újra megismétlik. 2012-ben egy olyan feladatsorral tették próbára a fiatalokat, amiben egy honlapon kellett navigálniuk, és egy Seraing nevű belga várossal kapcsolatos kérdésekre kellett helyes választ adni. Azt gondolhatnánk, hogy a mai, modern világban, amikor számottevő mennyiségű időt töltünk online, a neten bárki eligazodik, és pár kattintással megtalálja, amit keres, de a valóság ennél elkeserítőbb: a felmérés során a diákok nem találták meg a szükséges infókat, így - az Eduline beszámolója alapján - Magyarország összesítettben 34 ország közül a 30. helyen végzett, Európában pedig a leggyengébb eredményt hozta. Sokan bele sem kezdtek a feladatba, ami talán a legszomorúbb az egészben.
Eltekintve attól, hogy a tesztben szereplő honlaphoz hasonlót valamikor a 2000-es évek elején láttunk utoljára, a feladat nem tűnik megoldhatatlannak. Próbáljátok ki itt, aztán mondjátok el, nektek hogy sikerült teljesíteni, ha sikerült egyáltalán (a feladatok között valami bizarr oknál fogva nem a jobb alsó nyíllal, hanem az oldal tetején lévő Next Item gombbal tudtok váltani).