Hirdetés

Egy új kutatás szerint a digitális hentelés nem tesz erőszakossá

|

A Luxemburgi Egyetem kutatása szerint még csökkentheti is a stressz-szintünket egy kis lövöldözés a virtuális térben.

Hirdetés

Nagyjából a videojátékokkal egyidős az a vélekedés, hogy az olyan alkotások, amelyekben valamilyen erőszakos tevékenységet kell folytatni, elmossák a virtuális és a valós tér közti határokat, és agresszivitást válthatnak ki a játékosokból. Ennek megfelelően még ma is a média egyik kedvenc fogása, hogy egy erőszakos bűneset elkövetőjével kapcsolatban megemlítik, hogy sokat játszott lövöldözős játékokkal. De vajon tényleg van közvetlen összefüggés a két dolog között?

A közelmúltban egy új tanulmány látott napvilágot a témában, ami nem húzta rá a vizes lepedőt a gamerekre. Ezt Gary L. Wagener, a Luxemburgi Egyetem munkatársa végezte, aki úgy találta, hogy a korábbi kutatások nem voltak elég alaposak. A kísérletet 54 felnőtt férfi részvételével folytatta le, akik 25 percet játszhattak az Uncharted 4: A Thief's End akciódús, illetve nyugodtabb, felfedezésre fókuszáló szakaszaival. Az alanyoktól vett nyálmintában a kortizol, illetve a tesztoszteron szintjét is mértek a játék előtt és után. Többek között ebből próbáltak következtetni az általuk átélt agresszió szintjére. A kísérletben résztvevő személyekkel teszteket és kérdőíveket is töltettek ki, hogy fényt derítsenek az esetleges agresszív hajlamaikra, jellemvonásaikra.

Hirdetés

A kutatás eredménye meglepetést okozhat azoknak, akik meg vannak győződve ezeknek a játékoknak az embert lealjasító hatásáról. A rosszhiszemű feltételezésekkel szemben nem tapasztaltak jelentős elváltozást a vizsgált csoport tagjainak tesztoszteron szintjében, ami megnövekedett agresszióra utalna. Ellenben a kortizol szintje alacsonyabb volt a játék után a vizsgáltak körében, vagyis a játék ellazította az alanyokat, ahelyett hogy stresszelte volna.

Bár az eredmény ígéretes, nem tekinthető reprezentatívnak a csekély minta miatt. Emellett többen kritizálták a kutatást, mert csak férfiakat vontak be. Ennek okaként Wagener azt jelölte meg, hogy a vizsgálat eredményét befolyásolhatják a szebbik nem menstruációs ciklusai és a hormonkészítmények, például fogamzásgátlók szedése. Ennek ellenére a jövőben nőkre is szeretné kiterjeszteni a kutatást, hogy teljesebb képet kaphassunk a vidojátékok hatásairól.

A GS YouTube csatornája csak rád vár!

Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)