Képzeljétek: a Microsoft Flight Simulator sorozat részei nem játékok. Érdekes filozofálgatásnak adtak alapot a fejlesztők ezzel a kijelentéssel, ők ugyanis ragaszkodnak hozzá, hogy ahogy az előző rész, úgy a 2024-es epizód is szimulátor, nem pedig játék. És azt hiszem, értem, mit akarnak ezzel mondani, pláne miután az Xbox jóvoltából egy teljes napot töltöttem el köztük az arizonai Grand Canyonnál megrendezett sajtóeseményen, ahol egy kétórás prezentáció, négy, egyenként 25 perces interjú, illetve körülbelül két órányi szabad kalandozás során ismerkedhettem meg az újdonságokkal, a víziókkal, amik alapján az új felvonást összeállítják.
Ha a Microsoft Flight Simulator széria tagjai játékok lennének, talán nem kellene arra figyelnünk, mit mutatnak a műszerek, könnyedén cikázhatnánk kedvünkre az égen, nem tartva attól, hogy egy túl éles forduló után zuhanásnak indulunk, és gépünk menthetetlenül csapódik a talajba. Talán nem kellene kitanulnunk minden egyes repülő viselkedését, és ugyanolyan könnyedén szállhatnánk fel egy kis Cessnával, mint egy nagy Airbussal. Ámde ezek szimulátorok, amikben a fizika az ellenségünk, játékszereink bonyolult rendszerek segítségével működtetett masinák, amik a legkisebb hiba esetén is vad mutatványokat produkálhatnak.
És mégis - soha nem volt annyira játékszerű a sorozat egy része sem, mint a Microsoft Flight Simulator 2024.
A munka szórakozás
A Microsoft és a fejlesztést összefogó Asobo főleg azt kommunikálta, hogy az MFS 2024 nagy újítása a karriermód lesz, valamint az aktivitások és kihívások - ezeket láthattuk a trailerben is, és végtére is ezek azok az elemek, amik az átlag felhasználók számára érdekessé tehetik a programot. Ugyanakkor mint a David Dedeine kreatív vezetővel készített interjúnk során megtudtuk, nem csak az úgynevezett "digitális turisták", de a hardcore szimulátorkedvelők is célokat akartak. Nem csak az amatőr játékosok vágytak tennivalókra, hanem azok is, akik azt is élvezik, ha órákon át szánthatják az eget, és nem történik semmi akció közben.
Lesz tűzoltás, szállítmányozás, légimentés, mezőgazdasági munkák, elhúzhatunk hirdetőszalagot a Balaton felett, amiről mindannyian álmodtunk, meg még vagy húsz különböző dologba belefoghatunk, amik attól függően, hogy a világ mely pontján vállalnánk melót, másképp működnek. Afrikában például viszonylag kevés a síbaleset, így ott inkább valami kontextusba illő mentőfeladattal találkozhatunk (valakit megmart egy oroszlán, például), míg az Alpok környékén sokkal gyakrabban kellhet valakit egy hegyről leszednünk, de ott is csak azokon a területeken, ahol van a közelben leszállópálya és kórház. Rengeteg különböző változót vizsgáltak meg, hogy minden hiteles legyen, és nem kell a világot járnunk, ha változatosságra vágyunk, akár Magyarországon maradva is sokféle küldetésben vehetünk majd részt.
A karriermód legelején ki kell választanunk egyet a világ összes kisebb repülőtere közül - nyilván nem indul senki karrierje egy nagy, forgalmas nemzetközi reptéren. Az én választásom Budaörsre esett, ahol egy rövid sétarepüléssel szerezhettem meg a jogosítványomat, amely feloldott egy rakás további tennivalót. Ezt követően Gyál felé vettem az irányt, mellettem "a klubéletben jól ismert Zsombor Mónikával", majd látva, hogy szülőhelyem, Salgótarján környékén is vannak elvállalható melók, a füleki repülőtérről indulva tettem egy kört Karancslapujtő felett. Akárhol járunk, helyi neveket fogunk látni, minden személy, akivel találkozunk, környékbeli lesz, olyan öltözékben és külsővel, amilyen a környékre jellemző, még a repülőkre is megfelelő lajstromjel kerül.
