A PlayIT hazánk legnagyobb, legfontosabb gamer rendezvénye (a V4 Future Sports Festival mellett, de ott más a fókusz), mely az elmúlt néhány évben Budapest mellett vidéki nagyvárosokba is ellátogatott. Ha valaki, Csanda Gergely és csapata tudja, hogy mi a helyzet a hazai gaming piacon, és sajnos nem felhőtlen a helyzet. Többek között erről, illetve a hazai e-sport-helyzetről, játékipari trendekről beszélgettünk vele.
GameStar: A legnagyobb hazai videojátékos rendezvény szervezőjeként az átlagnál jóval nagyobb rálátásod van a játékiparra itthon és nemzetközi szinten is. Mit gondolsz, merre tart az ipar, milyen trendek kezdenek kialakulni?
Csanda Gergely: Igyekszünk mindig az aktuális trendeket követni, de ez egyre nehezebb. Felgyorsult a gamingpiac, és hatalmasat változott az elmúlt években. Egyre inkább elterjedtek az FPS játékok és a telefonos játékok, és bővült azoknak az eszközöknek a száma, melyeken bárhol/bármikor lehet játszani. És bár az elmúlt 10 évben igazi gamingforradalom zajlott, szerintem még csak az elején járunk. A PlayIT-en hatalmas a nyomás, mert meg kell felelnünk az akár hetente változó felhasználói igényeknek. Úgy kell felkészülnünk egy rendezvényre, hogy a több hónapos forgatókönyvek akár egy hét alatt semmivé válhatnak, hiszen az a játék, ami ma menő, lehet, hogy a novemberi PlayIT-en már senkit nem fog érdekelni. A jövőben amúgy eltűnhetnek a dobozos játékok, és elmegy a piac teljesen online irányba, azaz bárhol, bármikor, bármilyen játékot megvehet a felhasználó, és pár dollárért kipróbálhatja akár a 30 ezer forintosakat is.
GS: Az e-sport évek óta szerves része a PlayIT rendezvénysorozatnak is, a V4 Future Sports Festivalon pedig - ahol ti a Gaming Arénáért feleltetek - értelemszerűen a teljes fókusz erre irányult. Mi a véleményed a hazai e-sport-helyzetről, e-sport-kultúráról?
CSG: Rögös az út, és nagyon sok melót kell még beletenni a magyar e-sport-piacba. Kellenek példát mutató csapatok, akiknek a hatására elkezdenek egyre többen profi szinten játszani. Kellenek jó vezetők, akik össze tudnak tartani egy csapatot, és hosszútávú perspektívát tudnak nekik mutatni, szponzort tudnak keresni a csapatuknak. A HUNESZ (Magyar E-sport Szövetség) és az első komolyabb hazai bajnokság, az MNEB is ezt az irányt képviseli már. Mindkét kezdeményezés lényege az egység és a jövő építése, de elképesztően sok munkát kell belefektetnünk, mert nagyon az út elején járunk.
GS: Többgyermekes családapaként mit gondolsz a gyerekek videojátékozási szokásaikról, arról, hogy tetemes időt ölnek esetleg a gamingbe?
CSG: A lövöldözős játékok elterjedése itt is változást hozott. És nem feltétlen jó változást. A szülők a legtöbb esetben nem tudják szabályozni a gyerekek játékidejét, és azt sem tudják pontosan, hogy mivel játszik a csemetéjük. Pedig figyelni kellene ezekre a dolgokra, és úgy általában az egész online életükre is. Mi érezzük a társadalmi felelősségünket, ezért hoztuk létre a GameStarral közösen a Mozdulj Gamer Mozgalmat, ezért van a PlayIT rendezvényeken szülőmegőrző, és ezért állunk be olyan kezdeményezések mellé, mint például a CosHelp vagy az Offtóber. Nagyon kell vigyáznunk a gyerekekre, mert rengeteg veszély les rájuk az online térben, és ezt a felelősséget minden piaci szereplőnek át kell éreznie.
GS: Szerinted mennyi esélye van egy magyar fiatalnak arra, hogy profi e-sportoló váljon belőle?
CSG: A magyar egy nagyon tehetséges nemzet, nem véletlen, hogy arányaiban nekünk van a legtöbb olimpiai érmünk. Ahhoz, hogy valaki profi e-sportoló legyen, ugyanannyi munkát kell beletennie az e-sportba, mint például egy profi atlétának. Napi szinten lemondásról, áldozatról szól ez, és eleinte főleg csak kudarcokról. Aki nem adja fel, és akinek van elég ereje, az elérhet arra a szintre. Ma szerintem százezerből egy fog eljutni oda, hogy világszinten jegyezve legyen, de ez az arány egyre jobb lesz, és megjelenhetnek még komoly magyar e-sportolók és csapatok.
GS: Véleményed szerint milyen irányba fejlődhetnek még a gaming rendezvények itthon?
CSG: Nem könnyű a helyzet itthon, több szempontból sem. Sajnos Magyarország még mindig nincs fent a nagy játékgyártók térképén, és még mindig egy nagyon pici piacként néznek ránk. Éppen ezért gyakorlatilag mellőzik a rendezvényeken való megjelenést, és ezzel rákényszerítenek minket arra, hogy önmagunk valósítsuk meg az esemény jelentős részét. Szerencsére itthon a PlayIT mellett nagyon régen ott áll az Xbox, a Sony és a Nintendo, tehát legalább hardverfronton rendben vagyunk. Másik nagy probléma az országos helyszínhiány, ami megnehezíti a szervezést. Ezért is van az, hogy a PlayIT mellett nem nagyon tud kinőni más gamer rendezvény, de szerencsére kisebb kezdeményezések vannak, és ezekre mindenképpen szükség van.
A gaming ugyanis egy közösségépítő erő, és a rendezvények a legjobb eszközei annak, hogy kimozdítsuk a gamereket a gép elől.
GS: Szerinted mi lehet a reális jövő, hová nőheti ki magát pár éven belül a V4 Future Sports Festival?
CSG: Véleményem szerint már most a régió egyik legnagyobb e-sport-rendezvényéről beszélünk. Minden rendezvény kritikus pontja, hogy megéli-e a második évét. Ezt a V4 teljesítette, így valóban ígéretes kezdésről beszélhetünk, és szép jövő állhat a fesztivál előtt. Jövőre már minden versenyszervező, csapatvezető és játékos be fogja magának írni a rendezvény dátumát, mert egyrészt Budapest gyönyörű hely, másrészt a díjazás is elég motiváló.
GS: Végezetül mesélj kicsit arról, hogy ha a rengeteg munka mellett jut neked is egy kis időd a játékra, akkor milyen videojátékok elé ülsz le szívesen?
CSG: Fekete öves Candy Crush-os vagyok, már az 1800. pályámon vagyok túl. A gyerekeim néha levernek FIFA-ban, ott nagy sikernek tartom, ha tíz meccsen egyszer betalálok.
A következő PlayIT november 23-án lesz a budapesti Hungexpón, erre a szervezők rengeteg újdonsággal, programokkal, új jegytípusokkal készülnek. Ha szeretnétek részleteket tudni, látogassatok el a PlayIT.hu-ra!