Ha megkérdeznétek engem négyszemközt, akkor nevetve közölném veletek, én bizony nem vagyok szakértője az FPS-eknek. Ami engem illet, szívesebben megyek le a Final Fantasy XIV valamelyik roleplay kocsmájába a cicalányokkal dumálni, mint hogy elindítsam a Valorantot, hogy ott aztán huszadszor is arcon lőjenek egy olyan lyukból, ahonnan nem is tudtam hogy rám lehet látni. Ettől függetlenül akad időnként egy-egy FPS, ami engem is képes megfogni. Ilyen volt annak idején a Team Fortress 2, aztán az Overwatch, most pedig (és magam sem hiszem el) a Concord.
A sorsom a kezetekben
Amikor a Sony bejelentette a játékot, akkor mind egy egy huszadrangú lövöldére számítottunk, ami egy jócskán telített és lassacskán omladozó piacra érkezik. De volt persze pozitív jel is: elvégre a Halo és Destiny egykori fejlesztőiről alkotják a Firewalk Studiost, akik bizony tudják, hogy mitől lesz jó érzés a virtuális lövöldözés. És ezt a tudásukat magukkal is hozták új játékukba.
Maga a Concord egy 5v5-ös, hősalapú lövölde, ami kicsit Overwatch, kicsit Valorant és kicsit Destiny akar lenni. A játékos egy szabadúszó űrkalandozót alakít, aki missziók teljesítésével keresi a kenyerét egy csapat tagjaként. Ez (és a meglepő részletességgel kidolgozott két bevezető videó) alapján az ember azt hihetné, hogy PvE küldetésekre vagy egy pörgős sztorira koncentráló akciójáték várja, de sajnos ezek egyike sem igaz. Egy PvP-re hangszerelt, aréna shooterről beszélünk, amit nagyon szépen öltöztettek fel, de kevés újdonságot kínál.
A bétában három különböző játékmódot próbálhattunk ki (TDM, kill confirmed, valamint egy bombalerakós kompetitív opció) egy maréknyi pályával a háttérben. Sajnos sem a helyszínek, sem a játékmódok nem voltak kifejezetten izgalmasak, de a hősök és a lövöldözés élménye bizony kárpótolni tudott bennünket. A karakterek vizuálisan nem nyűgöznek le senkit: van itt tescós Star Lord, Temuról rendelt Draxx és agresszív Baymax, de szerencsére a karakterdizájn gyengeségeit ellensúlyozzák a fegyverek.
Daw puskája és Lennox revolvere nem különösebben meglepő: a fegyverek működnek, ahogy szoktak bármelyik másik FPS-ben. Aztán ott van Lark, az öntudatra ébredt gomba, aki spórákat lő ki az ellenfélre, meg Bazz, aki késekkel dobálja a célpontjait, valamint 1-Off, aki egy porszívóval pusztít. Amikor azt mondom nektek, hogy a turbó porszívót legalább olyan jó érzés használni, mint a rakétavetőt, és mindegyik lenyűgöző képi és hanghatásokkal kényezteti az érzékeinket, akkor azt komolyan is gondolom.
Ami a képességeket illeti, nagyok az eltérések: Haymar például a Valorantban is megállná a helyét, mivel igazából csak egy vakító gránátja és egy tűzfala van a robbanó lövedékei mellett. Star Child már közelebb van egy Overwatch-karakterhez, hiszen a Rage Russhal és a Power Slammel gyakorlatilag elsodorhat bárkit, miközben iszonyatos sebzést tud bevinni nekik. Technikailag vannak támogató és tank karakterek, de majd' mindenki rendelkezik olyan képességekkel, melyek segítenek a csapatunknak és ártanak az ellenfélnek.
A béta során volt alkalmunk futni pár kört mindegyik hőssel, és játszani egyiket sem volt unalmas. Vannak itt kevésbé izgalmas hősök, de még az olyan kartonpapírból faragott srácokat sem tudtam utálni, mint Teo, köszönhetően a tálalásnak és a játéktempónak. Mi akkor itt a probléma?
Szép ez, szép ez, de...
Egyrészt a bétában vannak Crew és Role buffok, melyek jelentős bónuszokat adnak attól függően, hogy melyik karaktert hozod a csapatodba. Az egész Crew építősdibe most felesleges lenne belemenni (majd a tesztben kitérünk rá, ha megmarad a rendszer), de a legnagyobb gond az egésszel az, hogy erősen limitálja, mely karaktereket érdemes játszanod. Ez egy bétában még nem gond, ahol a játékosok jelentős része nem is tud a buffokról, de az éles verzióban már problémát fog okozni, amikor üvöltöznek veled, hogy "miért a kedvencedet hozod, amikor jobban megéri Teóval jönni".
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!
Emellett nehéz lenne azt mondani bárkinek, hogy költsön el 15 000 forintot egy olyan FPS-élményre, amit ingyen is át tud élni. A Concordnak van egy magával ragadó stílusa, de nehéz helyzetbe hozza az Apex Legends, a Valorant és az Overwatch 2 mind ingyenesen elérhetőek, és hozzák azt, amit a műfajtól elvárnánk. A Concordnak meglehetne az az erőssége, hogy PvE módokkal és történetmeséléssel igazolja a vételárát, de ennek egyelőre nem láttuk jeleit.
A bevezető animációk nagyon szépek, de ezeket konzisztensen leszállítani minden szezonban meglehetősen költséges lesz, és ha a Concord alulteljesít, akkor ezek fognak elfogyni legelőször. Ráadásul, ha a sztorira akar hangsúlyt fektetni a Firewalk Studios, akkor nem ártott volna egy PvE módot a bétába is becsúsztatnia. A játékmódokon ott volt egy PvP biléta, szóval feltételezzük, hogy akkor PvE opciók is lesznek a jövőben, de ilyen feltételezések miatt sokan megégették már magukat.
Ami engem illet, én egyszerre vagyok izgatott és küzdök kétségekkel. A LawBreakers esete jár folyton a fejemben: CliffyB álomprojektjében rengeteg dolgot szerettem, de ő sem volt hajlandó szembenézni a piaci realitásokkal, melyek aztán elásták az egészet. Nagyon remélem, hogy a Firewalk Studiosnak vannak megoldásai arra, hogy ne ez legyen majd az ő sorsuk is.