Nincs értelme arról beszélni, hogy milyen hosszú a Flight Simulator 2024 karriermódjának végigjátszása, hiszen gyakorlatilag végtelen: nagyjából kétmillió különböző küldetést tud a rendszer generálni, és folyton változik is, hogy mi elérhető, hiszen ha mi nem megyünk egy sérültért a hegyekbe, nem várhat ott napokat - vagy megy valaki más, vagy meghal, és már nem lesz aktuális a mentés. Van előrehaladás, hiszen újabb és újabb jogosítványokat kell szereznünk helikopterre, a Cessnától eltérő felépítésű, egyre bonyolultabb gépekre, aztán sorra kapjuk a megbízásokat, majd ha elég pénzt gyűjtünk, saját repülőket is vehetünk a béreltek helyett. Nem volt időm sajnos jobban elmélyülni ebben, de ennek oka az MFS sajátossága: mivel valós távokat repülünk valós időben, egy-egy küldetést 30-60 percbe is telhet teljesíteni.
Aki intenzívebb élményre vágyik, annak a kihívások és aktivitások valók. Aktuálisan épp három kihívásban mérhettem össze tudásomat a többi jelenlévő újságíróval és influenszerrel, köztük egy olasz pilótával, aki az esemény végére az összes megmérettetésben első helyet ért el. Nem meglepő, hiszen míg mindenki másnak helikopterről mutatták meg a környéket, ő (élesben, nem szimulátorban) kipróbálhatta, milyen letenni egy Cirrus SF50 Vision Jetet.
Én sokszori próbálkozással második lettem a vadászgépes kihívásban, amiben a Grand Canyonban felállított kapuk között kellett lehetőleg gyorsan, épségben átterelgetni egy FA18E SuperHornetet. Valószínűleg könnyebb volt, mint amilyen a valóságban lenne, de mivel javarészt valósághűen viselkedett, a The Crew-ban és más árkád játékokban szerzett repülési tapasztalatom semmit nem ért.
A második kihívásban egy A-10C Thunderbolt II-vel kellett úgy elérnem egy pontot, hogy a lehető legalacsonyabban repültem, szinte súrolva a fák lombkoronáit, majd végül egy helikopteres landolás következett, ami nyilván kalandos, mert a helik nem arról ismertek, hogy olyan könnyű őket kezelni (csak a GTA-ban). Ezekben be kellett érnem az ötödik hellyel. Számos további megmérettetés lesz még elérhető, heti és összesített ranglistákkal, amik garantálják, hogy újra és újra megpróbáljuk lenyomni a világ legjobbjait. Mindet nagyon élveztem, nagy szükség volt ezekre a 2020-as Flight Simulator szárazabb, oktató jellegű tennivalói után.
Szintén érdekes, hogy fotózgathatunk is, ezt is játékosították. Lehet például olyan feladat, hogy San Franciscóban, a Golden Gate hídnál lőjünk egy képet, de igazán akkor kapunk sok pontot, ha látszik a pénzügyi negyed, meg a Hold is (ehhez ki kell számítanunk, mely napon van pont úgy a Hold az égen, hogy az a híd felett díszelegjen, és odatekerni az időt), meg még megfelelünk néhány egyéb feltételnek.
Az MFS 2024 egyben sétaszimulátor is, a szó szó szerinti értelmében: kiszállhatunk a pilótaülésből, hogy az utastérben sétálgassunk, indulás körbejárhatjuk a repülőket és eltávolíthatjuk az ékeket, védőket, vagy elmehetünk egyszerűen túrázni - van annyira szép a környezet, hogy ez is élmény lehessen önmagában.
Ja, amúgy ezt is megcsináltuk
Döbbenetes lazasággal meséltek a fejlesztők arról, hogy technikai oldalon mennyi mindent fejlesztettek, mintha minden újítás csak annyi lett volna, hogy egy épp ráérő kolléga egy délután alatt összedobta. Az egyik legjobb hír, hogy sikerült csökkenteni a fájlméretet, így nem fog sem 120 GB-ot (önmagában), sem 500 GB-ot (minden frissítéssel együtt) kérni, ugyanakkor mivel ezt streaming segítségével érték el, offline nem játszhatunk, a textúrák, a modellek mind a felhőből érkeznek, és mindig csak azt a pályarészt tölti be a rendszer, amire épp szükség van - minek is húzná le Ausztráliát, ha épp az Egyesült Államok felett szállunk?
