Valószínűleg még mi magunk sem vesszük észre, hogy milyen gyakran használunk átvitt értelmű kifejezéseket, mondatokat. Márpedig a társadalmunk egy jelentős része, a gyerekek ezeket részben vagy egyáltalán nem képesek megérteni, hiszen az ilyen rejtett üzenetek dekódolásához kifejezetten összetett készségek szükségesek.
A BME Kognitív Tudományi Tanszékek Pragmatikai Kutatócsoportja végzett kutatásokat annak feltárásához, hogy egészen pontosan milyen, egymástól független képességekre van szükség, hogy megértsük az olyan összetett kommunikációs eseményeket, mint amilyen az irónia, a metaforák és az indirekt célzások.
Vegyük például azt a kifejezést, hogy "ez a szoba egy disznóól". Ahhoz hogy megértsük, mit szeretne a közlő kifejezni ezzel, fejlett társas pragmatikai képességek birtokában kell, hogy legyünk. De hogy ez pontosan mit jelent? Az üzenet megfejtéséhez, fel kell ismerjük a szobában levő piszkot és rendetlenséget, valamint azt, hogy ez az állapot társadalmilag nem elfogadott.
Emellett tudnunk kell milyen egy disznóól, viszont el is kell tudnunk vonatkoztatni a malacok lakhelyétől, hiszen a beszélő valószínűleg nem fedezett fel dagonyát a szobánkban. Nekünk tehát a párhuzamot kell vonnunk a saras ól és a szobánkban lévő piszok között, ehhez el kell vonatkoztatnunk a disznóól konkrét képétől, annak csak bizonyos, absztrakt vonásait kell magunkra vennünk.
A Garfield képregények esetében is ugyanez a helyzet, hiszen az abban szereplő Garfield és gazdája Jon rengetegszer használnak elvont fogalmakat párbeszédeikben. Emiatt lehet, hogy a gyerekek sokszor nem értik az ilyen képregényeket, hiszen társas pragmatikai képességeik még nem elég fejlettek, azok stabil működéséhez érett világismeret és előrehaladott kognitív képességek szükségesek.
Ezért van az, hogy a gyerekek sokszor nem értik az iróniát és a hasonló átvitt értelmű kijelentéseket; érdemes nekik határozott utasításokat adni, mint például "Öltözz fel, mert indulunk", ahelyett hogy "Már rég el kellett volna indulnunk, te pedig még fel sem öltöztél". Az átvitt jelentések értelmezése ugyanis csak az általános iskolás kor éveinek végére válnak a felnőttekéhez hasonlatossá.
Ha szeretnétek segíteni a kutatásban, akkor egy 10-15 perces online kísérlet keretein belül ti is hozzájárulhattok, hogy a BME kutatói (Babarczy Anna, Balázs Andrea, Káldi Tamás, Krizsai Fruzsina) jobban megértsék a társas pragmatikai képességek működését.