Ezzel együtt minden sokkal részletesebb lett, a teljesítmény, a betöltési sebesség is javult, fejlesztették az aerodinamikai tényezők, a gépek viselkedésének modellezését, és minden gépnél külön állíthatjuk az irányítást is. A világ összes olajfúró tornya, nyilvánosan listázott helikopterleszállója, vitorlázó repülős reptere bekerült, a hajók a vizeken valós időben közlekednek, ott és úgy jelennek meg, ahogy a való világban is. Változatosabbak lettek a fák, szebbek az épületek, a talaj egyenetlen, továbbá felbukkan egy rakás állat a Planet Zoót és a Zoo Tycoont fejlesztő Frontier közreműködésének köszönhetően, akik a gépek zajától megijednek és szétszélednek; az összes évszakot pontosan megjelenítik, ahogy a sarki fényt, tornádókat és viharokat is. Folytatták valódi repterek hű lemodellezését, és az eddigiekhez képest rendhagyó járműveket (duplafedelű repülő, teherszállító, vagy épp hőlégballon) is vezethetünk. Találkozhatunk turbulenciával, de még azzal is számolnunk kell, hogy más időjárási körülmények között másmilyen a levegő, és hogy ha online repülünk, a többi gép hatással van a környezetre is.
Az Asobo csak egy csapat azok közül, akik szakértelmükkel segítik, hogy a Microsoft Flight Simulator 2024 minden idők legrészletesebb repülőszimulátora legyen. Vannak, akik repülőmodellekkel járulnak hozzá az élményhez, míg mások, például a Working Title a műszerek, kijelzők fejlesztésében vesznek részt . A fejlesztést vezető Jorg Neumann elmondta, hogy bár vannak terveik, mindig azzal foglalkoznak inkább, ami a közösségnek fontos, és háttérbe helyezik saját ötleteiket a lelkes amatőrök, virtuális hobbipilóták hozzájárulásaival szemben. Volt, hogy láttak egy addont, ami annyira tetszett nekik, hogy be akarták építeni az alapjátékba, ezért felkeresték a készítőt. Az MFS 2024-en dolgozó 800 főből 600-an a közösség tagjai, gyakorlatilag bárki bekerülhet, aki felmutat valami érdekeset - a Got Friends csapat egyik tagjával is beszélgettünk, aki elmondta, Blenderben csinált repülőket a haverjaival, most meg a Flight Simulator vitorlázó gépein dolgoznak.
Amit mi most kipróbálhattunk, még nem a végleges változat volt, a budaörsi reptéren például a Red Bull Air Race sátrai akadályoztak némileg, Füleken pedig egy hangár tetejére kellett volna felmennem, hogy elindulhassak a futópálya irányába, de ezeket a hibákat a fejlesztők is feljegyezték, megoldják őket a startig. A betöltés nagyon lassú volt, ám ez állítólag pozitívan fog változni a teljes változatban, és azt is nagyon ritkán láthatjuk, ahogy a Minecraftot idéző fák fokozatosan alakulnak át valósághűvé - nekem ebből is kijutott. Ezeket a bugokat a megjelenésig javítják (a hiányzó, laposnak hitt épületeket, amikből Budapesten is bőven akadt, valószínűleg csak akkor, ha ezeket jelzik a játékosok), de a készítők úgy tekintenek a november 19-ei indulásra, mint valami új, folyamatosan javuló, bővülő és fejlődő dolog kezdetére (miközben az előző rész kiegészítői, addonjai is támogatottak maradnak, a fizetős kiegészítők pedig az alapjátékba épülnek további költségek nélkül). Van még két hónapjuk, ez idő alatt olyan dolgokat terveznek még leleplezni, amikről nekünk sem beszéltek egyelőre.
A Microsoft Flight Simulator 2024 egyszerre lesz a szimulátorrajongók és a repülést távolabbról kedvelők új kedvence, egy lehengerlő program (nem játék!), amiben visszaköszön Földünk csodálatos mása, bejárhatjuk az otthonunk környékét, vagy olyan tájakat, ahova valószínűleg soha nem juthatunk el. Sokat fejlődik még a következő hetekben és a megjelenés utáni években is (törésmodell nem lesz, ahogy defekt sem, csak koszolódás legfeljebb), és egyelőre nem terveznek folytatással, ezt viszont addig bővítik, amíg van értelme - hogy utána mi vár a franchise-ra, az a közösségen múlik.